خانه / مقالات فلزات / آشنایی با استاندارد های جهانی فولاد
خرید فولاد آلیاژی

آشنایی با استاندارد های جهانی فولاد

فولاد، فلز پر مصرف در دنیا مانند بسیاری از مواد دیگر دارای استاندارد مشخصی است تا به صورت یکپارچه تولید شود. با این حال استاندارد های فولاد در بعضی از کشور ها منحصر به فرد و متفاوت هستند. این امکان وجود دارد که تا به حال نام این استاندارد ها را شنیده و علاقه به کسب اطلاعات در این باره را داشته باشید. پس این مقاله را از دست ندهید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

استاندارد های جهانی فولاد

استاندارد های فولاد

استانداردهای فولادی سیستم هایی برای طبقه بندی، ارزیابی و مشخص کردن خواص شیمیایی، مکانیکی و متالورژیکی انواع مختلف فولادها و آلیاژهای آهنی هستند که در تولید قطعات، ماشین آلات و سازه ها استفاده می شوند. آگاهی از استاندارد فولاد برای آزمایشگاه ‌های متالورژی، تولیدکنندگان و کاربران نهایی در تولید، فرآوری و کاربرد فولاد مفید است.

در بالا بیان کردیم که علاوه بر استاندارد یکپارچه ای که Euronorm و ISO برای ساخت فولاد در نظر گرفته اند، کشور هایی در دنیا وجود دارند که از استاندارد های فولاد با مشخصات دیگری استفاده می کنند. در این قسمت به معرفی تعدادی از مهم‌ ترین استاندار های دنیا می پردازیم.

DIN آلمان

DIN مخفف Deutsches Institut für Normung است که موسسه استاندارسازی آلمان نام گذاری می شود. این موسسه یک سازمان ملی تنظیم استاندارد در آلمان است و استاندارد سازی آن طیف وسیعی از زمینه ها از جمله فولاد را در بر می گیرد. استاندارد های DIN برای فولاد جنبه های مختلفی از جمله خواص مکانیکی، ترکیبات شیمیایی، ساختار متالورژیکی و روش های آزمایش را در بر می گیرد.

استاندارد های فولاد DIN مبنایی برای تولید، استفاده و تجارت قابل اعتماد محصولات فولادی در آلمان را فراهم می کند. فولاد در این استاندارد به صورت شماره هایی نام گذاری می شود که ارقام قبل از خط فاصله دستورالعمل استاندارد DIN و ارقام بعد از فاصله سال تصویب یا آخرین ویرایش این دستور العمل را نشان می دهد.

همچنین فولاد در این استاندارد مانند دیگر مواد توسط دو مفهوم به نام های عدد استاندارد و نماد نشان داده می شود.‌ عدد استاندارد هم خود به صورت X.XXXX نشان داده می شود که X از سمت چپ گروه اصلی فولاد، دو رقم بعد ترکیب شیمیایی فولاد و دو رقم بعدی نشانه عددی آن است. یکی از جنبه های مهم استانداردهای DIN برای فولاد، خواص مکانیکی است. استحکام کششی برای خواص فیزیکی مهم است که‌ این مشخصه با نماد UTM نشان داده می شود. در استاندارد دین آلمان فولاد ck45 با کد فولاد 1.1191 نمایش داده می شود.

AISI آمریکا

موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) یک سازمان غیرانتفاعی است که مسئول توسعه استانداردهای فولاد و مواد مرتبط در ایالات متحده است. استانداردهای AISI طیف گسترده ای از موارد مربوط به فولاد مانند ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، جوش و اتصال، عملیات حرارتی و بسیاری دیگر را پوشش می دهد. معمولا استاندارد های فولاد AISI با انجمن SAE آمریکا که مربوط به مهندسین اتومبیل است همخوانی بسیار دارد.

به همین دلیل ممکن است نام این دو استاندارد را کنار هم به صورت AISI-SAE مشاهده کنید. مهم ترین جنبه استاندارد های فولاد در AISI ترکیب شیمیایی است. بر این اساس دستورالعمل هایی برای مقدار عناصری که باید در فولاد وجود داشته باشند، ارائه می دهد. این عناصر شامل کربن، منگنز، گوگرد و فسفر هستند که هم بر استحکام فولاد تاثیر داشته و هم برای خوردگی آن موثر است. در این استاندارد هم از اعداد برای نام گذاری فولاد استفاده می شود که هر عدد نشان دهنده یک صفت است‌. اولین عدد از راست حرف پیشوند، دومین عنصر آلیاژی با بیشترین تاثیر، سومین درصد عناصر آلیاژی با بیشترین تاثیر و چهارمین صدمین کربن است. در استاندارد AISI آمریکا فولاد Mo40 با نام فولاد 4140 شناخته می شود.

استاندارد فولاد BOHLER اتریش

استاندارد های فولاد Bohler (بهلر) به مشخصات و الزامات کیفیت برای انواع مختلف فولاد تولید شده توسط Bohler Edelstahl GmbH، یک شرکت اتریشی که فولادهای با کارایی بالا را برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی تولید می کند، اشاره دارد.

این استانداردها ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و سایر پارامتر های فنی هر نوع فولاد تولید شده توسط بهلر را تعریف می‌کنند. فولاد بهلر استانداردهای AISI-SAE برای فولاد آمریکا، DIN بر اساس استاندارد آلمان، EN مطابق با استانداردهای اروپا و ISO مطابق با سازمان ملی استاندارد را تولید می کند. پس اگر قصد استفاده از بهلر را دارید، استاندارد های فولاد را بر اساس این چهار مورد می توانید ببینید.

استاندارد فولاد ASSAB سوئد

ASSAB یک شرکت سوئدی است که در تولید محصولات فولادی با کیفیت بالا تخصص دارد. استاندارد های فولاد ASSAB به گریدها یا انواع مختلف فولاد تولید و توزیع شده توسط این شرکت اشاره دارد. به تعدادی از این استاندارد ها در زیر اشاره می کنیم:

  • ASSAB 8407: این یک فولاد ابزار گرمکار است که برای ساخت قالب های پلاستیکی، قالب های آهنگری و قالب های اکستروژن استفاده می شود.
  • ASSAB 718: این فولاد مبتنی بر نیوبیم است که معمولا در ساخت قالب‌ های تزریق پلاستیک و قالب ‌های ریخته‌گری استفاده می ‌شود.
  • ASSAB 760: این فولاد معمولا در ساخت قطعات ماشین آلات، چرخ دنده ها و شفت ها استفاده می شود.
  • ASSAB PM 30: این یک فولاد متالورژی پودری است که در تولید ابزارهای برش با کارایی بالا استفاده می شود.

این موارد تنها مثال هایی از استاندارد های فولاد ASSAB هستند و شما می توانید انواع دیگر از این فولاد را هم پیدا کنید.

معرفی دیگر استاندارد های فولاد

استاندارد های فولاد که در بالا بیان شدند از مهم ترین ها در دنیا بودند که کاربرد بسیاری دارند. با این حال استاندارد های دیگر مربوط به دیگر کشورها نیز وجود دارند که در اینجا به آن ها می پردازیم.

JIS ژاپن

JIS به استاندارد صنعتی ژاپن اشاره دارد که یک سیستم طبقه بندی بوده و بر استاندارد های ساخت، تولید و آزمایش کلیه مواد صنعتی از جمله فولاد حاکم است. استاندارد JIS برای فولاد الزامات خاصی را برای تولید و آزمایش انواع آلیاژ های فولادی بر اساس خواص مواد، ترکیب شیمیایی و استحکام مکانیکی آن ها تعیین می کند.

استاندارد JIS برای فولاد شامل طیفی از گرید های فولادی است که در صنایع مختلف مانند ساخت و ساز، خودروسازی و تولید استفاده می شوند. این گریدها بر اساس کربن و سایر آلیاژ های اضافه شده مانند نیکل، کروم و مولیبدن که خواص مکانیکی فولاد را اصلاح می کنند، دسته بندی می شوند. علاوه بر این، استاندارد JIS روش‌ های تست فولاد را مشخص می‌ کند که شامل آنالیز شیمیایی، تست کشش و تست سختی می‌ شود. به عنوان مثال JIS G3131 برای فولاد ابزار گرمکار استفاده می شود.

BS انگلستان

BS کوتاه شده British Standards است و استاندارد های فنی بر تولید، ساخت و آزمایش فولاد در انگلستان را بر عهده دارد. استاندارد های فولاد BS برای صنایعی مانند ساخت و ساز، مهندسی و تولید و سایر صنایع قابل اجرا هستند.

معمولا از BS برای تولید فولاد مورد استفاده از سازه های مختلف مانند ساختمان ها، پل ها، و خطوط لوله استفاده می شود. این استاندارد ها به طور گسترده در سطح بین المللی پذیرفته شده اند و اطلاعات مهمی را به تولید کنندگان محصولات فولادی در سراسر دنیا می دهند.

GOST روسیه

استاندار GOST برای جماهیر شوروی یا روسیه استفاده می شوند و الزامات فنی هستند که مشخصه های محصول را تعیین کرده و در روسیه و کشورهایی که قبلا تحت سلطه جماهیر شوروی بودند، اجرا می شوند. استاندارد های فولاد GOST برای دسته های مختلف محصولات فولادی از جمله لوله ها، میله ها، صفحات و ورق ها اعمال می شود.

سیستم استانداردسازی GOST هنوز در روسیه مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و هر از گاهی با نیازهای در حال تغییر صنعت فولاد سازگار می شود. استاندارهای GOST نیز برای ساخت و ساز، مهندسی یا تولید استفاده می شوند. هم چنین بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی طراحی شده اند که باعث کارآمد شدن آن ها می شود‌. در زیر تعدادی از استاندارهای GOST را بیان می کنیم.

  • GOST 380: فولاد کربنی
  • GOST 390: برای تایرها
  • GOST 550: برای لوله های بدون درز برای خط لوله های نفت
  • COST 977: فولاد ریخته گری

انواع بسیار دیگر نیز وجود دارند که می توانید از آن ها برای تولیدات خاص استفاده کنید‌.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact