خانه / مقالات فلزات / تفاوت فولاد و چدن چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت فولاد و چدن چیست؟

فلز ها از جمله موادی هستند که در زندگی تمامی جوامع بشری نقش مهمی دارند. ویژگی مشترکی که اغلب فلز ها دارند رسانایی بالای الکتریکی و گرمایی آن و قابلیت تغییر شکل آنها است. ویژگی دیگری که باعث شده انواع مختلف فلز ها در صنایع مختلف استفاده شوند مقاومت آنها در برابر سایش و استفاده روزمره است. صنایع مختلفی که از فلزات استفاده می کنند، صنایع الکترونیکی، ساخت و ساز، اتومبیل سازی، محصولات تزیینی، پزشکی و غیره هستند. فلز ها نیز انواع و دسته بندی های مختلفی دارند. آلومینیوم، چدن، روی، قلع، سرب، آهن، برنز، فولاد و غیره از انواع فلز ها هستند.

تفاوت فولاد و چدن

هر کدام از انواع فلز ها با توجه به کاربرد و ویژگی هایی که دارند به دسته بندی های مختلفی، تقسیم می شوند. فولاد از انواع فلزاتی است که دسته بندی های مختلفی دارد. انواع فولاد طبق پارامترهایی مانند ترکیب شیمیایی، شکل محصول، استحکام و غیره به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند.فولاد Mo40، فولاد St37 و غیره از انواع مختلف فولاد ها هستند که در بزرگترین کارخانه های تولید فولاد، تهیه می شوند. دو فولاد Mo40 و St37 از پرفروش ترین فولاد های موجود در بازار ایرانی هستند. فولاد St37 به دلیل استحکام کششی بالا و جوش پذیری مناسب نزدیکترین فولاد به آهن می باشد. شباهت زیاد این فولاد با آهن باعث شده که گاهی با نام آهن نیز شناخته شود.

تفاوت فولاد و چدن

با وجود شباهت هایی این دو فلز هر کدام ویژگی های خاصی نیز دارند. اساسی ترین تفاوت فولاد و چدن این است که فولاد منعطف تر است. تفاوت های فولاد و چدن باعث می شود هر کدام در موارد خاصی کاربرد داشته باشد. فولاد در ریخته گری معمولا کوچک می شود اما چدن ریخته گری ساده تری دارد. ریخته گری ساده تر در چدن باعث شده که در ساخت اغلب تجهیزات فلزی خیابانی از آن استفاده شود.

محافظت درست از هر دوی این فلز ها باعث می شود که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خوبی داشته باشند. چدن در مورد زنگ زدگی و خوردگی، مقاومت بیشتری نسبت به فولاد دارد. برخی از چدن ها مثل چدن خاکستری با وجود ویژگی هایی مثل مقاومت در برابر سایش حساسیت کم و تراشکاری آسان، مقاومت کششی کمتری دارند. پیچیده تر بودن فرآیند تولید فولاد نسبت به چدن باعث شده است که برخی فولاد ها نسبت به چدن های معمولی، گرانتر باشند.

شباهت چدن با فولاد چیست؟

در پاسخ به این سوال که « شباهت چدن با فولاد چیست؟» باید گفت اصلی ترین شباهت چدن با فولاد این است که هر دوی آنها آلیاژ های آهن هستند. آلیاژهای آهن از آهن خامی تولید می شوند که قبلا در کوره های ذوب آهن از سنگ آهن درست شده اند. چدن و فولاد با عنصر روی، پوشانده می شوند و به این دلیل مقاومت بیشتری در برابر رطوبت نسبت به آهن دارند. ترکیباتی که در دو فلز چدن و فولاد وجود دارند در بعضی موارد شبیه به هم هستند. کربن، منگنز، فسفر و غیره از عناصر مشترک بین دو فلز چدن و فولاد می باشند. چدن در گذشته از اصلی ترین فلز های استفاده شده در ساخت تجهیزات خیابانی بود. وجود شباهت هایی در عناصر این دو فلز باعث شد که از فولاد برای ساخت انواع قطعات ساختمانی، لوله ها و غیره استفاده شود. هر دو فلز چدن و فولاد بر اساس کارایی و عناصر به دسته های مختلفی نیز تقسیم می شوند.

تفاوت درصد کربن فولاد با چدن

یکی از اصلی ترین مباحث در تفاوت فولاد و چدن؛ متفاوت بودن درصد کربن این دو فلز است. درصد کربن فولاد و چدن در تقسیم بندی هایی که برای این فلز ها انجام گرفته است، تفاوت زیادی دارد. درصد کربن در چدن خاکستری و گرافیت فشرده 2.5 تا 4، داکتیل 3 تا 4، سفید 1.8 تا 3.6 و مالیبل 2.2 تا 2.9 می باشد. فولاد کم کربن از 0.05 تا 0.3 درصد ، کربن متوسط از 0.3 تا 0.6 درصد و فولاد های کربن بالا از 0.6 بیشتر کربن دارند.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact