خانه / مقالات فلزات / معرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان
خرید فولاد آلیاژی

معرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه‌ی اصفهان را می‌توان بزرگ‌ترین مجتمع خصوصی، صنعتی در ایران نام برد که به تولید فولاد مبادرت می‌نماید. این مجتمع عظیم در قسمت شرقی شهر مبارکه در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان، در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع واقع شده است که ظرفیتی معادل تولید سالانه ۱۰.۳ میلیون تن انواع محصولات فولادی را دارا می باشد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از تولید و استخراج سنگ آهن از معدن تا تولید نورد فولاد راپوشش دهی می‌نماید. این شرکت از سودآورترین شرکت‌های ایران است و به عنوان یک مجتمع عظیم تولیدی در ایران در راستای ایجاد اشتغال، سهم عظیمی در کارآفرینی برای جوانان ایرانی را داراست.

معرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

 تاریخچه شرکت فولاد مبارکه اصفهان

نخستین گام از احداث این مجتمع عظیم، تولید فولاد در سال ۱۳۶۰ برداشته شد. هدف از این احداث در ابتدا توسعه بخشیدن به ذوب‌آهن اصفهان بوده است اما پس از انقلاب این طرح صنعتی به صورت مستقل به بهره‌برداری رسید. این عملیات در بحبوحه جنگ ایران و عراق ادامه یافت تا زمانی که اولین کوره‌ی قوس الکتریکی این شرکت در سال ۱۳۷۹ اندازی شد و یک سال بعد در تاریخ ۲۳ دی به صورت رسمی افتتاح شد. با راه‌اندازی این مجتمع تولیدات فولادی، به تدریج نیاز عمده‌ی فولاد کشور از طریق این شرکت مرتفع شد. این شرکت تولید فولاد هم اکنون برای بیش از ۳ هزار واحد تولیدی اعم از کارخانه و کارگاه مواد اولیه تولید می‌نماید.

محصولات فولاد مبارکه اصفهان

این واحد صنعتی را می‌توان در سه دسته اصلی تقسیم نمود، این سه گروه به شرح زیر است:

۱- محصولات فولادی نورد گرم و محصولاتی که اسید شویی شده‌اند، مانند پروفیل‌های ساختمانی، مخازن تحت فشار، صنایع فلزی، لوله‌های انتقال و ماشین آلات مخصوص حمل و نقل

۲- محصولات فولادی سرد نورد دیده مانند لوازم بهداشتی خانگی، کانتینر ،و مخازن حمل مایعات و خودروسازی

۳- محصولات پوشش‌دار مانند صنایع قوطی سازی، لوازم صنایع فلزی سبک و صنایع تولید لوازم الکترونیکی

بیشتر بخوانید: نوردکاری چیست و انواع آن

فعالیت ها و عملکردهای پژوهشی محور

  • مشارکت با بیش از ۱۱۰ مرکز دانشگاهی، پژوهشی و دانش بنیان
  • سرمایه گذاری و انجام ۹۴۸ طرح و پروژه ی کاربردی
  • مشارکت با ۲۷۰۰ استاد، پژوهشگر و دانشجو برای طرح‌های پژوهشی
  • جلب همکاری فعال بیشتر از ۹۵۰ کارشناس و مدیران شرکت‌های پژوهشی
  •  تهیه و ارائه‌ی بیشتر از ۴۲۰ مقاله در سمینارها و همایش‌های بین المللی
  •  برگزاری بیش از ۹۸۰ سمینار و همایش تخصصی

 عملکردها در حوزه محیط زیست

پس از تأسیس مجتمع فولاد مبارکه، مردم ساکن در شهرهای مجاور مخصوصا شهرستان مبارکه از آلاینده بودن این تأسیسات شکایت بسیار داشتند. این معضل با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جمع‌آوری پساب‌های کارخانه و ارتقا و توسعه تصفیه‌ خانه‌های خود به کلی برطرف شد.

همچنین این شرکت با هزینه کردن ۲۰۰ میلیارد تومان برای برای مجهز نمودن غبارگیرهای اقدام نمود و سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای سرویس، تعمیر و نگهداری تجهیزات هزینه می‌نماید. بدین ترتیب در سال ۱۳۹۴ این شرکت از لیست صنایع آلاینده به کلی خارج شد و توانست گواهینامه‌ی استاندارد مدیریت انرژی و لوح تقدیر جامعه‌ی مدیریت سبز اروپا را دریافت نماید.
شرکت فولاد مبارکه همچنین دارای رکوردی در صرفه جویی مصرف آب با مصرف حدود ۵.۱ درصد است. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه موفق شد گواهینامه مشارکت در برنامه کاهش گازهای گلخانه‌ای را از انجمن جهانی فولاد دریافت نماید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact