خانه / مقالات فلزات / تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد چیست؟

ممکن است بارها در خصوص نورد گرم و نورد سرد فلزات و فولاد ها شنیده باشید، در این مقاله به بررسی تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد پرداخته شده است. یکی از عملیاتی که بر روی فلزات و آلیاژ ها از جمله فولاد و آلیاژ های آلومینیوم انجام می شود، عملیات نورد است. این عملیات با هدف کاهش ضخامت و شکل دهی و با دستگاه های خاص و با غلتک های نورد انجام می شود. از نورد برای بهبود خواص مکانیکی نیز استفاده می شود. به بیان ساده نورد فلزات مشابه پهن کردن خمیر با وردنه است.

تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد

انواع نورد

عملیات نورد بر اساس دمای انجام کار به دو نوع اصلی تقسیم می شود که عبارتند از نورد گرم و نورد سرد. اصلی ترین تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد در دمای انجام عملیات است. همانطور که از عنوان این نوع عملیات پیداست، نورد گرم فرایند کاهش ضخامت و شکل دهی است که در دمای بالا (گرم) انجام می شود. بالا بودن دما باعث می شود تا شکل پذیری راحت تر باشد و به نیروی کمتری برای کاهش ضخامت نیاز باشد. انتخاب دمای نورد اهمیت زیادی در کیفیت محصول نهایی دارد. دمای مناسب برای نورد گرم فولاد، دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد نامیده می شود. این دما می تواند بر اساس نوع ترکیب فولاد متفاوت باشد. نورد گرم در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد از کرنش سختی جلوگیری می کند و خواص مکانیکی فولاد را بهبود می بخشد.

اگر نورد در دمای اتاق و بدون افزایش دما انجام شود، نورد سرد نامیده می شود. در نورد سرد فشار غلتک ها باعث کاهش ضخامت می شود. معمولا نورد سرد به دنبال نورد گرم، برای بهبود هر چه بیشتر خواص و کاهش ضخامت بیشتر، انجام می شود. دو نوع نورد در خواص نهایی محصول و هزینه های اجرایی تفاوت هایی دارند که در ادامه بررسی می شود.

مقایسه نورد گرم و نورد سرد

تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد علاوه بر فرایند، در خواص نهایی محصول می باشد. معمولا پس از تولید فولاد، زمانی که گرم است عملیات نورد گرم انجام می شود. انتخاب دمای نورد گرم به نحوی است که بتوان شکل دهی بهتری داشت و با نیروی کمتری کاهش ضخامت را انجام داد. این عملیات برای قطعات بزرگ قابل انجام است و به دلیل تغییر ابعاد پس از سرد شدن فولاد، از دقت ابعادی کمتری برخوردار است.

در مقابل نورد سرد در دمای پایین انجام می شود و نیاز به نیروی بیشتری دارد که به صورت تنش پسماند در فولاد باقی می ماند و می تواند در نهایت منجر به بهبود خواص سطح شود. این روش دقت ابعادی بیشتری دارد اما در عمل برای قطعات بزرگ قابل انجام نیست. ابعاد بزرگتر نیاز به نیروی های بیشتری برای کشش خواهند داشت که باعث پیچیده تر شدن فرایند و افزایش هزینه ها می شود. قطعات که با نورد سرد تهیه می شوند معمولا خواص سطح بهتری دارند.

تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد از منظر کاربرد

با توجه به تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد از منظر نحوه انجام فرایند و خواص نهایی قطعه، این دو نوع نورد کاربرد های متفاوتی دارند. برای مثال برای تولید انواع فولاد ساختمانی، نورد گرم رواج زیادی دارد. فولاد های ساختمانی را می توان یکی از پرمصرف ترین خانواده های فولاد در سراسر جهان دانست.

نورد سرد نیز کاربردهای گسترده ای دارد. برای مثال با استفاده از نورد سرد ورق ST37، لوله های درزدار ساخته می شوند. برای ساخت این لوله های از این فولاد غیر آلیاژی، ابتدا ورق ها با نورد سرد به شکل گرد در می آیند و سپس در خم انتهایی ورق جوشکاری انجام می شود. نورد سرد برای فولاد های آلیاژی نیز کاربرد وسیعی دارد. برای مثال برای فولاد آلیاژی 4140 که فولاد Mo40 نیز نامیده می شود، نورد سرد کاربرد گسترده ای دارد.

قیمت فولاد نورد گرم و نورد سرد

در خصوص تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد، باید به تفاوت هزینه ها نیز اشاره نمود. نورد گرم به دلیل پیچیدگی کمتر، معمولا هزینه کمتری را به تولید کننده تحمیل می کند اما نورد سرد معمولا پیچیده تر است و شامل فرایند های اضافی است. لازم به توجه است که نورد سرد معمولا پس از نورد گرم انجام می شود. به همین دلیل معمولا قطعات تولید شده به روش نورد سرد، قیمت بالاتری دارند. عمدتا برای تولید قطعات با خواص سطحی بهتر از نورد سرد استفاده می شود تا بالا بودن هزینه توجیه داشته باشد.

عملیات حرارتی بعد از نورد

لازم به توجه است که برای بهبود هر چه بیشتر خواص و برای تنش زدایی، بعد از انجام عملیات نورد، عملیات حرارتی انجام می شود. بر حسب خواص مورد نظر، عملیات حرارتی منتخب می تواند متفاوت باشد. همچنین پس از نورد گرم یا سرد می توان عملیات سطحی مختلفی را بر روی فولاد ها انجام داد و خواص سطحی آنها را نیز ارتقا بخشید.

 

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact