خانه / مقالات فلزات / ماشین کاری چیست؟ و مختصر در مورد آن
خرید فولاد آلیاژی

ماشین کاری چیست؟ و مختصر در مورد آن

به فرآیند تولید قطعات توسط حذف مواد ناخواسته به شکل براده ماشین کاری می گویند. قطعات به دست آمده از فرآیندهای آهنگری، نورد و ریخته گری بر اساس نوع کار، توسط ماشین هایی چون سنگ زنی، تراش، صفحه تراش، کله زنی، سوراخ کن و غیره ماشین کاری می‌شوند.  امروزه روشهای ماشینکاری پیشرفت خوبی داشته است مانند ماشینکاری تخلیه الکتریکی که به صورت گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این روش برای برش مقاطع نازک و غیر رسانه‌ها و اشکال پیچیده به کار می‌رود. همچنین پرینترهای سه بعدی نیز به فرایند ماشینکاری راه پیدا کرد‌ه‌اند.

ماشین کاری

ماشین کاری چیست؟

ماشینکاری به هر فرآیندی گفته می شود که در آن از ابزار برشی برای جدا کردن خرده های کوچک مواد از قطعه استفاده می‌شود. برای انجام عملیات، حرکت نسبی بین ابزار و کار مورد نیاز است.

در واقع فرآیندی است که برای حذف مواد، معمولاً فلز، برای ایجاد قطعات ماشین‌آلات، ابزار، حمل‌ونقل و موارد دیگر استفاده می‌شود. ماشین‌فروشی‌ها و ماشین‌کارها از تجهیزاتی مانند ماشین‌های تراش، آسیاب و پرس‌های مته استفاده می‌کنند تا با استفاده از برش‌های دقیق، مواد را به ابزار مفید تبدیل کنند.

تاریخچه ماشین کاری

در قرن 18 به فردی که ماشین تعمیر می‌کرد و می‌ساخت ماشینکار می‌گفتند. بعدها با پیشرفت تکنولوژی معنی این واژه و ابزار آن تکامل یافت و ماشینکاری سنتی به فرایندهایی مانند برشکاری، شکل‌دهی، فرز، سوراخ کاری، بورینگ و … گفته شد. این روش برای جدا کردن مواد و دستیابی به شکل مورد نظر، توسط ابزاهای نام برده انجام می‌گردد.

پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت فن آوری انواع ماشین کاری مانند ماشینکاری الکتروشیمیایی، ماشینکاری فتوشیمیایی، ماشینکاری پرتو الکترونی، ماشینکاری التراسونیک، ماشینکاری تخلیه الکتریکی به صنایع راه یافتند.

برای ایجاد یک محصول نهایی قطعات به ماشین کاری نیاز دارند. از جدیدترین روش‌های ماشین‌کاری می‌توان به برش لیزر یا برش جت آب، ماشینکاری تخلیه الکتریکی (EDM)، ماشینکاری دقیق CNC اشاره نمود.

فرآیند و دستگاه های ماشین کاری

سه نوع اصلی ماشینکاری وجود دارد: تراشکاری، فرزکاری و سوراخکاری. فرآیندهای دیگری نیز در دسته ماشین‌کاری مانند اره کشی، خانکشی، سنگ زنی، صفحه تراشی قرار می‌گیرند، اما وقتی صحبت از فرآیندهای ماشین‌کاری مدرن به میان می‌آید، تراشکاری، فرزکاری و حفاری اکثریت را پوشش می‌دهد.

فرزکاری: در اینجا قطعه کار ثابت است و ابزار برش می‌چرخد. دو شکل اصلی فرزهای افقی(Peripheral Milling) و فرز عمودی(Face Milling) استفاده می‌شود.

سوراخکاری: در بیشتر موارد سوراخکاری در دستگاه دریل ستونی انجام می‌شود. در این عملیات با پایین آوردن یک ابزار مانند دریل سوراخ‌ها ایجاد شد و در هنگام تماس با قطعه، ماشین‌کاری انجام می‌شود.

تراشکاری: در این روش قطعه می‌چرخد و براده برداری توسط ابزار تراش آغاز می‌شود. دستگاه تراش یک ابزار اصلی در این فرایند است.

ماشین کاری CNC

CNC یک فرآیند تولید کامپیوتری است که در آن نرم افزار و کد از پیش برنامه ریزی شده حرکت تجهیزات تولید را کنترل می کند. ماشینکاری CNC طیف وسیعی از ماشین آلات پیچیده مانند آسیاب، تراش و آسیاب تراش را کنترل می کند که همه آنها برای برش، شکل دادن و ایجاد قطعات و نمونه های اولیه استفاده می شوند.

تفاوت بین ماشین کاری و شکل دهی

از مزایای فرآیندهای شکل دهی فلز می توان به عدم اتلاف مواد اولیه، خواص مکانیکی بهتر محصول و سرعت تولید سریعتر اشاره کرد. ماشینکاری فرآیند حذف مواد به شکل تراشه با استفاده از ابزار گوه ای شکل است.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact