خانه / مقالات فلزات / مختصر در مورد فلزات، تاریخچه و ویژگی های آن
خرید فولاد آلیاژی

مختصر در مورد فلزات، تاریخچه و ویژگی های آن

فلزات در واقع دسته‌ای از مواد هستند که معمولا محکم بوده و جلوه‌‌ای فلزی دارند و از ویژگی مشترک رسانش جریان برق و گرما، جلا پذیری و چکش‌خواری برخوردارند. هر فلز در جدول تناوبی نماد شیمیایی خاصی را به خود اختصاص داده است. همچنین آن‌ها با یکدیگر از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی مانند ظرفیت شیمیایی،الکترونگاتیوی رنگ، سختی و نرمی تفاوت دارند. می‌توان فلزات را به جز جیوه که در دمای اتاق مایع است را صیقل داد یا به طرح‌های گوناگون درآورد و از آن مفتول‌های سیمی ظریف تهیه نمود.

مختصر در مورد فلزات، تاریخچه و ویژگی های آن

در جدول تناوبی فلزات در گروه های مختلفی قرار گرفته‌اند بعنوان مثال گروه اول از فلزات قلیایی که واکنش پذیرترین فلزات جدول می‌باشند تشکیل شده است. همچنین گروه دوم شامل فلزات قلیایی خاکی است که به وفور در خاک و پوسته ی زمین یافت می شوند.

در گروه سوم تا دوازدهم جدول تناوبی، فلزات واسطه مانند منگنز، مس، کروم، مولیبدن و … چیده شده‌اند که از اسکاندیم با نماد شیمیایی Sc و عدد اتمی 21 شروع و به عنصر کوپرنیسیم با نماد شیمیایی Cn و عدد اتمی 112 ختم می‌شود.  همچنین فلزات دسته p در سمت راست جدول مانند آلومینیوم، گالیوم، ایندیم، سرب، قلع، بیسموت و چند فلز دیگر از گروه ۱۳ شروع شده و تا گروه ۱۵ ادامه دارند. فراوان‌ترین عنصر فلزی روی کره زمین سنگ آهن است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد سنگ آهن و انواع آن

تاریخچه فلزات

فلزات از قرن‌ها پیش در زندگی انسان‌ها نقش داشته‌اند که از آن‌های برای ساخت ابزار و سلاح در جنگ استفاده می‌کردند. تا قبل از سال 2000 اسم اصلی فلزات اریانا نام داشت. همچنین فلز سرب و نقره از سنگ معدن‌هایشان از هزاره چهارم قبل از میلاد استخراج می‌شده است و از عصر سنگی طلا و نقره با عیار بالا برای بشر شناخته شده بود.

ویژگی فلزات

  • سطح صیقلی وبراق و دارای جلای فلزی
  • در دمای بالایی ذوب می شوند.
  • معمولا از چگالی بالایی برخوردارند
  • قابلیت مخلوط شدن
  • کش خوار هستند واثر ضربه خرد یا شکسته نمی شوند.
  • رسانای جریان برق و گرما
  • پیوند فلزی بین ذرات سازنده فلزات وجود دارد

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact