خانه / مقالات فلزات / روتنیم چیست و کاربرد آن در صنایع
خرید فولاد آلیاژی

روتنیم چیست و کاربرد آن در صنایع

در دنیای هستی مملو از عناصر شناخته شده و ناشناس است. حدود ۱۱۸ عنصر شیمیایی تاکنون کشف و ثبت شده‌اند. عناصر شیمیایی در دو دسته نافلز و فلز تقسیم بندی شده است و روتنیم نام یک عنصر شیمیایی فلزی است که در مقاله در مقاله روتنیم چیست و کاربرد آن در صنایع به آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

روتنیم چیست و کاربرد آن در صنایع

روتنیم چیست؟

روتنیم (Ruthenium) یک عنصر شیمیایی جز دسته فلزات واسطه بوده و عدد اتمی آن ۴۴ و این سری نادر متعلق به گروه پلاتین است و در سنگهای معدنی پلاتین تا حدودی یافت می گردد. این عنصر در سال ۱۸۴۴ توسط دانشمندی روسی به نام کارل ارنست کشف شد و به افتخار کشور روسیه و روتنیم نام گرفت. تاکنون ۵۰۰۰ تن ذخایر از این عنصر شناسایی شده است. سالانه چیزی بالغ بر ۳۰ تن روتنیم استخراج می گردد.

مشخصات روتنیم

این عنصر به رنگ نقره ای سفید در طبیعت موجود است. روتنیم با عدد اتمی ۴۴ در گروه هشت و دوره پنج جدول تناوبی قرار دارد و آرایش الکترونی آن به صورت[Kr] 4d7 5s1 است. نقطه ذوب 2607 K ​(2334 °C, ​4233 °F) و 4423 K ​(4150 °C, ​7502 °F) نقطه جوش آن است.

کاربرد روتنیم

به دلیل شباهت خصوصیات و هزینه کمتری که روتنیم در مقایسه با رودیوم دارد قسمت اعظم مصرف و کاربرد روتنیم در ساخت کنترل‌های الکترونیکی است.

مورد دیگر کاربرد روتنیم می‌توان به ساخت مقاومت های تراشه های از دی اکسید روتنیم اشاره کرد.

روتنیم میل کمی به آلیاژ شدن با فلزات دیگر گروه ها دارند دلیل ایجاد روتنیم ۰.۱ ٪ درصد را می توان مقاومت آلیاژهای تیتانیوم در برابر خوردگی ذکر کرد.

از روتنیم به عنوان کاتالیزور شیمیایی برای ساخت آلیاژ پلاتین استفاده می شود همچنین از این عنصر به عنوان روپوش در فتو ماسک ها استفاده می گردد.

همچنین ببینید

5 نوع مختلف فولادهای به کار رفته در صنعت خودروسازی

۵ نوع مختلف فولادهای به کار رفته در صنعت خودروسازی

فولاد ضدزنگ به‌واسطه استحکام بالا، دوام خوب و مقرون‌به‌صرفه بودن، در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact