خانه / مقالات فلزات / بهترین فلز رسانای گرما کدام است؟
خرید فولاد آلیاژی

بهترین فلز رسانای گرما کدام است؟

اصطلاح رسانای گرما در فلزات به این معنا است که فلز با چه سرعتی گرما را از بخش های با دمای بالا می تواند جذب کند و آن را به سمت نواحی پایین هدایت نماید. بهترین فلز رسانای گرما دارای رسانای حرارتی بالا است و درد ساخت ظروف پخت و پز، سینک های حرارتی و مبدل های حرارتی کاربرد دارد. در این مقاله به بررسی بهترین فلزات رسانای گرما می پردازیم.

آشنایی با بهترین فلزات رسانای گرما

فلزات گوناگون بر اساس درجه حرارتی از نظر رسانایی بیشتر به ترتیب زیر دسته بندی می شوند.

  • مس : ۲۲۳
  • آلومینیوم : ۱۱۸
  • برنج : ۶۴
  • فولاد : ۱۷
  • برنز : ۱۵

در بین فلزات رایج که در بالا به آن ها اشاره شد بهترین فلز رسانای گرما مس و آلومینیوم هستند که بیشترین رسانایی حرارتی را دارند؛ ولی فلزات فولاد و برنز پایین درجه حرارت را داشته و رسانایی پایینی خواهند داشت. فلز برنج نیز در بین این دو گروه قرار می گیرد و رسانایی متوسطی دارد.

برای انتخاب فلز مناسب برای کاربردهای خاص در ابتدا باید رسانایی گرمایی فلز بررسی شود. فلز مس با داشتن بیشترین درجه حرارت گرمایی به عنوان بهترین فلز رسانای گرما شناخته شده و برای استفاده در ساخت مبدل های حرارتی، کف قابلمه های پخت و پز و ساخت سینک های حرارتی مناسب است. همچنین فولاد برای محیط های با دمای بالاتر مثل استفاده در ساخت موتور هواپیما گزینه خوبی خواهد بود؛ زیرا رسانای ضعیفی دارد.

1- مس بهترین فلز رسانای گرما

مس به عنوان بهترین فلز رسانای گرما شناخته می شود که از نقره در دسترس تر بوده و قیمت پایینی دارد. از دیگر ویژگی های این فلز می توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و سوخت زیستی اشاره کرد. به همین دلیل این فلز برای استفاده در ساخت آبگرمکن های خورشیدی و گازی، پمپ های حرارتی، یخچال ها، تهویه هوا و مبدل های حرارتی صنعتی بسیار ماده مناسبی محسوب می شود.

2- آلومینیوم فلزی با رسانایی بالا گرما

آلومینیوم نیز به عنوان بهترین فلز رسانای گرما بعد از مس دارای بیشترین توان انتقال حرارتی است. این فلز نسبت به فلز مس ارزان تر بوده، وزن سبک تری داشته و استفاده از آن راحت تر می باشد. از آلومینیوم برای ساخت میکروالکترونیک مانند LEDها و دیودهای لیزر از غرق کننده های ریز با پره های آلومینیوم استفاده می شود؛ گرمایی که توسط الکترونیک تولید شده از تراشه به پره های آلومینیومی و سپس به هوا انتقال داده می شود.

3- فولاد ضد زنگ، فلزی با کمترین رسانایی حرارتی

فولاد نسبت به مس و آلومینیوم و برنج رسانایی حرارتی کمتری دارد و انتقال حرارت از آن نسبت به مس که بهترین فلز رسانای گرما شناخته می شود بسیار پایین تر است. برای مثال یک ظرف که از فولاد ضد زنگ ساخته شده دیرتر از قابلمه مسی گرم می شود. از فولاد ضد زنگ به دلیل اینکه انتقال حرارتی کمی داشته و در برابر حرارت مقاوم است در ساخت توربین های بخار و گاز در نیروگاه ها استفاده می کنند. کاربرد دیگر این فولاد به کار بردن ان در معماری است؛ به طوری که روکش فلزی ضد زنگ مقاومت طولانی تری در برابر دمای بالا داشته و باعث خنک تر نگه داشتن ساختمان ها زیر نور آفتاب می شود.

بیشتر بخوانید: فولاد ضدگلوله

کاربردهای مس به عنوان بهترین فلز رسانای گرما

همان طور که بیان شد یکی از موارد استفاده مهم مس در مبدل های حرارتی است؛ زیرا در این مبدل ها، قابلیت رسانایی حرارتی بسیار اهمیت دارد. اساس عملکرد مبدل های حرارتی انتقال گرما با هدف تولید گرما یا سرما است. یکی از انتخاب های مناسب برای راه اندازی مبدل های حرارتی در تاسیسات صنعتی استفاده از ورق مس می باشد؛ در این موراد می توان از مس در تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشاز کف، تبرید و مخازن آب گرم استفاده کرد. مس به عنوان بهترین فلز رسانای گرما و داشتن رسانایی حرارتی بالا می تواند به سرعت گرما را از خود عبور دهد؛ علاوه بر این در برابر عواملی مثل رسوب زیستی، خوردگی، انبساط حرارتی و تنش مقاومت بالایی دارد.

جمع بندی

فلز مس نسبت به نقره رسانایی حرارتی بسیار بالایی داشته و ارزان تر و در دسترس تر است. با توجه به اینکه مس بهترین فلز رسانای گرما محسوب می شود می تواند در ساخت مبدل های حرارتی صنعتی، آبگرمکن های خورشیدی و گازی، پمپ های حرارتی و… استفاده شود.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact