خانه / مقالات فلزات / تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی چیست؟

وقتی صحبت از لوله می‌شود، لوله‌های چدنی و فولادی در نگاه اول کاملاً شبیه به هم هستند و ممکن است یکسان به نظر برسند زیرا هر دو از آلیاژهای فلزی تشکیل شده‌اند، با این حال، تفاوت مشخص و کاملی بین لوله های چدن داکتیل و فولادی وجود دارد.

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی

لوله‌های چدن داکتیل و فولادی از منظر چند ویژگی با یکدیگر تفاوت دارند. این خصوصیات در ادامه توضیح داده خواهند شد:

محتوای کربن

تفاوت اصلی لوله‌های چدنی و فولادی در محتوای کربن آن‌هاست. در حالی که آهن داکتیل دارای محتوای کربن 3.0٪ -3.9٪ است، فولاد معمولاً دارای محتوای کربن 0.8-0.60٪ می‌باشد. با محتوای کربن، میزان سختی، استحکام و سختی لوله مشخص می‌شود.

عملکرد و فرآیند ساخت

لوله‌های چدنی داکتیل و لوله‌های فولادی از نظر فرآیند ساخت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. لوله‌های چدن داکتیل با درزهایی تولید می‌شوند که امکان اتصال به سایر قطعات لوله‌ها را با کمک شیرهای رابط فراهم می‌کنند. همچنین با قطر داخلی بزرگتر از لوله فولادی ساخته می‌شوند. از طرف دیگر، لوله‌های فولادی برای استفاده در یک کاربرد، نیاز به جوشکاری دارند. چدن داکتیل در مقایسه با لوله‌های فولادی سفت‌تر و دیواره‌های ضخیم‌تری دارد.

هنگامی که صحبت از عملکرد می‌شود، لوله‌های فولادی معمولاً در ساخت نرده‌ها، خطوط نفت، پل‌ها و تاسیسات آبی استفاده می‌شوند. چدن داکتیل، در اصل برای استفاده در کاربردهای صنعت گاز ساخته شده‌اند. اما از استحکام و دوام بالایی برخوردار است که به آن اجازه می‌دهد به طور موثر در طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی، قطعات خودرو، چرخ‌ها، چرخ دنده‌ها، قاب ماشین آلات و موارد دیگر استفاده شود.

استحکام کششی و تسلیم

با توجه به استحکام کششی، تفاوت شدیدی بین لوله‌های چدنی و فولادی وجود ندارد. به نظر می‌رسد هر دو دارای قدرت تسلیم قوی هستند. اگرچه چدن داکتیل استحکام تسلیم نسبتاً بیشتری برابر با 40ksi دارد، در حالی که فولاد ریخته‌گری تنها می‌تواند به مقاومت تسلیم 36ksi برسد.

مقاومت در برابر سایش

به دلیل درصد حجمی بالای گرافیت، آهن داکتیل سایش بسیار بالاتری نسبت به فولاد ریختگی دارد. به همین دلیل است که معمولاً در مکانیزم‌های سایش اصطکاک، مانند میل لنگ موتور استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی

هر دوی این لوله‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند. اگر بخواهیم بپرسیم کدام لوله در برابر خوردگی مقاوم‌تر است، تعمیم آن دشوار است زیرا عوامل زیادی بر خوردگی تاثیرگذارند و آنها در برابر خوردگی مکانیسم‌های مختلفی دارند.

جمع‌بندی

لوله‌هایی مانند لوله‌های چدنی و فولادی به دلیل شباهت‌های ظاهری ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. اگرچه این هر دو آلیاژ فلزی هستند، اما عوامل و عناصر زیادی وجود دارد که آنها را کاملاً از یکدیگر متمایز می‌کند. هنگامی که صحبت از انتخاب بین لوله‌های چدنی و فولادی می‌‌شود، بهترین گزینه همیشه به اولویت پروژه و نوع کاربرد شما بستگی دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لوله‌های چدن داکتیل و فولادی با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact