خانه / مقالات فلزات / ضخامت ورق های فولادی موجود در بازار و نحوه خرید آن‌ها
خرید فولاد آلیاژی

ضخامت ورق های فولادی موجود در بازار و نحوه خرید آن‌ها

ورق‌های فولادی امروزه به طور گسترده‌ای مورد استفاده بشر قرار گرفته‌اند. این ورق‌ها به صورت رول و کلاف تولید و براساس مواد خام مورد استفاده، ضخامت و روش‌های تولید طبقه‌بندی می‌شوند. ورق‌های فولادی بر اساس استاندارد DIN آلمان، استاندارد ASTM آمریکا و استاندارد گوس روسیه تولید می‌شوند. رایج‌ترین استاندارد ورق فولادی در ایران استاندارد DIN و کمترین استفاده از استاندارد گوس روسیه است.

ضخامت ورق های فولادی موجود در بازار و نحوه خرید آن‌ها

ورق‌های فلزی

ورق‌های فلزی وزن بالا و حجم زیادی دارند و عموماً از طریق فرایند نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. در این تقسیم‌بندی ورق‌ها، شامل ورق سیاه که توسط نورد گرم تولید می‌شود، ورق روغنی، ورق گالوانیزه که با پوششی از فلز روی ارائه می‌شود، ورق رنگی که از گروه ورق گالوانیزه می‌باشد و تنها تفاوت آن رنگی شدن لایه آن در کوره است، ورق تین پلیت که در ساخت قوطی مواد غذایی کاربرد دارد، ورق کرکره‌ای که از ورق‌های موجدار است و در شیروانی کاربرد دارد، ورق فلزی استیل که صاف و براق است و گاهی به صورت صفحه‌ای و گاه به صورت رول به بازار ارائه می‌شود، می‌باشند.

ضخامت ورق فولادی

ورق‌های فولادی در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و این ضخامت‌های کاربرد آنها را مشخص می‌کند. در واقع ضخامت از مهم‌ترین عوامل تقسیم‌بندی ورق فولادی است.

تقسیم‌بندی ضخامت‌ها بر اساس استانداردهای آلمانی و فرانسوی می‌باشد. ورق‌های فولادی بر اساس ضخامت و استاندارد DIN به ورق‌های کم ضخامت یا نازک با ضخامت ۰.۱۸ تا ۲.۷۵ میلی‌متر،‌ ورق‌های متوسط با ضخامتی بین ۳ تا ۴.۷۵ میلیمتر و ورق‌های ضخیم با ضخامتی بیش از ۵ میلی‌متر تقسیم‌بندی می‌شوند.

ورق‌های کم ضخامت فولادی

ورق‌های نازک یا کم ضخامت فولادی در فرایند نورد سرد تولید شده و در قطعاتی که به کشش کم و عمق زیاد نیاز است؛ نظیر لوله‌های تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها در عرض ۱۳۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر و طول ۷۶۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌متر و ضخامتی بین ۰.۱۸ تا ۲.۷۵ میلی‌متر تولید می‌شوند.

ورق‌های ضخامت متوسط فولادی

این ورق‌ها در ساخت لوله‌هایی که جدار ضخیم‌تر و حساسیت بیشتری دارند نظیر مخازن مورد استفاده قرار می‌گیرند. عرض آنها حدود ۲.۵ متر و طول آنها نزدیک به ۷ متر است و ضخامتی بین ۳ تا ۴.۷۵ میلی‌متر دارند.

ورق‌های ضخامت بالا یا ضخیم فولادی

این ورق‌ها به علت ضخامت زیاد در تولید قاب‌ها و مخازن ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار گرفته و عرضی حدود ۳.۶ متر و طولی حدود ۸ متر دارند و ضخامت آن‌ها بین ۵ تا ۶ میلی‌متر است.

در تقسیم‌بندی دیگر و بر اساس NF فرانسوی، فولاد به گروه‌های ورق نازک به ضخامت کمتر از ۲ میلی‌متر، ورق متوسط به ضخامتی بین ۲ تا ۵ میلی‌متر و ورق ضخیم به ضخامت ۵ میلی‌متر تقسیم می‌شود.

همچنین از منظر دیگر ضخامت‌ ورق‌های گوناگون در بازار متفاوت و مختص خود آن‌هاست. این تقسیم‌بندی ضخامت ها به شرح زیر است:

  • ورق‌های روغنی در طول‌های ۱ و ۱.۲۵ و ۲.۵ متر و عرض‌های ۱ و ۱.۲۵ متر و ضخامت‌های بین ۰.۵ تا ۱.۵ میلی‌متر در بازار عرضه می‌شوند.
  • ورق‌های گالوانیزه که در ساخت بدنه و سقف سوله‌های تولیدی، مخان نگهداری آب، ساخت لوازم اشپزخانه نظیر کابینت، یخچال و ماشین لباس شویی، ساخت تابلو برق‌ها، تابلوهای شهری و لوله‌های انتقال آب استفاده می‌شود؛ در طول‌های ۲ و ۲.۵ و ۶ متر و عرض های ۱ و ۱.۲۵ متر و ضخامت ۰.۵ تا ۱.۵ متر تولید می‌شود.
  • ورق استیل با طول ۲ متر و عرض ۱ متر و ضخامت ۰.۴ تا ۱.۵ میلی‌متر عرضه می‌شود.
  • ورق اسید شویی با طول ۲ متر و عرض ۱ متر و ضخامت ۱.۵ تا ۶ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد .
  • ورق سیاه که در خودروسازی، پروفیل‌ها، ساخت مخازن و کشتی‌سازی استفاده می‌شود؛ در طول‌های ۲ و ۲.۵و ۶ متر و عرض‌های ۱ و ۱.۲۵ و ۱.۵ متر و ضخامت ۲ تا ۲۵ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ورق آجدار که در سقف و دیواره آسانسور، پل‌های اضطراری، پل‌های عابر پیاده، قطعات لوازم خانگی، کف کامیون، کف وانت و کف عرشه کشتی مصرف می‌شود؛ با طول ۲ و ۶ متر و عرض ۱ و ۱.۵ و ۲ متر و ضخامت ۱.۵ تا ۱۰ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ورق‌های رنگی که در تولید سقف سوله و آلاچیق و شیروانی و تولید لوازم خانگی و اداری، ساخت تجهیزات گرمایش و سرمایش استفاده می‌شود؛ در طول ۲ و ۲.۵ و ۶ متر و عرض ۱ و ۱.۲۵ متر و ضخامت ۰.۵ تا ۱.۵ میلی‌متر تولید می‌شود.
  • ورق روغنی که در خودروسازی مانند ساخت فیلتر‌های خودرو، گلگیر، تولید لوازم برقی، اجاق گاز، یخچال، فر، تولید لوله و پروفیل‌های ساختمانی نظیر درب و پنجره استفاده می‌شوند؛ در طول‌های ۲ و ۲.۵ متر و عرض ۱و ۱.۲۵ متر و ضخامت ۰.۵ تا ۱.۵ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید ورق فولادی

امروزه بیشتر صنایع به دلیل فعالیت‌های خود نیاز به شناخت مراجع خرید فولاد دارند. برای خرید بهترین و با کیفیت‌ترین ورق باید اطلاعات کاملی در مورد ضخامت و انواع ورق و مشخصات آن‌ها داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به نیاز بهترین ورق را انتخاب کنیم. همچنین باید از بازارهای آن ورق مطلع شویم و قیمت‌ها و هزینه‌ها را رصد کنیم.

برای خرید ورق‌های فولادی می‌توان به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کرد.

برای خرید حضوری بهتر است به آهن مکان و بازار آهن مراجعه شود. بازار آهن واقع در جنوب غربی تهران در منطقه شادآباد است. برای همین به آن بازار آهن شادآباد نیز گفته می‌شود. با حضور در این بازار می‌توان چندین فروشگاه را بررسی کرد که فرایندی زمان‌بر است و به علت تعدد فروشگاه‌ها خریدارها ممکن است دچار سردرگمی شوند. همچنین شاید دسترسی به این بازار مشکل باشد. شما می‌توانید به صورت اینترنتی و غیرحضوری و در هر لحظه خرید ورق فولادی مورد نظر خود را به شکل خرد و عمده در وب سایت تجارت آلیاژ پیشرو به آدرس اینترنتی https://www.tejarataliaj.com/ همراه با مشاوره رایگان انجام دهید. شرکت تجارت آلیاژ با سوابقی درخشان در زمینه فروش انواع ورق‌های فولادی فعالیت دارد که مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد جهت دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۷۲۱۲ و ۰۲۱۶۶۶۰۳۳۳۵ تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

لوله فولادی مناسب شهربازی

لوله فولادی مناسب شهربازی

لوله‌های فولادی کاربرد زیادی در بسیاری از بخش‌های زندگی دارد. از جمله این کاربردها که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact