خانه / مقالات فلزات / کاربردهای فولاد زنگ نزن در تولید لوازم خانگی
خرید فولاد آلیاژی

کاربردهای فولاد زنگ نزن در تولید لوازم خانگی

در سال‌های اخیر، توسعه شکوفایی صنعت لوازم خانگی و تقاضای مصرف‌کنندگان برای لوازم خانگی، فرصت تجاری بزرگی را ایجاد کرده است. در نتیجه، تقاضاها نیز به طور مداوم فناوری فولاد ضد زنگ را ارتقا داده است. بنابراین، تولید لوازم خانگی با استنلس استیل از جمله ورق استیل سرعت گرفته و رشد و پیشرفت بالایی پیدا کرده است. محصولات لوازم خانگی به ویژگی‌هایی از جمله مقرون به صرفه بودن، دوام، عملکرد، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام، زیبایی‌شناسی و ایمنی نیاز دارند. از مزایای استفاده از فولاد زنگ نزن برای تولید لوازم خانگی می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، ضد عفونی بودن، زیبایی و درخشندگی جذاب اشاره کرد. فولاد ضد زنگ در تولید ماشین‌های لباسشویی و سایر لوازم خانگی بزرگ، دستگاه‌های قهوه‌ساز و سایر لوازم خانگی کوچک، مایکروویو و سایر لوازم الکترونیکی آشپزخانه استفاده می‌شود.

کاربردهای فولاد زنگ نزن در تولید لوازم خانگی

دسته‌بندی محصولات لوازم خانگی

به طور معمول، لوازم خانگی به سه نوع لوازم خانگی بزرگ، لوازم خانگی کوچک و لوازم خانگی دیجیتال تقسیم می‌شوند.

لوازم خانگی بزرگ

لوازم خانگی بزرگ معمولاً به لوازم زندگی روزمره و خانواده اشاره می‌کنند. لوازم خانگی بزرگ شامل پلوپز، ماشین لباسشویی، یخچال، تهویه مطبوع و مایکروویو است. در گذشته برای تولید این لوازم خانگی اکثراً از رنگ سفید استفاده می‌شده که به همین دلیل، گاهی به آن لوازم خانگی سفید نیز می‌گویند. اما امروزه تنوع رنگی برای تولید محصولات خانگی بالا رفته است.

لوازم خانگی کوچک

به طور کلی، لوازم خانگی کوچک انرژی کمتری مصرف می‌کنند یا اندازه فیزیکی آنها کوچکتر است. بنابراین به آنها لوازم خانگی کوچک می‌گویند. لوازم خانگی کوچک را می‌توان لوازم خانگی نرم نیز نامید. آنها لوازم خانگی هستند که کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهند. دستگاه قهوه‌ُساز و اجاق برقی از این دست محصولات محسوب می‌شود.

لوازم خانگی دیجیتال

لوازم خانگی دیجیتال مانند تلویزیون و صفحه مانیتورکه اغلب نمایشگرهایی با حاشیه مشکی دارند. این دسته از لوازم خانگی را گاهی لوازم خانگی مشکی نیز می‌نامند. بدنه سیاه رنگ در این لوازم خانگی به راحتی گرما را پخش می‌کند. بنابراین تلویزیون و سایر تجهیزاتی از این دست مانند کنسول‌های بازی و ضبط‌کننده‌های ویدیویی را با رنگ مشکی طراحی کرده‌اند. از دیدگاه فنی، لوازم خانگی مشکی محصولاتی هستند که با تبدیل سیگنال‌های الکتریکی از طریق قطعات الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی به صداها یا تصاویر، لذت حسی را به افراد منتقل می‌کنند.

فولاد ضد زنگ به دلیل قابلیت جوشکاری خوب، قابلیت چرخش، در دمای پایین و مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون، به طور گسترده‌ای برای لوازم خانگی سفید استفاده می‌شود.

فواید استفاده از فولاد زنگ نزن در تولید لوازم خانگی چیست؟

کاربردهای فولاد زنگ نزن در تولید لوازم خانگی

برخلاف فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات، فولاد زنگ نزن نه تنها با خواصی مانند: مقاومت در برابر خوردگی، ماندگاری، مقاومت شیمیایی، همچنین در حین تولید و پردازش و مونتاژ به راحتی از نظر مکانیکی تغییر شکل داده و به راحتی جوش داده می‌شود.

فولاد ضد زنگ تا 80 درصد از مواد بازیافتی تشکیل شده است و 100 درصد قابل بازیافت است. علاوه بر این، کیفیت بالا و ظاهر منحصر به فرد مواد و سایر ویژگی‌های عملکردی فلز، نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری طراحی و خرید فولاد ضد زنگ برای تولید لوازم و ماشین‌آلات کاربردی مکانیک و لوازم آشپزخانه تجاری (به عنوان مثال، فرآوری مواد غذایی، مخازن ذخیره‌سازی و غیره) دارد.

ویژگی‌های استیل به کار رفته در تولید لوازم خانگی

فولاد زنگ نزن مخلوطی از عناصر آهن، کروم و نیکل است. حداقل درصد جرمی کروم در آن 10/5 درصد و حداکثر درصد جرمی کربن آن 2/1 درصد می‌باشد. استیل به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال بر روی سطحش که به شدت به ماده زیرین پیوند خورده است، از تماس بیشتر ماده به محیط اطراف جلوگیری می‌کند به همین دلیل در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. این پدیده غیرفعال‌سازی در صورتی رخ می‌دهدکه حداقل 5/10 درصد از فولاد را کروم تشکیل داده باشد.

این ویژگی سبب شده که حتی اگر خراشی بر روی سطح فولاد زنگ نزن ایجاد شود و این لایه آسیب ببیند، فولاد توانایی ترمیم خودش را داشته باشد؛ البته در صورتی که گرید مناسب فولاد برای محیط کاری انتخاب شده باشد. در غیر این صورت لایه غیرفعال از بین رفته و فولاد زنگ نزن، زنگ زده و خورده می‌شود. هرچه میزان کروم در این فولادها بیشتر باشد، خاصیت ضدخوردگی آن نیز افزایش می‌یابد.

عنصر مولیبدن در این فولادها سبب افزایش مقاومت به خوردگی در برابر اسیدهای کاهنده و محلول‌های کلرایدی می‌شود. به همین دلیل است که محیط استفاده از فولاد باید مشخص شده تا مطابق آن از مقدار مشخصی عناصر کروم و مولیبدین در ترکیبات فولاد استفاده شود.

ویژگی‌های مثبت این فولاد اعم از مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، شرایط نگهداری آسان و درخشش بالا، آن را برای بسیاری از کاربردها که نیاز به استحکام بالا دارند، ایده‌آل کرده است.

بیشتر بخوانید: کاربرد استیل در صنعت داروسازی

جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره برای خرید انواع استیل از تجارت آلیاژ با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact