خانه / مقالات فلزات / متالورژی چیست و مختصر در مورد آن
خرید فولاد آلیاژی

متالورژی چیست و مختصر در مورد آن

علم استخراج فلزات از شکل معدنی یا سنگ معدنی آن به روشی آسان و مقرون به صرفه را متالورژی می‌نامند که شاخه‌ای از علم مواد است. به طور عمده متالورژی به بررسی فلزات و ساختار آن‌ها می‌پردازد.

متالورژی چیست

متالورژی چیست و مختصر در مورد آن

این کلمه از دو واژه یونانی «metallon» به معنی فلز و «ergon» به معنی کار برگرفته شده است. برخی به اشتباه از واژه متالوژی استفاده می‌کنند این کلمه به معنی فلز شناسی است و رشته‌ای با این عنوان در دانشگاه وجود ندارد. دانش متالورژی به معنی کار کردن با فلزات است.

تاریخچه متالورژی

زمانی که انسان با فلز آشنا شد علم و هنر متالورژی را آموخت. آغاز دوره‌ی فلزات به 6 یا 7 هزار سال پیش از هجرت برمی‌گردد و با توجه به اکتشافات احتمالا مس اولین فلزی است که به طور خالص استفاده شده است. از علت‌های توجه بشر به مس می‌تواند ظاهر فلزی آن با رنگ‌ های مختلفی چون سرخ، طلایی و لاجوردی باشد.

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند فلز طلا که ذرات آن در ماسه‌های کنار رودخانه وجود داشت اولین فلز شناسایی شده توسط انسان است. مصریان و هندیان بیشترین استخراج طلا را به خود اختصاص داده‌ بودند. همچنین کشف آثار در ایران و دوره هخامنشی نشان دهنده استفاده از طلا و نقره در آن زمان است. در طول زمان فلزات دیگر چون سرب، نقره، قلع و … کشف و استفاده شدند. انسان توانست با استفاده از آتش و ذوب کردن فزات آلیاژهایی با ویژگی‌های بهتر مانند ترکیب قلع و مس بسازد که همین باعث شروع اثر مفرغ یا برنز شد.

متالورژیست چه می کند؟

مهندسان متالورژی فرآیندهای صنعتی را طراحی، توسعه و عملیاتی می‌کنند که این مواد اولیه را به مواد مفید و محصولات تولیدی تبدیل نمایند.

 تولید مصنوعات فلزی

روش‌های مختلفی برای تولید مصنوعات فلزی وجود دارد که عبارتند از:

  • متالورژی پودر
  • ماشین کاری
  • شکل‌دهی فلزات
  • جوشکاری
  • ریخته‌گری

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact