خانه / مقالات فلزات / تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه چیست؟

ورق سیاه که با اسم ورق St37 نیز شناخته می شود به روش نورد گرم و در دمای بالا در کارخانه تولید می گردد. در نورد اولیه و نهایی عملیات رنگ زدایی انجام شده که سبب کاهش ضخامت آن از 1.2 تا 16 میلی متر می شود. نوع دیگر ورق های فولادی، ورق گالوانیزه است که به روش سرد نورد ساخته می شود و با ورق سیاه از لحاظ مختلف تفاوت دارد. در این مقاله ضمن آشنایی با ورق سیاه و ورق گالوانیزه به بررسی تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه می پردازیم.

مقایسه ورق سیاه و ورق گالوانیزه

مقایسه ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع فولاد ساختمانی هستند که شباهت ها و تفاوت هایی را با هم دارند در ادامه به طور مفصل تفاوت های این دو ورق فولادی را بیان می کنیم.

  1. پایه تولید: اصلی ترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه این است که ورق سیاه به عنوان ورق فولادی پایه به حساب می آید؛ ولی ورق گالوانیزه زیر مجموعه ورق سیاه بوده و از این ورق تولید می شود.
  2. مقاومت در برابر اکسید آهن: ورق گالوانیزه برای محیط های بسیار مرطوب یک ورق فولادی مقاوم و مستحکم است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خوبی دارد؛ در حالی که ورق سیاه در برابر رطوبت مقاومت خوبی ندارد و برای استفاده در محیط های مرطوب توصیه نمی شود.

3.کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه: با توجه به ویژگی ها و مشخصات فنی ورق سیاه، کاربردهای خاصی برای این ورق فولادی وجود دارد برای مثال در صنایع سنگین و بزرگ مانند کشتی سازی و قسمت های حساسی که نیاز به فولاد مقاومی است از این ورق آهنی استفاده می شود. در صورتی که ورق گالوانیزه در صنایع کوچک و ظریف به شکل اختصاصی به کار می رود.

  1. زمان تولید ورق های فولادی: در فرآیند تولید ورق های فولادی سرعت بالا است؛ به طوری که در سفارش های شخصی نیز سرعت عمل کارخانه برای تحویل به مشتری زیاد هست؛ اما تولید ورق سیاه با سرعت کم و با توجه به تقاضای بازار انجام می شود و زمان بر است.
  2. ظاهر ورق سیاه و گالوانیزه: بارزترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه، ظاهر متفاوت این دو ورق فولادی است. ورق سیاه یا ورق St37 دارای ظاهری مات و خشن و سطحی زبر بوده؛ ولی ورق های گالوانیزه سطحی صیقلی و شفاف دارند.
  3. ابعاد ورق های فولادی: از لحاظ ابعاد و ضخامت ورق گالوانیزه نسبت به ورق سیاه محدودیت بیشتری دارد؛ ولی ورق سیاه با ابعاد و ضخامت های متنوعی تولید و وارد بازار می شود.

ویژگی های ورق سیاه

یکی از مهم ترین ویژگی های ورق سیاه استحکام کششی بالای آن در مقایسه با ورق سرد یا ورق گالوانیزه است. این فولاد ساختمانی در برابر ضربات و فشارهای احتمالی مقاومت زیادی دارد و در هنگام جابه جایی یا انتقال خطری آن را تهدید نمی کند. علاوه بر این ورق سیاه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.

کاربردهای ورق سیاه

همان طور که گفتیم ورق سیاه در ابعاد و ضخامت های گوناگون تولید می شوند و در بخش های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال در صنایع بزرگ از ورق سیاه با ابعاد بزرگ و از ورق سیاه با اندازه کوچک در ساخت قطعات ظریف تر استفاده می شود.

  • استفاده از این فولاد ساختمانی در ساخت انواع قوطی و پروفیل ساختمانی و صنعتی؛ به طوری که هر کدام از این قطعات مصارف خاصی دارند.
  • کاربرد ورق سیاه برای ساخت انواع ابزارآلات و ماشین‌ های کوچک و بزرگ صنایع مختلف نظیر کشاورزی
  • استفاده از ورق ST37 در ساخت برخی از قطعات اصلی خودرو
  • به کارگیری ورق سیاه برای تولید انواع مخازن سوخت در صنعت کشتی‌ سازی
  • استفاده از این فولاد ساختمانی در تولید انواع گاردریل، تابلوهای تبلیغاتی و انواع بیلبوردهای بین‌شهری.

ابعاد استاندارد ورق سیاه

ورق سیاه از لحاظ ضخامت، وزن، طول و عرض به صورت متنوع ساخته می شوند و به شکل رول یا کلاف و شیت وارد بازار شده و به دست مصرف‌کننده می رسد. این محصول با ضخامت و ابعاد متنوع در قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد؛ همچنین قیمت ورق سیاه به قیمت روز فولاد بستگی دارد؛ زیرا این ورق فولادی از عناصر آهن و فولاد ساخته شده است. در ادامه به معرفی ابعاد رایج ورق سیاه و وزن تقریبی آن می پردازیم.

  • طول 2 متر در عرض 1 متر و ضخامت 2 تا 2.5 میلی‌متر با وزنی حدود 32 تا 40 کیلوگرم.
  • طول 2.5 متر در عرض 1.25 متر و ضخامت 3 میلی‌متر با وزنی حدود 75 کیلوگرم.
  • طول 6 متر در عرض 1.5 متر و ضخامتی حدود 4 تا 15 میلی‌متر با وزنی حدود 288 تا 1000 کیلوگرم.
  • طول 6 متر در عرض 2 متر و ضخامتی حدود 20 تا 25 میلی‌متر با وزنی حدود 2400 کیلوگرم.

ویژگی های ورق گالوانیزه

مقاومت بالای ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و اکسید آهن مهم ترین تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه است و برجسته ترین ویژگی این ورق فولادی هست. ورق های فولادی گالوانیزه خاصیت ضد زنگ زدگی دارند؛ بنابراین برای شرایط آب و هوایی گوناگون مناسب هستند. ویژگی دیگر این ورق ها آماده سازی سریع آن طی مراحل تولید، برش، بارگذاری و نصب است. ورق گالوانیزه در اثر ایجاد پیوند بین فولاد و روی می تواند استحکام بالایی داشته باشد؛ زیرا عنصر روی در ریزترین شکاف های ورق نیز نفوذ می کند.

کاربرد ورق گالوانیزه

در بخش مربوط به تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه بیان کردیم که این ورق فولادی برای موقعیت های با رطوبت بالا بسیار مناسب است؛ زیرا در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت خوبی دارد. از ورق گالوانیزه برای تولید سازه‌ها یا وسایل فلزی، لوله، پروفیل و قوطی گالوانیزه استفاده می شود؛ البته این ورق کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه بیان می کنیم.

  • >استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید پروفیل انواع پنجره، درب و چارچوب ضد زنگ.
  • تولید لوله‌ های گالوانیزه با هدف استفاده در محیط ‌های مرطوب و سیستم آبرسانی
  • استفاده از ورق گالوانیزه برای ساخت لوله‌ی بخاری، انواع کابینت، کانال‌های کولر یا سیستم‌ های خنک‌کننده.

ابعاد استاندارد ورق گالوانیزه

کارخانه تولیدکننده ورق های فولادی طبق استانداردهای خاصی ورق های گالوانیزه را تولید می کنند که بر اساس هر استاندارد ابعاد، وزن و ضخامت ورق ها متفاوت هستند. رایج ترین ابعاد استاندارد برای تولید ورق گالوانیزه به شرح زیر است.

  • طول 2 و عرض 1 متر با ضخامتی حدود 0.5 تا 2 میلی‌متر و وزنی حدود 8 تا 32 کیلوگرم.
  • طول 2.5 و عرض 1.25 متر با ضخامتی حدود 0.5 تا 1.5 میلی‌متر و وزنی حدود 13 تا 37 کیلوگرم.
  • طول 6 متر و عرض 1 متر با ضخامت 0.5 میلی‌متر و وزنی حدود 24 کیلوگرم.
  • طول 6 متر و عرض 1.25 متر با ضخامت 0.5 میلی‌متر و وزنی حدود 30 کیلوگرم.

جمع بندی

ورق سیاه به روش نورد گرم تولید شده و سطحی زبر، خشن و رنگی سیاه و مات دارد. دو استاندارد مهم آن ورق ST37 و ST52 هستند که مقاومت بالایی داشته و در ساخت سد و صنایع پتروشیمی کاربرد دارند. در این مقاله به طور مفصل تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه را بیان کردیم.

اگر به ورق سیاه با کیفیت نیاز دارید فقط کافیست با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact