خانه / مقالات فلزات / تفاوت برنز و برنج در چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت برنز و برنج در چیست؟

برنج و برنز هر دو فلز به شمار می روند و از نظر لغوی شبیه به هم هستند. این شباهت ممکن است افرادی را به اشتباه بیندازد اما زمانی که به مقایسه برنج و برنز می پردازیم، متوجه می شویم بسیار باهم تفاوت دارند و شباهتشان جزئی است. در این مقاله با زبانی ساده سعی کردیم به مقایسه این دو فلز بپردازیم. اگر علاقمند هستید با تفاوت برنز و برنج آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تفاوت برنز و برنج در چیست؟

آشنایی با برنج و برنز

برای اینکه بتوانید تفاوت برنج و برنز را تشخیص دهید، ابتدا باید به طور جداگانه با ویژگی های هرکدام آشنا شوید و بدانید چه ترکیباتی دارند، ویژگی های ظاهری شان چیست و چه خواصی را از خود نشان می دهند. در ادامه مطلب به طور جداگانه به معرفی برنز و برنج می پردازیم.

بیشتر بخوانید: تختال چیست؟

معرفی برنز

برنز یک آلیاژ طبیعی است. عناصر تشکیل دهنده آن مس و قلع است. برای بهتر شدن خواص برنز در صورت نیاز عناصر دیگری مانند فسفر، آلومینیوم، منگنز و سیلیکون نیز به آن اضافه می شود. این آلیاژ از قدیمی ترین فلز های کشف شده به شمار می رود و قدمت آن به 3500 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. در ایران باستان به مفرغ مشهور بوده است و از آن برای تولید مصنوعات تزئینی، خنجر و وسایل سوارکاری استفاده می کردند.

امروزه نیز از برنز برای ساخت محصولات تزئینی و لوکس از جمله لوستر، کنسول و مجسمه استفاده می شود، استفاده از برنز البته فقط به وسایل تزئینی خلاصه نمی‌شود و از آن در صنایع خودروسازی و کشتی سازی نیز بهره می برند. فلز برنز خواص مختلفی دارد. برنز یک فلز با نقطه ذوب بالا است. برنز مقاومت بسیار خوبی در مقابل خوردگی دارد و برخلاف آهن و فولاد زنگ نمی‌زند. از دیگر خواص برنز می توان به شکل پذیری خوب و شکننده نبودن آن اشاره کرد، همچنین برنز به عنوان یک رسانای خوب برق و گرما به شمار می رود.

معرفی برنج

برنج نیز نوعی آلیاژ مس است و از ترکیب مس و فلز روی ساخته می شود. فلز برنج مدرن از 67 درصد مس و 33 درصد روی تهیه می شود. برنج تقریبا یک رنگ طلایی دارد اما میزان ترکیبات رنگ آن را تغییر می دهد و هرچقدر مقدار روی بیشتر داشته باشد رنگ روشن تر خواهد شد و میزان بالای مس آن را به سمت قرمزی خواهد برد.برنج یک فلز قابل بازیافت است و خاصیت مغناطیسی کمی دارد، می توان آن را از ترکیب فلزی جدا کرد و بازیافت کرد. مطابق آمار امروزه بیش از 80 درصد از فلزات برنج را بازیافت می شود. از دیگر خواص فلز برنج می توان به چکش خواری بهتری که نسبت به روی دارد اشاره کرد همچنین برنج رسانای خوب گرما است و ریخته گیری آسانی دارد.

مصنوعات کشف شده نشان می دهد، برنج اولین بار در چین مورد استفاده قرار گرفته است. بعد از چین برنج را در سوریه، ایران، ازبکستان، عراق و امارات کشف کردند و آهنگران با استفاده از مس ذوب شده و کالامین (سنگ معدن روی) آلیاژ برنج را ساختند و آن را به سایر نقاط جهان صادر کردند. در گذشته اغلب از برنج برای ساخت سلاح جنگی و ساخت سکه استفاده می شده است اما امروزه از برنج در دکوراسیون، مغزی قفل و ساخت ساز های موسیقی، لوله ها و وسایل تزئینی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: میلگرد st52

تفاوت برنج و برنز

در قسمت قبل شما را با برنج و برنز آشنا کردیم، در ادامه می خواهیم با جزئیات بیشتری به مقایسه برنج و برنز بپردازیم. تفاوت اول این دو فلز در ترکیب شان است برنج از ترکیب مس و روی ساخته می شود اما برای تولید برنز مس با قلع باید ترکیب شود. تفاوت بعدی برنج و برنز در رنگ است، برنج رنگ طلایی یا طلایی مایل به قرمز دارد اما برنز رنگ قهوه ای مایل قرمز است. برنج و برنز در خواصی که از هم نشان می دهند، هم تفاوت دارند. سختی برنج نسبت به برنز بیشتر است همچنین مقاومت بالاتری دارد اما در شکل پذیری، برنج شکل پذیری بهتری دارد. آخرین تفاوت ها مربوط به خواص مغناطیسی و قیمت است. برنج جذب آهن ربا می شود اما برنز جذب آهن‌ربا نمی شود و نمی توان آن را از سایر فلزات جدا کرد. در قیاس قیمت، برنز قیمت بالاتری نسبت به برنج دارد.

از برنج برای ساخت آلات موسیقی، شیرآلات در لوله کشی ها استفاده می شود اما برنز را برای ساخت مجسمه، آینه، اتصالات کشتی به کار می برند. آخرین تفاوت این دو مربوط به قدمت شان است. قدمت فلز برنز به 3500 سال قبل از میلاد باز می گردد ولی برنج فلزی جدید تری نسبت به برنز است و قدمت آن مربوط به 500 سال قبل از میلاد می شود.

جمع بندی

پس از خواندن این مقاله، شما می توانید این دو فلز را از هم تشخیص دهید. باید یادآوری کنیم هیچ کدام از این دو فلز نسب به هم برتری ندارند و با توجه به خواصشان در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب سعی بر آن شد که تمام تفاوت ها گفته شود، اگر شما تفاوت دیگری را می شناسید در قسمت نظرات آن را بنویسید.

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact