خانه / مقالات فلزات / ۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون
خرید فولاد آلیاژی

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت بودن و بادوام بودن متریال مورداستفاده، از اهمیت بالایی برخوردارند. در واقع باید از متریال و موادی استفاده کنید که در طولانی‌مدت عملکرد و کارایی خود را از دست ندهند.

دلایل استفاده از استیل در ساخت و ساز و طراحی دکوراسیون داخلی

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

فولاد ضدزنگ از جمله مصالح ساختمانی است که امروزه نه‌تنها در اسکلت ساختمان و نمای سازه کاربرد دارد بلکه در طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این فلز استفاده‌های فراوانی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید فولاد ضدزنگ ویژگی‌هایی از جمله بادوام بودن، استحکام بالا، مقاومت مناسب در برابر خوردگی، زیبایی و… را دارا است. اما این‌ها تنها ویژگی‌هایی نیستند که استنلس استیل را در زمینه ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها محبوب و پرطرف‌دار کرده‌اند. در ادامه همراه ما باشید تا 6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در زمینه ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌ها را خدمت شما بیان کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

1- فولاد؛ یک فلز همه‌کاره!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که استیل را در زمینه ساخت‌وساز و طراحی داخلی ساختمان‌ها پرکاربرد کرده است؛ همه‌کاره بودن این فلز است. در واقع به دلیل گستردگی کاربردهای این فلز در زمینه ساخت‌وساز، به آن لفظ فلز “همه‌کاره” اطلاق می‌شود. امکان دارد بگویید که استفاده از این لفظ برای فولاد ضدزنگ در زمینه ساخت‌وساز کمی اغراق‌آمیز است. اما اگر یک ساختمان را بادقت مشاهده کنید؛ متوجه می‌شوید که از بتن‌های مسلح گرفته شده است تا تجهیزات تزیینی موجود در خانه و همچنین وسایل آشپزخانه؛ همه‌وهمه از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند. علاوه بر این در ساخت خرپاها، ستون‌ها، قاب‌ها و… نیز از فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود.

2- مقرون‌به‌صرفه بودن

یکی دیگر از دلایل پرکاربرد بودن و محبوبیت بالای فولاد زنگ نزن در زمینه ساخت‌وساز، بحث مقرون‌به‌صرفه بودن این فلز است. دلایل زیادی وجود دارند که فولاد را به یک فلز مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کنند. مهم‌ترین دلیلی که در این زمینه تأثیرگذار است؛ بحث ساخت و تولید نسبتاً آسان این فلز است. در واقع  تولید و ساخت فولاد ضدزنگ نسبتاً ساده است و به ماشین‌آلات و تجهیزات بسیار پیشرفته و پیچیده نیاز ندارد.

از دیگر دلایل مقرون‌به‌صرفه بودن فولاد نیز می‌توان به قابل‌بازیافت بودن این فلز اشاره کرد. توجه داشته باشید که بازیافت‌شدن فولاد، تأثیر منفی بر استحکام و دوام آن نمی‌گذارد. در واقع کارخانه‌های تولید فولاد به علم و دانشی رسیده‌اند که بازیافت‌کردن فولاد ضدزنگ باعث کاهش استحکام و دوام این فلز نشود. به همین دلیل از این فلز می‌توان چندین بار استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال اکثر میل‌گردهایی که در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند؛ حاصل بازیافت ضایعات فولاد هستند.

3- استفاده آسان و راحت

استفاده آسان و اعمال تغییرات بر روی استنلس استیل بدون نیاز به تجهیزات و وسایل گران‌قیمت، از جمله دیگر دلایلی است که این فلز را در صنعت ساخت‌وساز پرکاربرد و محبوب ساخته است. در واقع در بخش‌هایی از ساخت‌وساز نیاز است که در محل کار، بر روی متریال و مصالح ساختمانی تغییراتی صورت بگیرد. به‌عنوان‌مثال نیاز است که قسمتی از فولاد برش داده شود یا اینکه تحت خم‌کاری قرار بگیرد. فولاد را می‌توان به‌آسانی و بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت در محل ساخت‌وساز، تحت برش‌کاری، خم‌کاری و سایر اعمال قرار داد (استفاده از این  فلز بسیار آسان است و همچنین برای تغییر در ظاهر آن نیاز به تجهیزات و وسایل گران‌قیمت نیست). از طرف دیگر تمام این عوامل در محل ساخت و ساز انجام می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا در زمان نیز به‌شدت صرفه‌جویی شود و پروژه پیش رو، در زمان مقرر به اتمام برسد.

4- کاهش مصرف مواد اولیه به دلیل بالاتر بودن استحکام فولاد نسبت به سایر فلزات

همان‌طور که می‌دانید فولادها نسبت به سایر فلزات، از استحکام بالاتری برخوردار هستند و در برابر تنش‌های وارده نیز از مقاومت بالایی بهره می‌برند. به همین دلیل برای دستیابی به یک‌میزان مقاومت در برابر تنش، به فولاد کمتری نیاز است (مصرف مواد اولیه کاهش میابد و همین موضوع نیز سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود). به‌عنوان‌مثال فرض کنید یک ستون باید 1500 کیلوپاسکال تنش را تحمل کند. ستونی که از فولاد ساخته شده است و قرار است که این مقدار تنش (1500 کیلوپاسکال) را تحمل کند؛ باید سطح مقطعی به‌اندازه 40 سانتی‌متر مربع داشته باشد. اما اگر همان ستون را بخواهیم با فلزی دیگری همچون آلومینیوم یا تیتانیوم یا… بسازیم؛ برای تحمل این مقدار تنش (1500 کیلوپاسکال)، به سطح مقطع بزرگ‌تر و در نتیجه به مواد اولیه بیشتری نیاز داریم. در واقع استحکام بالاتر فولاد نسبت به سایر فلزها باعث می‌شود تا از مواد اولیه کمتری استفاده شود (که این موضوع نیز به‌صورت مستقیم کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت). همچنین استفاده کمتر از متریال و مصالح ساختمانی باعث می‌شود تا فضا بیشتری در اختیار شما قرار بگیرد و همچنین محیط اطراف شما زیباتر و شیک‌تر به نظر برسد.

5- فولاد از گسترش آتش جلوگیری می‌کند

فولاد ضدزنگ از جمله مصالح ساختمانی غیرقابل‌احتراق محسوب می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا در حین آتش‌سوزی، فولاد ضدزنگ باعث گسترش آتش نشود. در واقع فولاد ضدزنگ به دلیل محدودکردن آتش‌سوزی، از خانه بهتر محافظت می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا فرصت کافی برای تخلیه ساختمان به وجود بیاید. از طرف دیگر اطفای حریق به‌سادگی و با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

مقایسه‌کردن فولاد ضدزنگ با دیگر مصالح ساختمانی همچون چوب یا پلاستیک، باعث می‌شود تا به مطلوب‌بودن و ایمن بودن این فلز اعتماد کنیم. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از فولاد ضدزنگ به دلیل محدودکردن آتش و عدم گسترش آن، از به بارآمدن خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری می‌کند.

6- فولاد به محیط‌زیست آسیب نمی‌زند

در بالا گفته شد که استیل به‌راحتی بازیافت می‌شود؛ بدون آنکه استحکام و دوام آن با افت مواجه شود. این موضوع برای محیط‌زیست و سلامت منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اگر فولاد ضدزنگ قابل‌بازیافت شدن نبود؛ مجبور بودیم برای تولید و ساخت فولاد، از منابع زمینی به‌صورت گسترده استفاده کنیم. اما همان‌طور که می‌دانید فولاد ضدزنگ به‌راحتی بازیافت می‌شود و مجدداً در صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد.  این در حالی است که بازیافت‌شدن فولاد بر کیفیت و ویژگی‌های موجود در فولاد لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

در بالا 6 ویژگی که فولاد ضدزنگ را در زمینه ساخت‌وساز و طراحی داخلی ساختمان پرکاربرد کرده است را نام بردیم و همچنین هر یک را به‌صورت جداگانه توضیح دادیم. گفتیم که همه‌کاره بودن، استفاده آسان، مقرون‌به‌صرفه بودن، استفاده کمتر از فولاد برای دستیابی به یک‌میزان استحکام نسبت به سایر فلزات، سازگار با محیط‌زیست و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی؛ ۶ تا از مهم‌ترین دلایلی هستند که فولاد ضدزنگ را در صنعت ساخت‌وساز و طراحی داخلی ساختمان پرطرف‌دار کرده‌اند.

در صورت نیاز به انواع استنلس استیل با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

5 نوع مختلف فولادهای به کار رفته در صنعت خودروسازی

۵ نوع مختلف فولادهای به کار رفته در صنعت خودروسازی

فولاد ضدزنگ به‌واسطه استحکام بالا، دوام خوب و مقرون‌به‌صرفه بودن، در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact