خانه / مقالات فلزات / ۵ مزیت فولاد گالوانیزه
خرید فولاد آلیاژی

۵ مزیت فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه یکی از انواع پرکاربرد فولاد است که در صنایع مختلفی چون کشاورزی، خودروسازی، ساختمانی، پزشکی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد گالوانیزه از فولاد یا آهنی ساخته می‌شود که طی یک عملیات با فلز روی پوشش داده می‌شود. فلز روی سبب می‌شود تا فولاد در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم شده و در هر شرایط محیطی قابل استفاده باشد. به همین دلیل مزیت فولاد گالوانیزه نسبت به سایر انواع فولاد بیشتر است.

مزایای فولاد گالوانیزه

فواید فولاد گالوانیزه چیست؟

– مقرون به صرفه

– ماندگاری بالا

– نگهداری آسان

– برخورداری از سطحی صاف و صیقلی

– مقاوم در برابر خوردگی

فولاد گالوانیزه فواید زیادی دارد که باید در مورد آنها بدانیم. اگر از فلز فولاد استفاده می‌کنید، باید در نظر بگیرید که آیا آنها قادر هستند در برابر عوامل محیطی مختلف مقاومت کنند؟ همین عامل از مزیت فولاد گالوانیزه محسوب می‌شود.

همه فلزات نمی‌توانند بدون لایه محافظ در برابر انواع آسیب‌های محیطی مانند خوردگی، شکستن و ترک خوردن، رطوبت و… محافظت شوند. اگر می‌خواهید از محصول فولادی خود حداکثر استفاده را ببرید، بهتر است محصولات فولادی گالوانیزه مانند لوله، میلگرد و تیرآهن را خریداری کنید.

گالوانیزه چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد، گالوانیزه کردن به قرار دادن لایه‌ای از پوشش روی (Zinc) بر روی فولاد و آلیاژهای آهن می‌گویند. این کار به دلیل وجود مقادیر زیادی از آهن در فولاد است که محصولات تولید شده از آن را مستعد زنگ‌زدگی می‌‌کند. گالوانیزه کردن بهترین روشی است که به وسیله آن می‌توان از این آلیاژها در برابر تخریب و فرسایش محافظت کرد.

اگرچه انواع مختلفی از روش‌های گالوانیزه کردن مانند نورد گرم، نورد سرد، الکتروگالوانیزه کردن، پوشش‌دهی مکانیکی و اسپری نمودن روی (متالایزینگ) وجود دارد، اما نورد گرم رایج‌ترین روش است. در ادامه مزایای گالوانیزه کردن فولاد شرح داده خواهد شد:

مقرون به صرفه

یکی از مزایای فولاد گالوانیزه این است که به طور قابل توجهی مقرون به صرفه‌تر از سایر گزینه‌های پوشش است. از آنجایی که این فرآیند بسیار ساده انجام می‌شود، تولید کنندگان و تأمین‌کنندگان محصولات فولادی در مورد گالوانیزه کردن محصولات مختلف فولادی هیچ مشکلی نخواهند داشت.

گالوانیزه گرم نه تنها رایج‌ترین، بلکه مقرون به صرفه‌ترین روش است. این فرآیند شامل سه مرحله ساده می‌شود، آماده‌سازی سطح، گالوانیزه کردن و سپس بازرسی محصول. در ادامه نحوه گالوانیزه کردن فولاد توضیح داده خواهد شد:

ابتدا، سازندگان باید سطح نمونه فولادی را تمیز کنند. زمان لازم برای انجام این کار به اندازه مواد بستگی دارد. تمیز کردن، ذرات و مواد ناخواسته‌ای را که می‌توانند فرایند گالوانیزاسیون را مختل کنند، حذف می‌کند.

پس از تمیز کردن کامل، فولاد اکنون در یک حمام روی مذاب که در یک محدوده دمایی بین 435 تا 455 درجه سانتیگراد قرار دارد، غوطه‌ور می‌شود. یک واکنش متالورژیکی به روی اجازه می‌دهد تا با فولاد پیوند بخورد. سپس تولیدکنندگان بازرسی‌هایی را روی محصول انجام می‌دهند تا از عدم وجود نقص، اطمینان حاصل کنند. اکنون فولاد گالوانیزه آماده توزیع و عرضه است.

ماندگاری بالا

هنگام خرید هر نوع فولاد، برای اهداف مختلفی مانند ساخت و ساز، صنایع و یا کاربردهای تزئینی، باید مطمئن شوید که محصول فولادی بادوام است. چراکه اگر دوام محصول خوب نباشد به زودی فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

بر خلاف انواع دیگر تکنیک‌های پوشش فولاد، گالوانیزه دوام بهتری ارائه می‌دهد. می‌توانید مطمئن باشید که هر محصول فولادی گالوانیزه‌ای که استفاده می‌کنید نیازی به تعویض مداوم نخواهد داشت. آنها می‌توانند شکل و فرم خود را برای مدت طولانی حفظ کنند، حتی زمانی که با مواد ساینده یا هر ماده دیگری که می‌تواند شکل و فرم فولاد را تحت تأثیر قرار دهد، مواجه شوند.

نگهداری آسان

هنگامی که محصولات فلزی بدون روکش خریداری می‌کنید (مثلاً برای سیستم لوله‌کشی ساختمان)، احتمال اینکه این محصولات بیشتر مستعد مشکلات تعمیر و نگهداری شوند، بالا می‌رود. به عنوان مثال، لوله‌ها خیلی زود دچار نشتی یا شکستگی شوند. به این ترتیب نگهداری از لوله‌ها زمان‌بر و پرهزینه می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع، لوله‌های فولادی گالوانیزه راه‌حلی بهتر برای مشکلات فعلی لوله‌کشی ارائه می‌کنند. لایه روی که به سطح آلیاژ چسبانده شده است، فلز را از هر نوع آسیب محافظت می‌کند. بنابراین مجبور نخواهید بود که دائماً شبکه لوله‌کشی خود را بازرسی، نگهداری و یا تعویض کنید.

برخورداری از سطحی صاف و صیقلی

محصولات فولادی نه تنها برای اهداف ساخت و ساز مناسب هستند، بلکه می‌توانند به عنوان تزئینات در دکوراسیون نیز مورد استفاده قرار بگیرند. اگر مدت‌هاست فکر می‌کنید که چگونه فلزات را در فضای بیرونی یا داخلی خانه خود بگنجانید، فولاد گالوانیزه بهترین انتخاب است.

می‌توانید با استفاده از نرده‌ها، تیرها، ستون‌ها، مبلمان و مواردی از این قبیل، فولاد را بخشی از فضاهای مسکونی یا سازه‌های ساختمانی کنید. سطح این فلزات به دلیل وجود روی که آنها را پوشش داده است، بی‌نهایت جذاب‌تر و بادوام‌تر شده است. استیل در دکوراسیون به راحتی با دیگر عناصر موجود در فضا ست شده و ترکیب زیبایی را ایجاد می‌کند.

مقاوم در برابر خوردگی

شما نباید این نکته را دست کم بگیرید که گالوانیزه تا چه حد از هر محصول فولادی در برابر خوردگی محافظت می‌کند – که مسلماً یکی از دشمنان صنعت ساخت فلز است.

به عنوان مثال، سطوح فولادی در شرایط محیطی مختلف، ممکن است دچار فرسودگی و خوردگی شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، کل سازه فولادی باید تعویض شود. اگر این سازه در لوله‌کشی استفاده شده باشد، دچار نشتی خواهد شد و اگر در تیرهای ساختمان به کار رفته باشد کل سازه را با خطر مواجه خواهد کرد.

با یک لایه مقاوم در برابر خوردگی مانند روی، عمر سازه فولادی به مدت طولانی افزایش می‌یابد. همچنین آنها می‌توانند کیفیت عملکرد بالای خود را حفظ کنند، و این فولاد را برای کاربردهای با دمای بالا و فشار بالا به گزینه مناسبی تبدیل می‌شود.

نتیجه‌گیری

دانستن مزایای فولاد گالوانیزه می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نوع محصولات فولادی که به دنبال آن هستید، درک بهتری پیدا کنید. اگرچه فولاد، خود دارای چند ویژگی کلیدی مطلوب است، افزودن تکنیک گالوانیزه، دوام، سطح صاف و صیقلی، عملکرد و مقاومت در برابر خوردگی آن را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات و کاربرد آن

به منظور خرید فولاد گالوانیزه از تجارت آلیاژ از طریق شماره 02167212 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact