خانه / مقالات فلزات / معرفی شرکت فولادسازی آرسلور میتال
خرید فولاد آلیاژی

معرفی شرکت فولادسازی آرسلور میتال

شرکت آرسلور میتال یکی از ابرقدرت‌های فعال در حوزه فولاد سازی بشمار می‌رود. این شرکت در اکثر نقاط جهان شعبه دارد و 10 درصد نیاز فولاد جهان توسط این شرکت تامین می‌شود. در این مقاله این شرکت را معرفی می‌کنیم و سیاست های شرکت، استراتژی های موجود و… را با هم بررسی می کنیم.

معرفی شرکت فولادسازی آرسلور میتال

معرفی شرکت فولاد سازی آرسلور میتال

آرسلور میتال بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان می باشد که ساختمان اصلی آن در لوکزامبورگ سیتی می باشد. در سال 2006 شرکت آرسلور (دومین قطب تولید فولاد در جهان) توسط شرکت میتال خریداری شد و نام شرکت جدید به آرسلور میتال تغییر پیدا کرد. این شرکت با رقم 27 میلیارد یورو توسط میتال خریداری شد. “فاننشیال تایمز” سود خرید این شرکت برای میتال را 21 میلیارد دلار برآورد کرده است. سهام این شرکت در بازار بورس بسیار پرطرفدار است. در سال 2012 این شرکت (با رتبه 70) در لیست 500 شرکت فعال در حوزه صنعت قرار گرفت.

تاریخچه شرکت فولاد سازی آرسلور میتال

“لاکشمی میتال” در سال 1976 با سرمایه ای اندک به خریداری یک کارخانه تولید فولاد در اندونزی اقدام کرد. میتال توانست شرکت هایی که هم دولتی و هم در شرف ورشکستگی بودند را بخرد و با ادغام کردن آنها، فعالیت خود را گسترش دهد. اکثر این شرکت ها از مناطق اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند. 13 سال بعد، تولید سالانه شرکت میتال به 420 هزار تن می رسید. رفته رفته میزان تولید شرکت افزایش یافت و این افزایش به صورتی بود که شرکت میتال در سال 2000، میزان تولید سالانه فولاد شرکت خود را به 20 میلیون تن رساند.

در سال 2004 با ادغام شرکت های بزرگ و ارزشمند، رسما شرکت فولاد میتال بوجود آمد. در سال 2001 میتال، گروه فولاد آمریکا را خرید و همین امر باعث تبدیل شدن این شرکت به بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد در جهان شد. امروزه شرکت میتال با تولید سالانه 57.7 میلیون تن از سایر رقبا خود (شرکت نیپون استیل و شرکت پوسکو) فاصله گرفته است (شرکت میتال با اختلاف بسیار زیادی همچنان پیشتاز است).

زمینه فعالیت آرسلور میتال

این شرکت به تولید محصولات فولاد تخت و بلند مشغول است. منظور از محصولات تخت، اسلب، ورق نورد شده، ورق فولاد گالوانیزه، ورق آلومینایز شده و… است. محصولات فولاد بلند هم شامل شمش، مفتول، میلگرد در انواع مختلف، نبشی، تیر آهن، پروفیل و… می باشند. این شرکت آهن اسفنجی نیز تولید می کند. همچنین 50 درصد از مواد اولیه را خودش تهیه می کند. به همین دلیل این شرکت چهارمین تولید کننده سنگ آهن در جهان شناخته می شود. از سال 2008 به بعد نیز 80 درصد سنگ آهن مورد نیاز را، خود تامین می کند و در زمینه تولید کُک نیز خودکفا است.

سیاست های کاری شرکت آرسلور میتال

شرکت آرسلور میتال نه تنها در زمینه تولید فولاد یک ابر قدرت است؛ بلکه موفق ترین شرکت تولید فولاد در جهان نیز محسوب می شود و به تنهایی 10 درصد از کل نیاز جهان به فولاد را تامین می کند. فولاد این شرکت اکثرا در اختیار صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی اروپا و آمریکا قرار می گیرد. گستردگی و پراکندگی این شرکت در جهان بسیار چشمگیر است. این مجموعه با خرید شرکت های غیر بهره ور فولاد در سراسر جهان، توانست قراضه مورد نیاز تولید فولاد را با کمترین قیمت تمام شده در اختیار داشته باشد. از طرف دیگر آرسلور میتال با این کار توانست، تخریب زیست محیطی را به حداقل برساند.

استراتژی و گستردگی شرکت آرسلور میتال

وحدت در تولید (ادغام شرکت ها) از جمله نکاتی است که باعث موفقیت این شرکت شده است. آرسلور میتال تولید کننده بی مانند فولاد در جهان است. کارخانه های این شرکت در کشور های ایالات متحده آمریکا، کانادا، مقدونیه، فرانسه، آلمان، لهستان، رومانی، اوکراین، الجزایر، چین، قزاقستان، آفریقای جنوبی، جمهوری چک و توباگو (و ترینیدا) مستقر هستند.

پایش منابع انسانی

شرکت آرسلور میتال بزرگترین نقطه قوت خود را کیفیت و تخصص کاری کارکنان خود می داند. کارکنان هر ساله ارزیابی می شوند. مدیران طبق روش های مختلف، بهترین و ارزنده ترین کارکنان را شناسایی می کنند. کارکنان فعال و ارزنده، کاندید انتخاب ریاست شرکت می باشند. همچنین این شرکت درصدد تاسیس دانشگاه آرسلور میتال است تا بتواند کارکنان خود را بهتر و هدفمند تر انتخاب کند. این شرکت نه تنها در تولید و عرضه فولاد عملکرد خوبی دارد؛ بلکه روش های کسب و کار این شرکت زبانزد است و می تواند الگو شرکت های مختلف در سراسر جهان باشد.

فناوری و زیرساخت شرکت

شرکت آرسلور میتال یکی از پیشرفته ترین و به روز ترین شرکت های فولاد سازی محسوب می شود. در واقع این شرکت با بهره گیری از ابزارآلات به روز و فنی توانسته است به میزان تولید بسیاری دست پیدا کند. همچنین این شرکت در شیکاگو و فرانسه مراکزی بنا کرده است تا در زمینه های فولاد تخت و فولاد بلند، تحقیقات موشکافانه ای انجام شود. از طرف دیگر این شرکت، در زمینه های فولاد آلومینایز، ورق های نازک با سطح پلیمری و فولاد مستحکم برای صنعت خودروسازی پیشرفت های چشمگیری (توسعه) داشته است.

گردش مالی شرکت

آرسلور میتال تا قبل از خرید شرکت آرسلور، توانایی فروش 46.6 میلیون تن فولاد به ارزش 28.1 میلیارد دلار (با سود خالص 3.36 میلیارد دلار) را داشت (در سال 2005). اما با خرید شرکت آرسلور، آرسلور میتال توانست 92 میلیون تن فولاد به ارزش 93.97 میلیارد دلار تولید کند (در سال 2011).

لاکشمی میتال، مدیرعامل آرسلور میتال و آینده پیش روی شرکت

لاکشمی میتال به عنوان سلطان فولاد جهان شناخته می شود. او فارغ التحصیل رشته بازرگانی از دانشگاه کلکته می باشد. استراتژی های ناب و زیرکانه او باعث شد تا در سال 1996 به عنوان فولاد ساز برتر جهان شناخته شود (مجله “فولاد نو”). همچنین در سال 2004 توسط مجله فورچون، او به عنوان برترین مرد در حوزه کسب و کار نامیده شد. او هم اکنون ثروتمند ترین فرد آسیا و اروپا محسوب می شود. او بر این باور است که ادغام، باعث پایداری و ثبات در صنعت فولاد سازی می شود.

دید و چشم انداز او به این صورت است که می خواهد برای آینده چیزی بوجود بیاورد که جاودانه بماند و همه بتوانند از آن بهره مند شوند. همچنین درباره آینده جمله ای معروف دارد که می گوید «فرصتی است تا در قرن 21، یک صنعت جذاب و پایدار خلق کنیم». او پیش بینی می کند که طی 5 الی 10 سال آینده به تولید 200 تن و حتی بیشتر در سال نیز برسد. جالب است بدانید که این شرکت در سال های 2016 تا 2019 به طور میانگین 96.32 تن تولید داشته است. در آخر هم باید عرض کنیم که لاکشمی میتال، پیشرفت و توسعه خود را مدیون کسب و کار خانوادگی خود (تولید فولاد و توسعه شرکت های ضعیف) می داند.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact