خانه / مقالات فلزات / شرکت‌های بزرگ تولید کننده فولاد زنگ‌ نزن در جهان
خرید فولاد آلیاژی

شرکت‌های بزرگ تولید کننده فولاد زنگ‌ نزن در جهان

استنلس استیل (Stainless Steel) یا فولاد زنگ‌ نزن آلیاژی از فولاد است که کروم، آهن و نیکل از اصلی ‌ترین عناصر تشکیل دهنده‌ی آن می‌باشد. وجود حداقل درصد جرمی 10.5 درصد کروم و حداکثر درصد جرمی 1.2 درصد کربن باعث مقاومت این فلز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی شده است. کروم با تشکیل یک لایه غیر فعال بر روی سطح و پیوند آن با ماده زیرین مانع از تماس ماده با محیط اطراف شده و از خوردگی آن جلوگیری می‌نماید. در صورت ایجاد خراش بر روی این سطح و از بین رفتن آن، این لایه می‌تواند خودش را ترمیم کند و اگر گرید مناسبی برای محیط کاری انتخاب شده باشد این لایه دوباره تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خوردگی و انواع آن

شرکت‌های بزرگ تولید کننده فولاد زنگ‌ نزن در جهان

 

مقاومت به خوردگی باعث محبوبیت فولاد زنگ نزن و کاربرد آن در صنایع مختلف است و با افزایش میزان کروم این مقاومت افزایش می‌یابد. همچنین با افزودن عنصر مولیبدن در مقابل اسیدهای کاهنده و محیط‌های کلریدی نیز مقاوم می‌شود. فولاد ضدزنگ به شکل میلگرد استیل، ورق استیل، لوله استیل و … در گریدهای مختلف تولید می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی بزرگترین تولید کننده های فولاد زنگ‌ نزن در جهان پرداخته شده است، با ما همراه باشید.

شرکت‌های بزرگ تولید کننده فولاد زنگ‌ نزن

شرکت‌های بزرگ تولید کننده فولاد زنگ‌ نزن در جهان

آسرینوکس

این شرکت فولاد اسپانیایی در سال 1970 با پشتیبانی فنی شرکت ژاپنی نیشین استیل فعالیت خود را آغاز نمود. دفتر مرکزی Acerinox در مادرید قرار دارد و بعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد زنگ نزن شناخته می‌شود.

اپیرام

فعالیت اصلی این شرکت فولاد لوکزامبورگی تولید و ارائه فولاد ضدزنگ است و در کشورهای فرانسه، بلژیک و برزیل عملیات انجام می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۰۹  حدود ۲۷٪ از کل بازار فروش فولاد زنگ نزن جهان را به خود تخصیص داد. اپیرام تا قبل از سال 2011 یک شرکت تابعه از شرکت آرسلور میتال بود اما بعد از آن به صورت مستقل ثبت شد.

بائواستیل

شرکت بائواستیل (China Baowu Group) در سال 1978 آغاز به کار کرده و دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای است. این شرکت فولاد دولتی چینی در سال 2021 توانسته است به اولین تولید کننده فولاد در جهان تبدیل شود. بزرگترین سهام‌دار این شرکت دولت چین است.

آرسلور میتال

آرسلور میتال این ابر شرکت چند ملیتی فولادسازی بعد از بائواستیل (China Baowu Group) عنوان دومین تولید کننده فولاد در جهان را به خود اختصاص داده است. دفتر مرکزی این ابرشرکت در در لوکزامبورگ سیتی، لوکزامبورگ قرار دارد. در سال 2006 شرکت فولاد میتال، شرکت آرسلور را خریداری و بعد از ادغام این دو آرسلور میتال تاسیس گردید.

آرسلور میتال در سال 2012 رتبه 70 را در فهرست فورچون جهانی 500 به خود اختصاص داد. همچنین سهام آن در بازار بورس نیویورک، لوکزامبورگ، مادرید، یورونکست پاریس، یورونکست آمستردام و ژوهانسبورگ خرید و فروش می‌شود.

جیندال استیل اند پاور

شرکت جیندال استیل اند پاور (Jindal Steel and Power) در سال 1952 توسط فردی به نام او پی جیندال تاسیس گردید که دفتر مرکزی آن در شهر دهلی نو قرار دارد. این شرکت خوشه‌ای هندی در دو بخش فلزات شامل تولید فولاد و استخراج سنگ آهن و حوزه انرژی فعالیت دارد.

فولاد نیپون و سومیتومو متال

در سال 2012 این شرکت از ادغام دو شرکت فولاد نیپون و سومیتومو متال تاسیس شد. فولاد نیپون و سومیتومو متال یک شرکت ژاپنی بوده که در سال 2017 از نظر تولید فولاد بعنوان سومین شرکت بزرگ جهان شناخته شد.

اوتوکومپو

فعالیت اصلی شرکت فنلاندی اوتوکومپو، تولید فولاد ضدزنگ است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اسپو، فنلاند قرار دارد و در 30 کشور جهان در حال کار است.

پوسکو

نام شرکت فولاد کره‌ای پوسکو (POSCO) از مخفف انگلیسی شرکت آهن و فولاد پوهانگ برگرفته شده است. این شرکت در سال 1968 توسط پارک تائه-جون تاسیس و دفتر مرکزی آن در شهر پوهانگ، کره جنوبی مستقر است. در سال 2015 این شرکت با تولید 42 میلیون تولید فولاد خام در سال توانست چهارمین رتبه تولیدکنندگان فولاد جهان را از آن خود کند.

همچنین در سال 2012 شرکت پوسکو در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰، رتبه ۱۴۶ را به خود اختصاص داد. از بزرگترین رقبای این شرکت می‌توان شرکت ان‌ال‌ام‌کی، تاتا استیل، تیسن‌کروپ و آرسلور میتال را نام برد.

تیسن‌کروپ

تیسن‌کروپ، از ادغام دو شرکت آلمانی کروپ و تیسن در سال 1999 میلادی تاسیس گردید. فعالیت این ابرشرکت چندملیتی آلمانی در حیطه صنایع فلزی بوده و و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان محسوب می‌شود.

در دهه 1970 میلادی با دستور محمدرضا پهلوی و تزریق ۴۰۰ میلیون دلار این کارخانه از ورشکستگی کامل نجات پیدا کرد و 24.9 درصد سهام شرکت کروپ به ایران تعلق گرفت. اما با فشارهای سیاسی از طرف امریکا، این شرکت مبلغ زیادی را به ایران پرداخت و سهم مالکیت ایران را تا 5 درصد کاهش داد.

همچنین شرکت تیسن‌کروپ در حوزه تولیذ پله برقی و آسانسور نیز فعالیت دارد.

تجارت آلیاژ مرکز فروش محصولات استیل در تهران است. جهت ثبت سفارش با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact