خانه / مقالات فلزات / کدام فولادها برای صنایع مخابرات مناسب هستند؟
خرید فولاد آلیاژی

کدام فولادها برای صنایع مخابرات مناسب هستند؟

در صنعت مخابرات، از انواع فولاد برای کاربردهای مختلف، عمدتاً برای ساخت برج‌ها، آنتن‌ها و سایر سازه‌های پشتیبانی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که از فولاد در ساخت سیم‌های نازک مخابراتی تا دکل‌های بزرگ استفاده می‌شود. انتخاب فولاد مناسب برای صنایع مخابرات به عواملی مانند استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و هزینه بستگی دارد.

فولادهای مناسب صنایع مخابرات

دکل‌های مخابراتی

مهمترین بخش در برقراری ارتباط مخابراتی، دکل‌ها هستند. بدنه دکل‌های مخابراتی همگی از فولاد ساخته شده است. اما انتخاب فولاد مناسب در صنایع مخابرات برای ساخت دکل‌ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه انواع دکل‌ها معرفی خواهند شد:

دکل‌های خود ایستا

این دکل‌ها اندازه بسیار بزرگی دارند و معمولاً در خارج از شهرها نصب می‌شوند. دکل‌های خود ایستا دارای دو نوع 3 پایه و 4 پایه هستند و برای ساخت آنها از خرپا استفاده می‌شود. خرپاها را به طور معمول از نبشی فولادی می‌سازند و بخش‌های مختلف آن را به وسیله لوله فولادی به یکدیگر اتصال می‌دهند. جنس نبشی فولادی به کار رفته برای ساخت این دکل‌ها و تراکم فولاد آن نقش مهمی در کیفیت دکل‌های خود ایستا دارد.

دکل‌های مهاری

در مناطق شهری بیشتر از دکل‌های مهاری استفاده می‌شود. این دکل‌ها در ابعاد گوناگونی به تولید می‌رسند. هسته اصلی این دکل را لوله فولادی با قطر و ضخامت بالا تشکیل می‌دهد. این لوله توسط یک کابل به زمین متصل شده است. شاید شما هم دکل‌هایی را دیده باشید که بر روی پشت بام ساختمان‌ها نصب شده‌اند. این دکل‌ها نیز از نوع مهاری می‌باشند و چون نیاز به فضای محدودی برای نصب دارند و از طرفی وزن سبک و ابعاد کوچکی دارند، امکان نصب آن در هر منطقه‌ای وجود دارد.

اما دکل‌های مهاری دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال اگر این دکل‌ها روی زمین نصب شوند، برای اتصال کابل‌های انتقال امواج و کابل‌های نگهدارنده، به فضای زیادی نیاز دارند. از طرفی ممکن است به بیش از یک پایه احتیاج داشته باشند که از اتصال چند لوله، پایه‌ها ساخته می‌شوند. میلگردهای شماره 8 و 10 این لوله‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

دکل‌های بازتابی

دکل‌های بازتابی دارای پنل بزرگی هستند که استفاده از آنها امواج رادیویی را منعکس می‌کند. پایه این پنل‌ها یک یا چند لوله فولادی است که به پنل‌ها جوش داده می‌شود.

فارغ از اینکه دکل مخابراتی از چه نوعی است، در ساخت همه آنها از لوله فولادی درزدار با ضخامت 3 میلی‌متر یا بیشتر، استفاده می‌شود.

فولادهای مناسب صنایع مخابرات

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مخابراتی

شبکه‌های مخابراتی اجزای مهمی هستند که امکان برقراری ارتباط را میسر می‌کند. به همین دلیل باید از بهترین متریال ساخته شده و تعمیر و نگهداری منظمی از آنها صورت پذیرد تا کوچکترین خللی در ارتباطات ایجاد نشود. همین عامل سبب شده که بیشترین تجهیزات این شبکه با استفاده از فولاد گالوانیزه یا استنلس استیل ساخته شود. حتی لوله و نبشی فولادی به کار رفته برای ساخت انواع دکل نیز در ابتدا گالوانیزه شده و سپس استفاده می‌شود.

فرایند گالوانیزاسیون با دو روش انجام می‌شود. در روش گالوانیزاسیون گرم، قطعه فولادی را از یک حمام روی مذاب عبور داده و سپس مجدداً حرارت می‌دهند. در روش گالوانیزاسیون سرد نیز برای ایجاد لایه روی، از روش الکترولیز استفاده می‌کنند. انجام فرایند گالوانیزه کردن دوام قطعه فلزی و ماندگاری آن را افزایش داده و از قطعه در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

برای ساخت برخی از تجهیزات مخابراتی مانند تجهیزاتی که در ارتفاع قرار می‌گیرند و یا جعبه‌های تقسیم از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. چون عمر این قطعات بیشتر است، پس نیاز به سرویس‌های دوره‌ای مکرر نداشته و در وقت و انرژی سرویس‌کار صرفه‌جویی می‌شود.

انواع دیگر فولاد در صنعت ارتباطات

به جز مواردی که در بالا ذکر شد، از قطعات فلزی دیگری نیز برای ساخت تجهیزات و قطعات شبکه‌های مخابراتی، استفاده می‌شود. انواع دیگر فولاد مناسب در صنایع مخابرات عبارتند از:

فولاد کربنی

فولاد آلیاژی ASTM A36: نوعی فولاد کربنی است که معمولاً برای ساخت سازه‌ها استفاده می‌شود. این فولاد استحکام خوبی را فراهم می‌کند و مقرون به صرفه است.

ASTM A572: فولاد با استحکام بالا و کم آلیاژ مورد استفاده برای کاربردهایی که به استحکام بالاتری نیاز دارند.

فولادهای مناسب صنایع مخابرات

فولاد کورتن

ASTM A588: این فولاد که اغلب با نام تجاری Cor-Ten از آن یاد می‌شود، برای کاربردهای در فضای باز استفاده می‌شود زیرا در طول زمان یک لایه محافظ ضد زنگ ایجاد می‌کند و نیاز به رنگ‌آمیزی و نگهداری را کاهش می‌دهد.

فولاد گالوانیزه

ASTM A123/A123M: همانطور که اشاره شد، فولاد گالوانیزه با یک لایه روی پوشانده شده است تا مقاومت در برابر خوردگی را افزایش دهد. از این فولاد معمولاً برای ساخت قطعات و لوازم جانبی کوچکتر استفاده می‌شود.

فولاد ضد زنگ

ASTM A276: برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مانند محیط‌های ساحلی یا خورنده، ممکن است از فولاد ضد زنگ (به عنوان مثال گرید 304 یا 316) استفاده شود.

فولاد کم آلیاژی با استحکام بالا (HSLA)

ASTM A572, A588, A709: این فولادها در مقایسه با فولادهای کربنی سنتی استحکام بیشتری دارند و برای برج‌ها و سازه‌های بلندتر مناسب هستند.

فولاد سازه‌ای

ASTM A992: فولاد سازه‌ای با استحکام بالا و کم آلیاژی که به طور گسترده در ساخت و سازها از جمله برج‌های مخابراتی استفاده می‌شود.

آلومینیوم

در حالی که آلومینیوم یک نوع فولاد نیست، گاهی اوقات برای ساختارهای سبک وزن مانند اجزای آنتن استفاده می‌شود. مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارد و سبک‌تر از فولاد است.

هنگام انتخاب فولاد مناسب برای یک کاربرد خاص، در نظر گرفتن عواملی مانند شرایط محیطی و نیازهای خاص ساختار مخابراتی ضروری است. مهندسان و طراحان اغلب استانداردهای این صنعت را رعایت می‌کنند تا ایمنی و قابلیت اطمینان سازه‌ها را تضمین کنند. قیمت فولادی که برای این منظور انتخاب می‌کنید، بستگی به کیفیت و نوع گرید آن دارد.

بیشتر بخوانید: کاربرد استیل در صنایع دریایی

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد انواع استنلس استیل با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact