خانه / مقالات فلزات / تختال چیست و چه کاربردی دارد؟
خرید فولاد آلیاژی

تختال چیست و چه کاربردی دارد؟

تختال‌ها مشتقات فولادی هستند؛ که از آن‌ها در صنعت ماشین‌سازی استفاده می‌کنند در این مقاله به‌طور جامع به تختال خواهیم پرداخت اگر علاقه‌مند هستید تا درباره این محصول فولادی اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید.

تختال

تختال چیست؟

تختال چیست؟ تختال یا اسلب فرآورده‌های نیمه‌تمام فولادی هستند. طی عملیات ریخته‌گری پیوسته یا نورد شمش از فولاد کربن یا فولاد ضدزنگ تولید می‌شوند. از تختال‌ها برای ساخت ورق سیاه استفاده می‌شود، اسلب را در کارخانه فولادسازی به شکل مستطیلی می‌سازند.

انواع کاربرد تختال

تختال‌ها محصولات نیمه‌ آماده هستند و از آن برای تولید محصولات نهایی فولادی مانند ورق فولادی، تسمه، میلگرد، لوله، ورق روغنی، تیرآهن، کلاف و کویل، ورق آجدار، ورق گالوانیزه، نوار فولادی پروفیل‌ها، نبشی و ناودانی‌ها، اسیدشویی استفاده می‌شود.

تختال C چیست؟

از تختال C برای تولید ورق گرم C یا ورق گرم HC استفاده می‌شود ورق‌های c باضخامت 6 الی 5 میلی‌متر و عرض 1300 الی 1450 تولید می‌شود.

روش تولید تختال

اسلب را می‌توان با سه روش تولید در کوره بلند، تولید در کوره الکتریکی و القایی آماده کرد در ادامه با این سه روش بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: فرآیند تولید ورق آهنی

تولید در کوره بلند

قدیمی‌ترین روش برای تولید اسلب تولید آن در کوره بلند است. در این روش از سنگ آهک استفاده می‌شود، سنگ آهک را همراه کک و آهن داخل کوره‌های مذاب قرار می‌دهند و آهن خام را استخراج می‌کنند.

سپس ناخالصی آن را به‌وسیله حذف کربن و اضافه کردن اکسیژن می‌گیرند، سپس با ریخته‌گری پی‌درپی داخل قابل مخصوص می‌ریزند و مواد مذاب را به شکل دلخواه تبدیل می‌کنند.

تولید اسلب در کوره الکتریکی

در این روش قراضه آهن را در کوره‌های الکتریکی ذوب می‌کنند و در فرایند ذوب قراضه آهن از بالای کوره به آن کک، آهک یا بتونیت اضافه می‌کنند، سپس با اضافه کردن اکسیژن ناخالصی آن را حذف می‌کنند. در مواردی برای تهیه تختال به دلیل کمبود قراضه آهن و قیمت بالای آن از آهن اسفنجی بجای آهن قراضه استفاده می‌کنند.

تولید در کوره‌های القایی

جنس کوره القایی الکترونیکی است. در این روش از الکترود و برق برای تهیه اسلب استفاده می‌شود، روش کار این کوره‌ها به این صورت است که در موادی که رسانای گرما هستند از طریق القای میدان مغناطیسی گرما به وجود می آورند و این گرما باعث ذوب مواد می‌شود. تولید تختال در کوره‌های القایی پرهزینه‌تر از روش‌های قبلی است که برای تولیدکننده بسیار گران تمام می‌شود و تولیدکننده‌ای ایرانی به دلیل پرهزینه بودن سمت کوره‌های القایی نمی‌روند و از دو روش قبلی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

ابعاد استاندار اسلب

استانداردترین ابعاد برای یک اسلب مستطیلی شکل عبارت است از:

عرض 650 تا 2000 میلی‌متر

ضخامت 200 تا 250 میلی‌متر

طول 4 الی 12 متر

ویژگی تختال باکیفیت

اسلبی باکیفیت است که سطح آن صاف صیقلی باشد یعنی روی آن هیچ ترک، سوراخ و اثر جوش مشاهده نشود. در برخی از تولیدات اسلب روی آن یک ورقه ضدزنگ قرار می‌دهند و این محصول در برابر هرگونه زنگ‌زدگی مقاوم می‌شود.

تفاوت اسلب با بیلت و بوم

اسلب، بیلت و بوم هر سه شمش فولادی هستند. مهم‌ترین تفاوت اسلب با بیلت و بوم در شکل و اندازه و کاربرد آن‌ها است شکل اسلب مستطیلی شکل است و بیلت و بوم مربعی یا دایره شکل هستند.

گرید های معروف تختال

معروفد ترین گرید های تختال sp3 , sp5 هستند که از آن در تولید میلگرد، تیر آهن ناودانی استفاده می‌شوند این دو گرید از نظر قیمت با هم متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: ورق ضد گلوله

قیمت تختال فولادی

عوامل مختلفی بر روی قیمت اسلب تأثیر می‌گذارند از جمله قیمت جهانی، قیمت دلار، قیمت نفت، قیمت مواد اولیه استفاده‌ شده، ابعاد و اندازه اسلب، میران عرضه و تقاضا بنابراین تختال‌ها قیمت ثابتی ندارند و به‌صورت قیمت روز به فروش می‌روند.

مزایای استفاده از اسلب

مهم ترین مزیت اسلب کاربرد بسیار زیاد آن است. از ورق های اسلب محصولات متفاوتی می‌توان تولید کرد، به همین دلیل محبوب ترین محصول نیمه آماده فولادی است که مورد استقبال تولیدکنندگان قرار دارد.

سخن پایانی

در این مقاله با تختال و روش‌های تولید آن آشنا شدیم. در ایران در کارخانه‌های فولادسازی مانند فولاد اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه تولید می‌شود که هم نیاز داخلی را پاسخگو است هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود. شما می‌توانید سؤال خود در زمینه اسلب و تولید آن را در قسمت نظرات ثبت کنید در اسرع وقت به آن پاسخ خواهیم داد.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact