خانه / مقالات فلزات / مختصر در مورد آلیاژ ورشو و موارد استفاده از آن
خرید فولاد آلیاژی

مختصر در مورد آلیاژ ورشو و موارد استفاده از آن

آلیاژ ورشو از فلزات نیکل، مس و روی ساخته شده است و با نام‌های نقره‌ی نو، نقره‌ی آلمانی، نقره‌ی نیکلی(nickel silver)، آرژنتان، نیکل‌برنج، آلپاکا و آلباتا شناخته می‌شود و جلایی مانند نقره دارد. اما با توجه به نام دیگر ورشو یعنی نقره نیکلی، در این آلیاژ هیچ گونه فلز نقره‌ای وجود ندارد و تنها در بعضی موارد، ورشو توسط نقره آبکاری می‌شود. این آلیاژ اکثرا یا ترکیب 20 درصد نیکل، 60 درصد مس و 20 درصد روی تولید می‌شود و در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. چنین آلیاژهایی بهتر از برنج در برابر خوردگی مقاومت می‌کنند.

مختصر در مورد آلیاژ ورشو و موارد استفاده از آن

آلیاژ ورشو چیست؟

استفاده از نام نقره آلمانی به قرن نوزدهم، زمانی که این فلز توسط فلزکاران آلمانی به تقلید از آلیاژ چینی پاک‌تونگ که شامل ترکیب نیکل و مس بود باز می‌گردد. امروزه مهمترین ورشوهای تجاری شامل مقادیر زیادی روی هستند و بعنوان یکی از انواع برنج شناخته می‌شوند.

مس موجود در ورشو باعث انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر آن در برابر خوردگی می‌شود. و نیکل است که به آن ظاهر سفید-نقره ای می‌دهد. فلز روی نقطه ذوب آن را کاهش می‌دهد و به راحتی ذوب می‌شود. با این حال، روی نیز آن را تقویت می‌کند و سختی شناخته شده از فلز را به آن می‌بخشد.

تاریخچه آلیاژ ورشو

قدمت و استفاده از آلیاژ ورشو به سلسله چینگ در چین برمی‌گردد که آن را “paktong” به معنای مس سفید می‌خواندند. اما با توجه به ممنوعیت صادرات آن توسط حکومت، این آلیاژ به کشورهای مختلفی قاچاق می‌شد. نخستین اشاره‌ها از این فلز در اروپا به سال 1597 برمی‌گردد که به آن پاک‌تونگ می‌گفتند و به صورت کانتونی تلفظ می‌کردند.

آلمان در سال 1750 به تقلید از پاک‌تونگ، نقره نیکلی را توسعه داد و فلزکاران در سال 1770 موفق به تولید یک آلیاژ مشابه شدند.

در 1823 به منظور بهبود فرایند تولید با هدف ساخت آلیاژی که نزدیک‌ترین شباهت را به نقره داشته باشد یک رقابت آلمانی برگزار شد. که آگوست گایتر از اشنیبرگ و برادران هنیگر از برلین برنده این رقابت شدند. آنها بودند که فلز را به چیزی که ما امروزه بعنوان ورشو یا نقره نیکل می‌شناسیم کامل کردند. شرکت تولیدکننده آلمانی برندورف نام تجاری آلپاکا را برای این فلز انتخاب نمود. که اکثرا در شمال اروپا ورشو را با نام آلپاکا می‌شناسند.

فرایند تولید صنعتی این آلیاژ در سال 1830 به انگلستان معرفی شد و دیگر پاک‌تونگ از چین صادر نگردید. امروزه این آلیاژ را با نام نقره نیکلی می‌شناسند و در ایران ورشو نام دارد. با توسعه آبکاری، استفاده از ورشو در جهان گسترش یافت.

کاربرد ورشو

ورشو ابتدا به عنوان فلز پایه برای ساخت کارد و چنگال و ظروف نقره‌ای با روکش نقره استفاده می‌شد. خودروسازان قبل از ورود ورق فولادی به بازار، از ورشو استفاده می‌کردند. بهترین مثال رولزرویس Silver Ghost محصول 1907 است که حاوی مقداری از این فلز است. اما امروزه ورشو کاربرد بیشتری دارد و شما آن را در ساخت آلات موسیقی، جواهرات، لباس، ظروف نقره زینتی، میز آبکاری شده، فلزکاری تزئینی و معماری، طراحی و ساخت اجزای ساختمان،  و برخی تجهیزات شیمیایی خواهید دید.

همچنین ممکن است از آن در سیم پیچ‌ها به منظور افزایش مقاومت الکتریکی و  در بست لوله کشی‌ها و اتصالات دریایی به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی استفاده شود. ورشو در ساخت نرده، گوشواره، سگک کمربند، تاج، دستگیره در، اتصالات فلزی مهار اسب و زین، کویل‌های گرمایشی، تکیه‌گاه‌های چاقوی جیبی و … کاربرد دارد.

مزایا

ورشو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت جواهرات است. انعطاف پذیر بوده و کار با آن آسان است و این امکان را می‌دهد که طرح‌های مختلفی ایجاد نمایید. مزیت بزرگ دیگر قیمت آن است. ورشو ارزان است، که هم برای خریداران و هم برای فروشندگان عالی است. اگرچه جواهرسازان واقعاً نمی‌توانند از آن پول زیادی به دست آورند، اما این فلز برای تمرین ساخت جواهرات ایده آل است. ورشو دقیقاً شبیه نقره است، اما کار کردن با آن ارزان‌تر و راحت‌تر است. که این ویژگی به بسیاری از افراد اجازه می‌دهد تا از جواهرات زیبا و خوش‌دست بدون صرف هزینه زیاد لذت ببرند.

این آلیاژ از خواص مکانیکی خوب و هدایت الکتریکی و گرمایی بالایی برخوردار است به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های پزشکی و آزمایشگاهی مناسب است. همچنین ورشو در برابر خوردگی مقامت خوبی از خود نشان می‌دهد.

قابلیت ماشین‌کاری و چکش‌ خواری خوب این آلیاژ سبب شده تا به راحتی به اشکال پیچیده تبدیل و در صنعت هنر از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

به دلیل مقاومت الکتریکی این آلیاژ برای استفاده در کویل‌ های گرمایشی مناسب است.

ورشو غیرمغناطیسی بوده و تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار نمی‌گیرد.

معایب

– دچار خراش و فرو رفتگی می‌شود.

– مقاومت کششی پایین و احتمال ترک خوردگی در شرایط مختلف را دارد.

– وجود مقادیر زیادی از مس در این آلیاژ سبب ایجاد حساسیت نسبت به اسیدهای کروم و نیتریک شده است. همچنین در برابر به آلاینده‌ های اسیدی و گوگردی دچار لکه می‌شود.

– با گذشت زمان، ممکن است به دلیل قرار گرفتن ورشو در معرض اکسیژن، پتینه‌ای سبز/قهوه‌ای رنگ ایجاد شود. که بهتر است برای نگهداری از زیورآلات ورشو آن‌‌ها را در کیسه زیپ‌دار بدون هوا همراه با مقداری کاغذ کدر قرار دهید و مانع از تماس ورشو با آب شوید.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact