خانه / مقالات فلزات / بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد
خرید فولاد آلیاژی

بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد

بزرگترین کشور های تولید کننده فولاد

صنعت فولاد از مهمترین صنایع روز دنیا و فولاد آلیاژی از مواد اولیه در بسیاری از صنایع است. اما این محصولات با درجات و کیفیت های متفاوتی تولید می شود. بسیاری از کشور های صنعتی و مدرن در حال حاضر از تولید کنندگان خوب فولاد ها هستند. در گذشته کشور های اروپایی در بین بزرگترین تولیدکنندگان جهان بودند اما پس از توافق نامه محیط زیستی، آن ها تصمیم گرفتند در کشوری مانند چین تولیدات خود را گسترش دهند.

ایران نیز در حال حاضر از تولید کنندگان بزرگ در صنعت فولاد است. با وجود محدودیت های زیادی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند تولید محصولات آلیاژی در ایران رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر ایران نه تنها در ایران بلکه در کشورهای تولید کننده فولاد دنیا رتبه بالایی را داراست. در یک مقاله می توانید در مورد بزرگترین کارخانه های تولید فولاد بدانید.

رتبه بندی بزرگترین کشورهای تولید کننده فولاد

در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده فولاد در دنیاست که این اختلاف با کشور هند که دومین تولیدکننده فولاد در دنیاست بسیار زیاد است. چین از سال 2000 میلادی از اتحادیه اروپا پیشی گرفت و تا به امروز به بزرگترین تولیدکننده تبدیل شده است. پیش از سال 2000 ژاپن با 110 میلیون تن بزرگترین تولید کننده بود اما کشور های اتحادیه اروپا در مجموع 191 میلیون تن فولاد تولید می کردند.

یکی از نکات جالب در این رتبه بندی کشور های آفریقایی حضوری در کشور های تولید کننده بزرگ دنیا ندارند و دو قاره اروپا و آسیا بزرگترین تولید کنندگان را در خود جای داده اند. ایالات متحده آمریکا تنها کشوریست که با وجود اینکه در اوراسیا قرار ندارد در بین بزرگترین تولید کنندکان جهان است. در عین حال آسیا بزرگترین تولید کنندگان را در خود جای داده است.

بزرگترین تولید کنندگان فولاد

چین پیش از قرن بیستم در رتبه اول نبود اما در قرن بیستم بزرگترین تولید کننده فولاد است که به تنهایی در سال 2018 معادل 928 میلیون تن و در سال 2021 به 996/3 میلیون تن رسیده است. فولاد تولید کرده است. چین در سال 2019 نسبت به سال 2018 بیش از 8 درصد رشد در تولید فولاد داشته است. این میزان تولید چین را نه تنها بزرگترین تولید کننده آسیا بلکه در سطح جهانی تبدیل کرده است. در حال حاضر بیش از نیمی از فولاد های تولیدی در دنیا در این کشور تولید می شود. چین در مقایسه با هند 800 میلیون تن فولاد بیشتری تولید می کند. امروزه در ایران نیز محصولات آلیاژی کشور چین یافت می شود.

ظرفیت تولید فولاد جمهوری چین 10 برابر ایالات متحده آمریکا است و تاثیرگذار ترین کشور بر بازار فولاد است. اگرچه برای حفاظت از محیط زیست چین سعی در کاهش تولید فولاد داشت اما به دلیل افزایش درخواست تولیدات خود را افزایش داد و کاهش رشد اقتصادی چین، تاثیری بازار فولاد نیز می گذارد. بازار فولاد چین و آمریکا تاثیر مستقیمی بر قیمت روز فولاد دارد.

دومین کشوری که در این لیست قرار دارد شاید کمی برای شما عجیب باشد. اگر از شما بپرسیم بزرگترین تولید کنندگان فولاد کدامند بعید به نظر می رسد نام هند را به عنوان کشور دوم در لیست قرار دهید. اما در حال حاضر هند دومین کشور تولید کننده فولاد در آسیا و دنیاست که در سال 2018 معادل 106/5 میلیون تن و در سال 2021 موفق به تولید 111/2 میلیون تن فولاد شده است. تولیدات هند در سال 2019 تنها 1.8 درصد بیش از سال 2018 بود.

سومین کشوری که نامش در این لیست دیده می شود نیز یک کشور آسیایی و پیشرفته است. ژاپن که در اواخر قرن 19 بزرگترین تولید کننده فولاد بود، اکنون در رده سوم تولید کنندگان فولاد قرار داد. به طور معمول ژاپن یک کشور پیشرفته با تکنولوژی های خوب است که نام او در این لیست دور از ذهن نبود. ژاپن در سال 2018 تنها با 2 میلیون تن فولاد کمتر در رده سوم قرار گرفت که این میزان تولید 104/3 میلیون تن بود. در سال 2019 این کشور کاهش 4.8 درصدی را نسبت به سال 2018 تجربه کرد. در حال حاضر تولید فولاد خام در ژاپن معادل 99.3 میلیون تن فولاد است که مشخص می کند تولیدات در این کشور رو به کاهش است.

ایالات متحده آمریکا چهارمین کشور در این لیست و اولین کشور غیر آسیایی است که در سال 2018 با 86/7 یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد نام گرفت. در سال 2019 با تولید 87.9 میلیون تن فولاد رشد 1.5 درصدی را تجربه کرد. آمریکا یکی از معتبر ترین استاندارد های فولاد را در اختیار دارد که AISI نام دارد. ایالات متحده آمریکا علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد است یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین فولاد ها را در سطح جهان عرضه می کند.

روسیه چندی پیش رتبه پایین تری داشت اما در حال حاضر با کسب جایگاه کره جنوبی به پنجمین تولید کننده بزرگ دنیا تبدیل شده است. روسیه در سال 2021 حدودا 76 میلیون تن فولاد را تولید کرد. روسیه پس از استرالیا و برزیل سومین ذخایر بزرگ سنگ آهن در جهان را دارد و یکی از صادرکنندگان پیشرو در زمینه سنگ آهن و فولاد در جهان است. تولید فولاد در روسیه از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی کاهش یافته است، اما این امر را می توان تا حد زیادی به این واقعیت نسبت داد که برخی از پربارترین مناطق تولید فولاد اتحاد جماهیر شوروی اکنون کشورهای جداگانه ای مانند اوکراین هستند.
کره جنوبی ششمین کشور در این لیست و چهارمین کشور در بین کشور های آسیایی است که موفق به تولید 72.5 میلیون تن فولاد در سال 2018 شده است. این میزان در سال 2019 معادل 71.4 میلیون تن فولاد است که در مقایسه با سال قبل 1.4 درصد کاهش رو به رو است. صنعت فولاد در کنار خودروسازی، مخابرات و الکترونیک از بزرگترین صنایع در کره جنوبی است.

در صورتی که به انواع آلیاژهای فولادی نیاز دارید جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact