خانه / مقالات فلزات / ۴ نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود
خرید فولاد آلیاژی

۴ نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود

همان‌طور که می‌دانید فولاد ضدزنگ ویژگی‌های بسیار زیاد و منحصربه‌فردی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فولاد ضدزنگ، قابل‌بازیافت بودن این فلز است. این ویژگی باعث می‌شود تا شما بدون نیاز و برداشت‌های افراطی از منابع طبیعی، بتوانید چندین مرتبه از فولاد ضدزنگ استفاده کنید.

نکات بازیافت فولاد

4 نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود

اگر به آمار و همچنین میزان صادرات و واردات ضایعات فولادی به کشور نگاهی بیندازید؛ متوجه می‌شوید که سالیانه مقدار قابل‌توجهی از ضایعات وارد کشور می‌شوند. زیرا فولاد قابلیت بازیافت‌شدن دارد و از طرف دیگر یکی از پرکاربردترین و مورداستفاده‌ترین فلزات جهان محسوب می‌شود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تنها 70 الی 80 درصد ضایعات فولاد قابل‌استفاده و بازیافت خواهند بود.

برای بازیافت استنلس استیل باید مواردی را رعایت کنید که در ادامه به چهار مورد از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE)

رعایت نکات ایمنی از جمله مواردی هستند که باید در حین کار به آنها توجه کنید. توجه‌کردن به نکات ایمنی باعث می‌شود تا احتمال آسیب رساندن به خود و همچنین سایر همکارانتان، به صفر برسد. بنابراین اگر در زمینه بازیافت استیل فعالیت دارید؛ حتماً از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) استفاده کنید. استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی باعث می‌شود تا در حین حمل‌کردن ضایعات، آسیبی به شما نرسد. دستکش‌های ضخیم، کلاه‌های ایمنی، لباس‌های مناسب، کفش مطلوب، عینک  و… از جمله مهم‌ترین تجهیزات حفاظت شخصی به شمار می‌روند که حتماً باید در حین کار از آنها استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال ضایعات فولاد معمولاً دارای لبه‌های تیز و خطرناکی هستند که می‌توانند به دست‌های شما آسیب برسانند. بنابراین اگر قصد حمل‌کردن و یا بلندکردن ضایعات فولاد را دارید؛ باید از دستکش مناسب با ضخامت کافی استفاده کنید. همچنین اگر قصد بلندکردن ضایعات سنگین فولادی را دارید؛ مطمئن شوید که کفش‌ها شما از استحکام خوبی برخوردارند. چرا که احتمال رهاشدن قطعه از دست و برخورد آن با پا و سایر قسمت‌های بدن شما وجود دارد.

توجه داشته باشید که نه‌تنها باید در کارخانه‌های صنعتی از تجهیزات حفاظت شخصی استفاده شود؛ بلکه در محیط خانه نیز باید این موارد را رعایت کنید. در واقع اگر در خانه خود نیز قصد جابه‌جایی ضایعات فولاد را دارید؛ باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا خطر از شما دور بماند.

جداسازی ضایعات آهنی از ضایعات غیرآهنی به کمک آهنربا

ضایعاتی که راهی کارخانه‌های بازیافت فولاد ضدزنگ می‌شوند؛ معمولاً از دو نوع ضایعات آهنی و ضایعات غیرآهنی تشکیل می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید ضایعات آهنی مدنظر هستند و ضایعات غیرآهنی در کارخانه‌های بازیافت فولاد، نقش خاصی نخواهند داشت. بنابراین باید ضایعات آهنی از ضایعات غیرآهنی جدا شوند.

جداسازی ضایعات آهنی از ضایعات غیرآهنی به روش دستی، بسیار سخت و دشوار خواهد بود. از طرف دیگر معمولاً ضایعات آهنی بسیار سنگینی در محموله وجود دارند که حمل و جداسازی آنها از ضایعات غیرآهنی به روش دستی تا حدودی غیرممکن است. به همین دلایل در کارخانه‌های بازیافت فولاد معمولاً از آهنرباهای قوی استفاده می‌کنند تا بتوانند ضایعات آهنی را به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، از ضایعات غیرآهنی جدا کنند (توجه داشته باشید که فولاد به دلیل دارابودن مقدار قابل‌توجهی از عنصر آهن، جز مواد آهنی طبقه‌بندی می‌شود).

به این موضوع نیز توجه داشته باشید که در زمینه جداسازی ضایعات، باید از تجهیزات حفاظت شخصی استفاده کنید تا هیچ‌گونه آسیبی به شما و همکارانتان وارد نشود.

مرتب‌سازی و طبقه‌بندی ضایعات از نظر نوع آسیب

پس از جداسازی ضایعات آهنی از ضایعات غیرآهنی، نوبت به مرتب‌سازی و دسته‌بندی ضایعات آهنی می‌رسد. به‌عنوان‌مثال نیاز است که فولادهای زنگ‌زده و خورده شده را از سایر ضایعات (ضایعاتی که بواسطه دلایل دیگری، غیر از خوردگی و زنگ‌زدگی، تخریب شده‌اند) جدا کنید. چرا که باید بر روی سطح فولادهای زنگ‌زده، فرایندهای پیاده‌سازی شوند که عمل بازیافت را آسان‌تر کنند. به‌عنوان‌مثال دیگر، برخی از ضایعات بر روی خود پوشش‌هایی (پوشش‌های پلاستیکی) دارند که نیاز است قبل از بازیافت، از روی فولاد جدا شوند. بنابراین توجه داشته باشید که دسته‌بندی ضایعات فولادی نه‌تنها سرعت انجام فرایند بازیافت را افزایش می‌دهد بلکه باعث می‌شود فولادهایی که در آینده قرار است ساخته شوند؛ کیفیت و خلوص بهتری را داشته باشند.

تمیزکاری و پاک‌سازی ضایعات

بعد از جداسازی ضایعات و همچنین طبقه‌بندی آنها، نوبت به تمیزکاری آنها می‌رسد. در این قسمت نیاز است تا ضایعات فولادی را به کمک انواع پاک‌کننده‌ها تمیز کنید تا سطح آنها عاری از علائم زنگ‌زدگی و خوردگی شود. همچنین اگر علاوه بر سطح فولاد، لایه‌های زیرین فولاد ضدزنگ نیز دچار خوردگی شده است؛ باید به کمک فرایندهای مختلف علائم خوردگی را در لایه‌های زیرین نیز از بین ببرید. از طرف دیگر اگر خوردگی بسیار سطحی و جزئی است؛ تنها کافی است سطح فولاد را به کمک یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

اگر قسمت زنگ‌زده به کمک پارچه مرطوب تمیز نشد؛ از جوش‌شیرین استفاده کنید. مقدار مناسبی از جوش‌شیرین را بر روی قسمت زنگ‌زده قرار دهید و آن را به کمک یک دستمال بر روی سطح مالش دهید. مطمئن شوید که جوش‌شیرین کاملاً سطح زنگ‌زده فولاد را  پوشش داده است. سپس به کمک یک برس فولادی  قسمت‌های زنگ‌زده را از روی سطح فولاد پاک کنید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

فولاد از جمله فلزاتی است که بعد از چندین مرتبه استفاده، می‌تواند مورد بازیافت قرار بگیرد و برای استفاده‌های بعدی آماده شود. به‌منظور بازیافت فولادهای زنگ‌زده باید نکاتی را رعایت کنید که در این مقاله به چهار مورد از مهم‌ترین آنها یعنی استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی، جداسازی ضایعات آهنی از ضایعات غیرآهنی به کمک آهنربا، مرتب‌سازی و تمیزکاری آنها پرداختیم.

توجه داشته باشید که علاوه بر سه  مورد پایانی (جداسازی به کمک آهنربا، مرتب‌سازی و تمیزکاری)، ایمنی و استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی نسبت به موارد دیگر، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. بنابراین قبل از هر کاری، توجه داشته باشید که ایمنی شما تضمین شده باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه تاثیر استیل و پلاستیک بر محیط زیست

برای تهیه انواع محصولات فولادی و دریافت مشاوره رایگان با شماره 02167212 در ارتباط باشید.

همچنین ببینید

لوله فولادی مناسب شهربازی

لوله فولادی مناسب شهربازی

لوله‌های فولادی کاربرد زیادی در بسیاری از بخش‌های زندگی دارد. از جمله این کاربردها که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact