خانه / مقالات فلزات / آیا فولاد همان آهن است؟
خرید فولاد آلیاژی

آیا فولاد همان آهن است؟

فولادهای آلیاژی از ترکیب آهن و آلیاژهای متفاوت تولید می‌شود. این آلیاژها نظیر کربن، منگنز، سیلیسیوم، مولیبدن و … با اضافه شدن به آهن خواص و قابلیت های متفاوتی به آن ها می دهند. برای مثال فولاد st52 مقدار 2.42 درصد آلیاژ و 97.58 درصد آهن دارد. درصد زیادی از فولاد ها را آهن تشکیل داده است و از این رو می توان گفت فولاد همان آهن با آلیاژ های متفاوت است.

آیا فولاد همان آهن است؟
عنصر پایه فولاد های آلیاژی، کربن است که در تمام فولاد ها وجود دارد. پس از آن می توان به فسفر و گوگرد اشاره کرد که در بسیاری از فولاد ها موجود هستند. فولاد ها بر اساس آلیاژ های موجود در آن ها به پر آلیاژ و کم آلیاژ تقسیم بندی می شود. فولاد های کم آلیاژ به آهن نزدیک تر هستند و به دلیل کمبود آلیاژ ها در عناصر آن قیمت کمتری نسبت به پر آلیاژ ها دارند.

آهن به تنهایی کاربرد های زیادی دارد اما نمی تواند خواص متفاوتی داشته باشد از این رو به آن عناصر متفاوتی را اضافه می کنند تا بتوانند خواص متفاوتی از آن دریافت کنند که پایه ای ترین این عنصار کربن است.

نگاهی به فولاد های نزدیک به آهن

فولاد ck45

فولاد ck45 فولادی با آلیاژ کم و نزدیک به آهن که بسیار شناخته شده و کاربرد های زیادی در صنایع دارد. یکی ازز مهمترین کاربرد های آن استفاده در صنایع خودرو سازی است. در ابزار آلاتی مانند پیچ و مهره و حتی چکش ها از این فولاد استفاده می شود. این محصول آلیاژی از 0.42 – 0.5 درصد کربن، 0.4 سیلیسیوم، 0.5 تا 0.8 منگنز، 0.035 گوگرد، 0.035 فسفر، 0.4 کروم، 0.1 مولیبدن و 0.4 نیکل تشکیل شده است.

مقاطع فولاد ck45:

  • میلگرد
  • ورق
  • تسمه

فولاد st52

فولاد st52 هم نظیر ck45 فولادی محبوب و پرکاربرد است. از کاربرد های آن می توان به اسلحه سازی و خودرو سازی اشاره کرد. St52 دارای عناصر کربن، منگنز، سیلیسوم، فسفر و گوگرد است که موجب خواصی مانند جوشکاری مناسب در آن شده اند. آلیاژ های St52 به 5 عنصر محدود می شود که شامل 0.2 کربن، 0.55 درصد سیلیسیوم، 1.6 درصد منگنز، 0.035 فسفر و 0.035 گوگرد است.

مقاطع فولاد St52:

  • میلگرد
  • ورق
  • تسمه
  • لوله

فولاد St37

نزدیک ترین فولاد به آهن را St37 می دانند. این فولاد یک فولاد کم کربن و کم آلیاژ است که در بیشتر مواقع با St52 مقایسه می شود. ترکیب شیمیایی فولاد st37 شامل 0.16 درصد کربن، 0.35 درصد سیلیسیوم، 0.3 – 1.2 درصد منگنز، 0.025 درصد گوگرد، 0.02 درصد فسفر، 0.3 درصد کروم و 0.3 درصد مس است. از فولاد St37 در صنایع ساختمانی، راهسازی و پل ها استفاده می شود.

مقاطع فولاد St37:

  • میلگرد
  • ورق
  • تسمه

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از لوله های فولادی

در صورت نیاز به انواع فولاد و محصولات آهنی با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact