خانه / مقالات فلزات / ۴ نکته مهم در زمینه حمل ورق های فلزی
خرید فولاد آلیاژی

۴ نکته مهم در زمینه حمل ورق های فلزی

ورق‌های فلزی در صنعت نقش بسیار مهم و گسترده‌ای دارند. در واقع ویژگی‌های متنوع  ورق‌های فلزی هستند که باعث پرکاربرد شدن آنها در اکثر صنایع می‌شوند. یکی از این ویژگی‌ها، شکل‌پذیری مطلوب و خوب این ورق‌ها است. شما می‌توانید ورق‌های فلزی را به کمک تجهیزات مناسب، تحت خم‌کاری، رول کردن، شکل‌دهی و… قرار دهید. به همین دلیل می‌توان از ورق‌های فلزی در ساخت لوله‌ها، میله‌ها، دیسک‌ها، سیم‌ها و… استفاده کرد.

4 نکته مهم در زمینه حمل ورق های فلزی

حمل ورق های فلزی

در کنار ویژگی‌های گسترده ورق‌های فولادی، سالانه حوادث متعددی به دلیل حمل نادرست و غیراصولی ورق‌های فلزی، برای کارکنان مشغول در این حوزه رخ می‌دهند. شدت برخی از این حوادث به‌قدری بالا است که در برخی موارد باعث ازبین‌رفتن فرد نیز شده است؛ بنابراین سعی داریم در این مقاله به رعایت 4 نکته مهم در زمینه حمل ورق‌های فلزی بپردازیم. این کار باعث می‌شود تا با آگاهی از این موارد، سلامتی شما و همکارانتان حفظ شود و احتمال بروز حوادث، بسیار کاهش پیدا کند.

گردوغبار؛ نامرئی اما خطرناک!

انجام فعالیت‌های مختلفی همچون برش‌کاری، سمباده کاری، جوشکاری، جابه‌جایی و… بر روی ورق‌های فلزی، منجر به تولید ذرات معلق و بسیار کوچکی می‌شوند. این ذرات در مقیاس ماکروسکوپی غیر قابل‌دیدن هستند و ممکن است بگویید که نمی‌توانند به ما آسیب بزنند. اما اگر بخواهیم در مقیاس میکروسکوپی این ذرات را بررسی کنیم؛ باید بگوییم که استنشاق آنها می‌تواند آسیب‌های فراوانی به کارکنان وارد کنند. توجه داشته باشید که استنشاق چندباره این ذرات آسیبی به فرد وارد نمی‌کند؛ اما اگر به‌صورت مداوم در این محیط‌ها کار می‌کنید باید بدانید که آسیب‌های بسیاری در کمین شما هستند و برای مقابله با آن‌ها باید از ماسک‌های مناسب و مطلوب استفاده کنید. استفاده از ماسک باعث می‌شود تا یک مانع بین ریه‌های شما و محیط آغشته به ذرات معلق خطرناک به وجود بیاید و ذرات نتوانند به داخل بدن شما ورود پیدا کنند و به آن آسیب برسانند.

به‌منظور حمل و بلندکردن ورق‌های فلزی از ماشین‌آلات مناسب استفاده کنید

حمل‌کردن یا بلند ورق‌های فلزی از جمله دیگر عواملی هستند که می‌توانند به فرد آسیب‌های بسیار زیاد و جبران‌ناپذیری وارد کنند. همان‌طور که می‌دانید ورق‌های فلزی معمولاً سنگین هستند و از طرف دیگر، شکل نامأنوس آنها باعث می‌شود تا بلندکردن و حمل‌کردن آنها بسیار سخت و دشوار شود. با وجود این موضوع  همچنان بسیاری از افراد سعی می‌کنند که به کمک نیروی انسانی این‌گونه فعالیت‌ها را انجام دهند. این روش اشتباه، معمولاً به قسمت‌ها کمر، پا و مخصوصاً زانوهای فرد آسیب وارد می‌کند و در اکثر مواقع نیز شکستن و پاره شدن رباط‌های پا را به دنبال دارد. بنابراین اگر به‌عنوان کارفرما در حال خواندن این مقاله هستید؛ باید بدانید که استفاده از ماشین‌آلات به‌منظور عدم آسیب‌رسانی به کارکنان، گزینه و تصمیم معقولی است. همچنین اگر به‌عنوان کار پیما این مقاله را می‌خوانید؛ پیشنهاد استفاده از ماشین و تجهیزات مناسب به‌منظور حمل و بلندکردن ورق‌های فلزی را به کارفرما خود ارائه بفرمایید.

استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب نه‌تنها احتمال بروز حوادث را کاهش می‌دهد؛ بلکه امور را با سرعت بسیار بالاتری انجام می‌دهد (در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود). از طرف دیگر به این موضوع هم توجه داشته باشید که اگر یکی از کارکنان به دلیل عدم استفاده از ماشین‌آلات، آسیب ببیند؛ روند تولید کارخانه را با کاهش سرعت مواجه می‌کند (روند تولید را کند می‌کند).

با استفاده از دستکش، احتمال بروز سوختگی را کاهش دهید

فلزات از جمله موادی هستند که دما و حرارت را به‌خوبی به خود جذب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال ورق فلزی ای که ساعت‌ها در زیر نور خورشید قرار گرفته است یا ورقی که جوشکاری روی آن انجام شده است؛ همه‌ و همه گرما را در خود به دام می‌اندازند و باعث می‌شود تا سطح ورق به‌شدت داغ شود. لمس‌کردن این ورق‌ها بدون تجهیزات ایمنی می‌تواند احتمال سوختگی دستان شما را افزایش دهد.

از جمله تجهیزاتی ایمنی که می‌تواند از دست‌های شما محافظت کند؛ دستکش‌های ضخیم و ایمنی است که باید در حین کار در دست داشته باشید.

مراقب لبه‌های تیز و برنده ورق‌های فلزی باشید

اگر در زیر میکروسکوپ به لبه ورق‌های تازه برش خورده نگاهی بیندازید؛ متوجه می‌شوید که مانند دندانه‌های یک اره هستند و می‌توانند به‌راحتی باعث بریدگی دست و یا هر قسمت دیگری که با آن تماس برقرار می‌کنید؛ بشوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر با ورق‌های فلزی کار می‌کنید و قصد در دست‌گرفتن و حمل آن‌ها را دارید؛ حتماً از تجهیزات حفاظت شخصی مناسبی همچون دستکش‌های ضد برش، لباس‌های مناسب و مقاوم در برابر خراش و بریدگی، کفش ایمنی مناسب و… استفاده کنید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

کسانی که با ورق‌های فلزی سروکار دارند؛ همواره در معرض آسیب و خطرات متنوعی هستند. گردوغبارهای ناشی از برش‌کاری، خم‌کاری و جوشکاری فلز می‌تواند به فرد آسیب بزند. همچنین بلندکردن و حمل‌کردن قطعات فلزی بدون استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات، حمل ورق‌های فلزی داغ بدون استفاده از دستکش ایمنی و کارکردن با ورق‌های فلزی برنده (با لبه‌های تیز)، بدون داشتن تجهیزات حفاظت شخصی مناسب نیز می‌توانند آسیب‌های جدی به فرد وارد کند.

بنابراین، سعی کنید در حین کار با ورق‌های فلزی موارد بالا را به‌خوبی رعایت کنید تا احتمال بروز حوادث جبران‌ناپذیر و خطرناک، برای شما به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: کاربرد ورق استیل و انواع آن

همچنین ببینید

4 نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود

۴ نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود

همان‌طور که می‌دانید فولاد ضدزنگ ویژگی‌های بسیار زیاد و منحصربه‌فردی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact