خانه / مقالات فلزات / چرا از فولاد ضد زنگ در صنعت قالب‌گیری پلاستیک استفاده می‌شود؟
خرید فولاد آلیاژی

چرا از فولاد ضد زنگ در صنعت قالب‌گیری پلاستیک استفاده می‌شود؟

عموم مردم زمانی که نام فولاد را می‌شنوند به یاد فولاد ضد زنگ یا فلزاتی می‌افتند که در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. اما برای افرادی که در صنعت فولاد کار می‌کنند، انواع و زیر شاخه‌های بسیاری از فولاد وجود دارد که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از آنها عمدتاً در صنعت هوانوردی کاربرد دارند، در حالی که گرید دیگری به صنایع شیمیایی راه پیدا می‌کند. فولادها برای اهداف مختلفی در سراسر جهان استفاده می‌شوند! یکی از صنایعی که از استنلس استیل استفاده می‌کند، صنعت قالب‌گیری پلاستیک است.

چرا از فولاد ضد زنگ در صنعت قالب‌گیری پلاستیک استفاده می‌شود؟

گریدهای فولادی مانند S7، H13 و P20 فولادهای رایجی در این زمینه هستند که هر یک از آنها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود استفاده می‌شوند. همچنین استنلس استیل 420 در صنعت قالب گیری پلاستیک کاربرد دارد.

کارآمدترین و تنها گرید فولاد ضد زنگ برای قالب‌گیری پلاستیک گرید 420 است که می‌تواند مطابق با خواسته‌های صنعت قالب‌گیری پلاستیک باشد. در این مقاله به بررسی کاربرد استنلس استیل در صنعت قالب‌گیری پلاستیک می‌پردازیم.

الزامات فولاد ضد زنگ برای قالب‌گیری پلاستیک

استنلس استیلی که برای قالب‌گیری پلاستیک استفاده می‌شود باید تعدادی از الزامات را رعایت کند. الزامات عمومی اساساً عناصر اصلی هستند که هر نوع فولاد برای قالب پلاستیکی باید داشته باشد، در حالی که الزامات خاص تا حد زیادی به محصولی که می‌خواهید قالب بزنید بستگی دارد!

در صنعت قالب‌گیری پلاستیک، لازم است که فولاد ضد زنگ به راحتی ماشینکاری شود و هر قالبی توسط آن طراحی و اجرا گردد. هرچه ماشینکاری استنلس استیل سخت‌تر باشد، جذابیت کمتری برای استفاده دارد.

قالب‌های فولادی باید فوق العاده سخت باشند. آنهایی که اخیراً مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان تا 50 راکول و بالاتر سخت کرد. هر فولاد ضد زنگ باید به سطح خاصی از سختی برسد. هرچه استنلس استیل سخت‌تر باشد، قوی‌تر و بادوام‌تر است! استنلس استیل 420 معمولاً تا 50 راکول سخت می‌شود.

مقاومت در برابر سایش یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر قالب فولادی به آن نیاز دارد. خیلی کم پیش می‌آید که یک شرکت قالب‌گیری تزریق پلاستیک سفارشاتی با تعداد کم دریافت کند. یک قالب حداقل بعد از قالب‌گیری حدود 50000 محصول پلاستیکی، شروع به نشان دادن علائم فرسودگی می‌کند!

از دیگر ویژگی‌های استنلس استیل مناسب برای قالب، پایداری حرارتی خوب است. یک فولاد قالب به طور مداوم در معرض یک ماده با دمای بالا قرار می‌گیرد. اگرچه این دما برای ذوب آلیاژها کافی نیست اما اگر فولاد در برابر گرما مقاومت خوبی نداشته ممکن است در طولانی مدت تحت تاثیر قرار بگیرد که گاهی اوقات تغییر شکل و سایر ناهنجاری‌ها ایجاد می‌شود که روی محصول نهایی اثر گذار است.

فولاد ضد زنگ 420 برای صنعت قالب گیری پلاستیک

فولاد ضد زنگ 420 برای صنعت قالب گیری پلاستیک

فولاد ضد زنگ 420 از تمام ویژگی‌های بالا برخوردار است. در واقع این گرید استنلس استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و سایش بالا، یک انتخاب محبوب برای قالب‌گیری پلاستیک است. همچنین این گرید به صورت ورق استیل و .. کاربرد پزشکی نیز دارد. جوشکاری این فولاد ضد زنگ به آسانی انجام می‌شود و یک انتخاب عالی برای پروژه‌های خاص است.

گزینه‌ای برای مواد خورنده

استنلس استیل انتخابی برای قالب‌گیری پلاستیک هنگام کار با رزین‌های خورنده مانند PVC، UPVC و POM است. استیل 420 مقاومت در برابر خوردگی بالایی ارائه می‌دهد به همین دلیل در تماس با چنین مواد خورنده‌ای سالم باقی می‌ماند. بنابراین در این نوع کاربرد، فولاد ضد زنگ مانند میلگرد و ورق استیل 420 ایده‌آل‌ترین گزینه‌ای است که شرکت‌های قالب‌سازی دارند.

ماندگاری و طول عمر بالا

زمانی‌که انتظار حجم بالایی از تولید را دارید استنلس استیل 420 یکی از بهترین انتخاب‌ها است. مقاومت در برابر سایش بالا آن را قادر می‌سازد تا بیش از 500000 واحد محصولات پلاستیکی تولید کند، چیزی که فقط با CSM21، یکی دیگر از انواع فولاد ضد زنگ، قابل مقایسه است!

توانایی تحمل چنین حجم بالایی از تولید، فولاد ضد زنگ را برای پروژه‌های بلندمدت ایده آل می‌کند. استنلس استیل از دوام ظاهری و طول عمر بالایی برخوردار است اما اگر این فولادهای قالب ضد زنگ، دچار فرسودگی شدند بازسازی آن‌ها نسبتاً آسان است!

سخن آخر

استنلس استیل یکی از محبوب‌ترین و بادوام‌ترین گزینه‌های موجود صنعت قالب‌گیری پلاستیک است و یکی از همه کاره‌ترین انواع فولاد است که می‌تواند در همه صنایع استفاده شود.

فولاد ضد زنگ مورد نیازتان را از تجارت آلیاژ تهیه کنید. جهت سفارش با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact