خانه / مقالات فلزات / کاربرد لوله استیل و انواع آن
خرید فولاد آلیاژی

کاربرد لوله استیل و انواع آن

استنلس استیل ( Stainless Steel) آلیاژی از فولاد می‌باشد، که آهن، کروم و نیکل اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده آن است. حداقل درصد جرمی کروم در این فولاد ۱۰٫۵ درصد بوده و حداکثر درصد جرمی کربن ۱٫۲ درصد است. وجود لایه سطحی اکسید کروم بر روی استیل، مانع از تماس بیشتر ماده با محیط اطراف می‌شود که این خاصیت فولاد را در برابر زنگ زدگی محافظت می‌نماید و در ساخت لوله استیل، ورق استیل و میلگرد استیل کاربرد دارد.

لوله‌ استیل همانطور که از نام آن مشخص است در ساخت آن از استیل استفاده شده و در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد. این لوله با توجه به ویژگی‌های خود در صنایع مختلفی مانند تاسیسات ساختمانی و صنعتی، تاسیسات حساس انتقال نفت و گاز در پالایشگاه ها کاربرد دارند. همچنین به عنوان یک مسیر فلزی توخالی برای انتقال سیالات و مواد جامد پودری شکل در صنایع کارایی دارد. لوله‌های استیل با توجه به آلیاژ، نحوه ساخت و کاربرد به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کاربرد لوله استیل و انواع آن

انواع لوله استیل براساس شکل

لوله استیل درزدار

نام گذاری لوله استیل درزدار به دلیل نحوه ساخت آن بوده و از استیل 300 برای تولید آن استفاده می‌شود. از انواع این حصول می‌توان به لوله استیل ۳۰۴، لوله استیل  ۳۱۶ و لوله استیل دابلکس اشاره نمود. این لوله در در کشور های تایوان و چین تولید شده و نحوه‌ی ساخت آن به این صورت است که ورق های استیل به یکدیگر جوش داده می شوند و در کارخانه جات تولید مواد غذایی، دارو و مواد شیمیایی کاربرد دارد.

لوله استیل بدون درز

همانطور که از نام این لوله مشخص است، هیچ گونه درزی در ساختار آن وجود ندارد و برای ساخت آن از استیل 300 استفاده شده است. برای تولید این محصول مقاطع فولادی با استفاده از حرارت و کشش و … به لوله تبدیل می‌شوند و در ساخت آن از جوش استفاده نمی شود. از انواع آن می‌توان به لوله استیل بدون درز  ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۱۰ و لوله دابلکس اشاره نمود.

لوله استیل بدون درز در مقایسه با لوله درزدار کیفیت و قیمت بالاتری دارد. استفاده نکردن از جوش در ساخت این نوع لوله باعث شده است که نتوان در قطرهای بالا از آن تولید نمود. همانطور که اشاره شد لوله استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و دابلکس در دو نوع بدون درز و درزدار ساخته می شوند.

انواع لوله استیل براساس کاربرد

لوله استیل نرده

این محصول برای ساخت حفاظ استیل و نرده در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. لوله استیل نرده از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار بوده و دارای سطح صیقلی صاف و براق است. نگهداری از آن آسان بوده و صد درصد قابل بازیافت می‌باشد.

برای لوله استیل نرده از آلیاژهای 304 و 201 استفاده می‌شود. لوله استیل ۳۰۴ برای ساخت نرده های استیل بهترین گزینه است زیرا میزان آلیاژهای به کار رفته در آن باعث شده است که در محیط های مرطوب دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود. همچنین در طراحی فضای داخلی و دکوراسیون به دلیل قیمت مناسب و کیفیت ظاهری عموما از لوله استیل ۲۰۱ استفاده می‌شود. گفتنی است قیمت این محصول به عوامل مختلفی مانند عوامل مختلفی مانند قطر، ضخامت و آلیاژ بستگی دارد.

لوله استیل طلایی

از آلیاژ مشابه با لوله استیل نقره ای در ساخت لوله استیل طلایی استفاده می شود. رنگ این محصول ثابت بوده و در طول زمان تغییری نمی‌کند و بیش تر فعالیت‌های دکوراتیو و طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

لوله استیل نسوز

لوله استیل نسوز در محیط هایی با حرارت و دما بالا کاربرد دارد. در ساخت این لوله علاوه بر کروم و نیکل از آلیاژهای مولیبدن و تیتانیوم برای بالا رفتن پایداری این متریال در دمای بالا استفاده شده است. مانند لوله استیل نسوز 309 و لوله استیل نسوز 310 این لوله در خطوط هوای فشرده، سیستم لوله کشی صنعتی، خطوط آب سخت گیری شده و خطوط حاوی آب دریا کارایی دارد.

لوله استیل نازک

لوله استیل نازک از ضخامت پایینی برخوردار است و معمولا به اندازه ۲ اینچ می باشد و در انواع ضخامت ۰.۵، ۰.۶، ۰.۷، ۰.۸ و ۱ میلی متری تولید می‌شود. نام دیگر این محصول لوله استیل جوشی بوده و در طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

ویژگی لوله استیل

امکان تولید لوله استیل در ابعاد مختلف و با توجه به نیاز صنایع وجود دارد و از مهمترین ویژگی‌های آن می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سطح صاف و صیقلی، درخشندگی، پایداری حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و دوام و طول عمر بالا اشاره نمود.

کاربرد لوله استیل

  • صنایع پتروشیمی
  • کارخانجات تولید دارو و مواد غذایی
  • سیستم تصفیه آب و فاضلاب
  • سیستم آبرسانی
  • انتقال گاز، نفت و آب دریا
  • ساخت نرده های استیل
  • پالایشگاه نفت
  • طراحی و دکوراسیون داخلی
  • فشرده سازی هوا
  • تولید انواع محصولات شیمیایی
اگر نیاز به مشاوره در مورد کاربرد لوله استیل در صنایع خود دارید با شماره 02167212 تماس حاصل نمایید.

همچنین ببینید

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی چیست؟

وقتی صحبت از لوله می‌شود، لوله‌های چدنی و فولادی در نگاه اول کاملاً شبیه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact