خانه / مقالات فلزات / فرآیند تولید ورق فولادی
خرید فولاد آلیاژی

فرآیند تولید ورق فولادی

تولید ورق فولادی

تولید ورق های فولادی یکی از مهم ترین بخش های تولیدی یک کشور می باشد که محصولات آن به طور گسترده در صنایع مختلف کاربرد دارند. خوشبختانه در کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای مطرح دنیا، تولید انواع ورق های فولادی با تکنیک های ویژه و بالاترین کیفیت ممکن انجام می شود. در این زمینه باید بدانید که تولید این ورق ها نیز مانند هر قطعه دیگری به تکنیک ها و روش های خاصی نیاز دارد تا در نهایت محصول به بهترین شکل ممکن طراحی و روانه بازار شود. از همین جهت ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا نحوه تولید ورق فولادی و تکنیک های مورد استفاده برای تولید رایج ترین انواع آن ها را به طور کامل برای تان توضیح دهیم.

آشنایی با روش کلی تولید ورق های فولادی

بیش از بررسی دقیق تر شاید بهتر باشد که با روش کلی تولید این تجهیزات آشنایی پیدا کنید. در مجموع باید بگوییم که ورق های فولادی از طریق انجام فرآیندی به نام فرآیند نورد روی تختال های فولادی یا اسلب تولید می شوند. ضخامت مناسب برای ورق های فولادی نیز توسط نیروی نورد تعیین شده و معمولاً بین ۰.۲ تا ۶ میلی متر می باشد؛ اما در صورتی که این ضخامت به بیشتر از ۶ میلی متر برسد، قطعه را به عنوان پلیت یا صفحه معرفی می کنند. علاوه بر آن بد نیست بدانید که فرآیند نورد به دو صورت گرم و سرد انجام شده و استفاده از آن ها باعث می شود تا ورق هایی با ابعاد، کیفیت ها و مشخصات ساختاری متفاوت تولید کنیم.

در ادامه اگر بخواهیم مراحل کلی تولید ورق های فولادی را به طور خلاصه و به ترتیب بیان کنیم باید موارد زیر اشاره کنیم:

. استخراج سنگ آهن و فرآوری آن

در اولین مرحله از تولید ورق های فولادی پس از استخراج سنگ آهن ابتدا باید ناخالصی های فلزی اش را جدا کرده و پس از پختن و گندله سازی سنگ، آن را برای استفاده آماده کنند.

. تولید آهن اسفنجی

در این مرحله محصول حاصل از فرآوری وارد فرآیند احیا شده و به طور مستقیم و در اثر واکنش با عنصر کربن، آهن خالص تولید می کند. از آنجایی که پس از این فرآیند گندله شکل اسفنجی و تخلخلی به خودش می گیرد، با نام آهن اسفنجی نیز شناخته می شود.

. تهیه تختال یا شمش فولاد

در مرحله سوم فولاد مذاب برای انجام فرآیند های تکمیلی در پاتیل های بزرگی ریخته شده و پس از تکمیل این فرآیندها، مرحله ریخته گری را پشت سر می گذارد. در ادامه محصولات حاصل از فرآیند ریخته گری به صورت مستطیلی از ماشین خارج شده و شمش های فولادی را تشکیل می دهند.

. تبدیل شمش های فولادی به کلاف های نرم از طریق فرآیند نورد

به طور کلی بهتر است بدانید که در مراحل تولید ورق های فولادی از نورد گرم برای رسیدن محصول به سایز و ابعاد استاندارد و کاهش ضخامت و در ادامه از فرآیند نورد سرد برای بهبود خواص سطحی و کاهش بیشتر ضخامت استفاده می کنند. البته توجه داشته باشید اگر هدف اصلی تولید ورق سیاه باشد انجام فرآیند نورد سرد ضروری نبوده و مراحل تولید نیز کوتاه تر خواهد شد. همچنین به خاطر داشته باشید که برای انجام فرآیند نورد سرد ورق ها ابتدا باید فرآیند نورد گرم را پشت سر بگذارند تا در ادامه ضخامت شان تا حد مناسبی کاهش پیدا کند.

. اعمال مراحل تکمیلی

در مرحله آخر پس از انجام تمام فرآیندهای تکمیلی لازم و رسیدن به ابعاد، کیفیت و سایز استاندارد، عمل کوتینگ یا پوشش دهی به ورقه های فولادی جهت تولید انواع مختلف آن مانند ورق های رنگی، گالوانیزه و.. انجام می شود.

تولید ورق st37

ورق st37 از دسته رایج ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف به شمار می رود که تحت فرآیند نورد گرم و سرد تولید شده و معمولا به صورت شیت یا رول در بازار عرضه می شود. به طور کلی برای ساخت این ورق ابتدا تختال در کوره ای با دمای ۱۲۸۰ درجه سانتی گراد قرار گرفته و پس از نرم شدن و بیرون آمدن از کوره با عبور از زیر غلتک ها به محصولی صاف تبدیل می شود. در ادامه پس از پایان فرآیند نورد، ورق فولادی روی میز خنک کننده قرار می گیرد تا پس از سرد شدن به محصول نهایی تبدیل شود.

تولید ورق سیاه

اگر شما هم به دنبال ورق هایی هستید که از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شوند، باید بگویم که ورق سیاه یکی از این محصولات است که با رنگ مات، تیره و دوام و مقاومت بالایش در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید این ورق سنگ آهن استخراج شده در کارخانه های مربوطه ذوب شده و پس از وارد شدن به واحد ریخته گری به شمش های فولادی تبدیل می شوند. در ادامه این شمش ها با تحت فشار قرار گرفتن به صورت یک ورق مسطح در می آیند و وارد فرآیند نورد گرم می شوند. پس از پایان نورد ضخامت ورقه ها تا حد ۱ تا ۴ میلی متر کاهش یافته و در نهایت وارد مرحله خنک کاری و کلاف پیچی می شوند تا برای ارسال به کارخانه های مورد نظر آماده شوند.

سخن پایانی

از آنجایی که ورق های فولادی کاربردهای گسترده ای دارند ما در این مطلب تلاش کردیم مهم ترین مراحل تولید ورق های فولادی و همچنین نحوه تولید رایج ترین انواع فولاد را به شما توضیح دهیم. به طور کلی نحوه تولید این تجهیزات از مواردی است که به طور مستقیم روی قیمت روز فولاد اثر می گذارد؛ به طوری که هرچه کیفیت محصول بالاتر بوده و ابعاد آن مناسب تر باشد، قیمت مورد انتظار نیز بیشتر خواهد بود. در نهایت امیدواریم که تمامی نکات گفته شده در این مطلب به خوبی شما را برای آشنایی با مراحل تولید انواع ورق های فولادی راهنمایی کرده باشد.

انواع ورق فولادی در تجارت آلیاژ قابل سفارش است. جهت خرید با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact