خانه / مقالات فلزات / کاربرد فلزات در صنعت شیرین سازی و نمک زدایی آب
خرید فولاد آلیاژی

کاربرد فلزات در صنعت شیرین سازی و نمک زدایی آب

امروزه کمبود آب شیرین یکی از مهم‌ترین و بحرانی‌ترین مشکلاتی است که انسان با آن مواجه است. اگر بخواهیم آمار دقیقی از میزان آب شیرین موجود بر روی کره زمین به شما بدهیم؛ باید بگوییم که تنها ۱۴ هزارم درصد (0.014 درصد) از آب‌های موجود بر روی کره زمین، شیرین هستند و قابلیت آشامیدن دارند. به همین دلیل کارخانه‌های شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب فعالیت خود را آغاز کردند تا بتوانند چنین مشکلاتی (کمبود آب) را تا حدودی برطرف کنند.

کاربرد فلزات در صنعت شیرین سازی و نمک زدایی آب

اگرچه شیرین‌سازی آب برای انسان‌ها امری خوشایند و مطلوب است؛ اما توجه داشته باشید که املاح و مواد موجود در آب‌های شور، آسیب‌های زیادی به دستگاه و تجهیزات موجود در صنعت تصفیه آب وارد می‌کند.

در این مقاله به بررسی بهترین و مقاوم‌ترین فلزهایی می‌پردازیم که می‌توان از آنها در کارخانه‌های تصفیه آب استفاده کرد.

چه فلزاتی در صنعت شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب کاربرد دارند؟

همان‌طور که می‌دانید فولادهای ضدزنگ سری 300 از نوع فولادهای آستنیتی هستند که در برابر محیط‌های خورنده، از خود مقاومت قابل‌قبولی را نشان می‌دهند. به همین دلیل این خانواده از فولادهای ضدزنگ در زمینه شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب، کاربردهای فراوانی دارند. اگرچه فولادهای سری 300 در برابر خوردگی و درجه حرارت‌های بالا مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند؛ اما فولاد ضدزنگ 6Mo گرید ii( این آلیاژ به دلیل وجود مقدار زیادی از عناصر کروم، مولیبدن و نیتروژن در ترکیب شیمیایی  خود، در محیط‌های حاوی کلرید مانند آب‌شور دریا عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و دچار خوردگی و تخریب نمی‌شود) به دلیل مقاومت بسیار بالاتر در برابر آب‌شور، نسبت به فولادهای سری 300، کاربرد فراوان‌تری دارد.

دلیل برتری فولادهای داپلکس نسبت به فولادهای ضدزنگ آستنیتی

فولاد ضدزنگ 2205 و سایر فولادهای داپلکس به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی(نسبت به فولادهای ضد زنگ آستنیتی)، در کارخانه‌های شیرین‌سازی آب کاربرد دارند. اما علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی که در تمام فولادهای ضد زنگ آستنیتی وجود دارد؛ فولادهای ضدزنگ 2205 و سایر فولادهای داپلکس به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز پرکاربرد هستند (در واقع نه‌تنها به دلیل مقاومت بهتر در برابر خوردگی پرکاربردند؛ بلکه به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی نیز بسیار زیاد به کار گرفته می‌شوند). به‌عنوان‌مثال فولاد داپلکس 2205 از نظر مقاومت در برابر خوردگی‌های حفره‌ای و شکافی، مانند فولاد ضدزنگ 904L است؛ اما با صرف هزینه کمتری می‌توان آن تهیه کرد. چرا که فولاد ضدزنگ داپلکس 2205، مانند استیل 904L از عناصر گران‌قیمت ساخته نمی‌شود.

از طرف دیگر مقاومت و استحکام فولاد ضدزنگ 2205 نسبت به فولادهای ضدزنگ آستنیتی، دو برابر بیشتر است. همین موضوع باعث می‌شود تا وزن قطعه ساخته شده از این فولاد (داپلکس 2205) کاهش یابد؛ اما میزان استحکام آن افت پیدا نکند. به همین دلایل از فولادهای ضدزنگ داپلکس در بسیاری از  تجهیزات و وسایل تصفیه آب استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در ساخت اِواپراتورها، لوله‌کشی‌های تحت‌فشار بالا (در روش SWRO)، اتصالات و قطعات متعدد تصفیه آب از این فولادها استفاده می‌شود.

مزیت‌های دیگر فولادهای داپلکس به‌منظور ساخت اواپراتورها

یکی از دستگاه‌هایی که در صنعت شیرین‌سازی آب کاربرد دارد؛ اواپراتورها هستند. این دستگاه‌ها تحت تنش و فشارهای نسبت بالایی قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید مستحکم و مقاوم باشند. استحکام دوبرابری فولادهای ضدزنگ داپلکس نسبت به فولادهای ضدزنگ آستنیتی، باعث می‌شود تا برای دستیابی به یک میزان از استحکام، در ساخت اواپراتورها، از فولاد ضدزنگ داپلکس، کمتر استفاده شود (کاهش مصرف مواد اولیه). استفاده کمتر از مواد اولیه نیز سبب می‌شود تا هزینه‌های ساخت، حمل‌ونقل و… کاهش چشمگیری پیدا کنند. همچنین استفاده کمتر از مواد اولیه، جوشکاری و اتصال قطعات را آسان‌تر می‌کند.

در واقع اگر بخواهیم مطالب این بند را در یک جمله بیان کنیم؛ باید بگوییم که استفاده از استنلس استیل 2205 و سایر فولادهای داپلکس باعث می‌شود تا میزان مواد اولیه مصرفی برای دستیابی به یک مقدار ثابت از استحکام نسبت به فولاد ضد زنگ آستنیتی، نصف شود.

فولادهای داپلکس و روش اسمز معکوس (SWRO)

همان‌طور که می‌دانید در کارخانه‌هایی که از روش “اسمز معکوس (روش SWRO)” به‌منظور تصفیه آب استفاده می‌کنند؛ فشارهای بسیار بالایی در لوله‌های انتقال جریان وجود دارد. به همین دلیل در ساخت این لوله‌ها باید از فولادهای ضد زنگی استفاده شود که در برابر تنش و محیط‌های خورنده، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. فولادهای ضدزنگ 316L و 317L اگرچه مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارند؛ اما در این شرایط استفاده از آنها کار منطقی نیست. بهترین گزینه برای به‌کارگیری در این شرایط، فولادهای سوپرداپلکسی مانند safe 2507 است. این فولاد از نظر مقاومت در برابر خوردگی حفره‌ای و شکافی همانند آلیاژ 254 OSM است. از طرف دیگر آلیاژ safe 2507 از نظر استحکام دوبرابر بیشتر از فولاد 254 OSM است(کاهش هزینه را به دنبال دارد). به همین دلیل از فولادهای سوپرداپلکس در کارخانه‌های شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد استیل در صنایع دریایی

محصولات فلزی مورد نظر خود را از تجارت آلیاژ تهیه کنید. جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact