خانه / مقالات فلزات / ۳ گرید ایده آل استنلس استیل برای طراحی سازه
خرید فولاد آلیاژی

۳ گرید ایده آل استنلس استیل برای طراحی سازه

فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) به دلیل ویژگی‌های غیر خورنده، غیر مغناطیسی و مقاومتی که دارد، به طور گسترده در تمام جنبه‌های مهندسی و طراحی استفاده می‌شود. شایان ذکر است که در طراحی سازه‌های ساختمانی، ماشین آلات در مقیاس بزرگ و ساخت ابزارهای سخت افزاری، استنلس استیل به یک استاندارد صنعتی در سراسر جهان تبدیل شده است. ترکیبات مختلف استنلس استیل برای اهداف متفاوتی از جمله طراحی سازه ایجاد شده است. این گریدها، مجموعه‌ای از خواص منحصر به فرد را در محصولاتی مانند سیم‌ها و میله‌ها ارائه می‌کنند که هیچ فلز دیگری نمی‌تواند فراهم کند.

3 گرید ایده آل استنلس استیل برای طراحی سازه

گرید های ایده آل استنلس استیل برای طراحی سازه

سه نوع استنلس استیل وجود دارد که به طور گسترده، برای کاربردهای ساختاری متعدد، توسعه یافتند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیایید نگاهی به انواع فولاد ضد زنگ و ویژگی‌های آنها بیندازیم که مزایای منحصر به فردشان، استفاده از آنها را در طراحی سازه ممکن می‌کند.

1- فولاد ضد زنگ آستنیتی

فولاد ضد زنگ آستنیتی از 17 تا 18 درصد کروم و 8 تا 11 درصد نیکل تشکیل شده است که آنها را مغناطیسی نمی‌کند و مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی دارد.

همچنین این ترکیب، انعطاف‌پذیری عالی، شکل‌پذیری، جوش پذیری، کشیدگی کارآمد قبل از شکستگی و به راحتی شکل گیری سرد را، ارائه می‌دهد. در مقایسه با فولادهای کربنی، آنها همچنین دارای استحکام قابل توجهی در طیف وسیعی از دما هستند.

همه این عوامل باعث شده است که فولاد آستنیتی، بیشترین استفاده را برای ساخت و ساز و مصالح و مواد ساختمانی مانند سیم جوش فولادی ضد زنگ، سیم ریز فولاد ضد زنگ، میله های فولادی و غیره داشته باشد.

گریدهای فولادی ضد زنگ در انواع میلگرد، لوله و ورق استیل 304 و L304 رایج‌ترین فولادهای زنگ نزن آستنیتی استاندارد هستند که برای مکان‌های روستایی، شهری و سایت های صنعتی سبک مناسب هستند.

2- فولاد ضد زنگ فریتی

محتوای کروم فولاد زنگ نزن فریتی بین 5/ 10 درصد تا 18٪ همراه با نیکل کم یا بدون نیکل است. این دسته از فولادهای ضد زنگ، انعطاف‌پذیری و قابلیت جوش کمتری نسبت به استنلس استیل آستنیتی دارند. با این حال، آنها در مقایسه با گریدهای آستنیتی با مقاومت خوردگی معادل، بسیار ارزان‌تر هستند. این باعث می‌شود که فولاد ضد زنگ فریتی، انتخاب بهتری برای کاربردها در شرایط جوی داخلی و خارجی خفیف باشد که به شکل پذیری بالا یا تحمل دما نیاز ندارند.

بنابراین آنها به عنوان یک جایگزین مفید و مقاوم در برابر خوردگی، برای بسیاری از کاربردهای فولاد گالوانیزه سبک، در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو گرید استاندارد فولاد ضد زنگ فریتی که برای کاربردهای سازه‌ای مناسب هستند و معمولاً در دسترس‌اند، گرید 1.4003 و 1.4016 است.

3- فولاد ضد زنگ داپلکس

استنلس استیل داپلکس، اغلب فولاد آستنیتی-فریتی نامیده می شود، زیرا از ریزساختار ترکیبی آستنیت و فریت تشکیل شده است. آنها حاوی سطح بالایی از 20 تا 26 درصد کروم، 1 تا 8 درصد نیکل، 0.05 تا 5 درصد مولیبدن و 0.05 تا 0.3 درصد نیتروژن هستند.

این ترکیب، فولاد ضد زنگ داپلکس را تقریباً دو برابر فولادهای آستنیتی، در شرایط آنیل شده استحکام می‌بخشد، و همچنین استنلس استیل داپلکس را به بهترین انتخاب در سازه‌های حساس به وزن، مانند پل‌ها یا در کناره‌های ساحلی تبدیل می‌کند. آنها جوش‌پذیری و مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی تنشی دارند و برای طیف وسیعی از محیط های خورنده مناسب هستند.

گرید های ایده آل استنلس استیل برای طراحی سازه

فولاد ضد زنگ داپلکس کاربردهای خود را در مواردی پیدا می‌کند که گریدهای سخت‌تری مورد نیاز است. 1.4462 یک گرید داپلکس بسیار مقاوم در برابر خوردگی است که برای استفاده در محیط های دریایی و سایر محیط های تهاجمی مناسب است.

انواع استنلس استیل را می‌توان به راحتی در حالت سرد تشکیل داد اما نمی‌توان از آنها در عملیات حرارتی استفاده کرد.

استیل مورد نیازتان را از تجارت آلیاژ تهیه کنید. جهت سفارش با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact