خانه / مقالات فلزات / انواع لوله و کاربرد آن در صنایع
خرید فولاد آلیاژی

انواع لوله و کاربرد آن در صنایع

لوله برای انتقال یا نگهداری مواد و مایعات کارایی دارد.‌ برای ساخت این محصول از فولاد، آهن، شیشه، پلیمر و سایر مواد استفاده می‌شود. گفتنی است لوله های فلزی و پلی اتیلنی بیشترین کاربرد را در صنایع دارند.

کاربرد لوله ها در صنایع

انواع لوله و کاربرد آن

لوله ها براساس کاربرد، نحوه اتصالات و جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی و کاربرد آن‌ها پرداخته‌ایم.

لوله پلیکا

لوله پلیکا از پلی وینیل کلراید که یکی از گسترده‌ترین تولیدات مصنوعی در جهان است ساخته می‌شود. این ماده که یک نوع پلیمر یا رزین بوده به اختصار pvc نامیده می‌شود و در تولید پلاستیک سفت و سخت کاربرد دارد. نام این لوله از شرکت معروف پلیکا که اولین تولیدکننده لوله های پی وی سی است گرفته شده.

لوله پلیکا یا پی وی سی در مجاورت با رطوبت زنگ نمی‌زند و پوسیده نمی شود. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری در اثر فشار شکسته نمی شوند. از کاربردهای این لوله می‌توان به استفاده از آن برای ساخت و ساز، لوله کشی ساختمان ها و تاسیسات مختلف، سیستم های آبیاری بالا و پایین زمین، لوله کشی آب آشامیدنی ساختمان یا فاضلاب مسکونی و شهری اشاره نمود.

لوله پلاستیکی

لوله های پلاستیکی توخالی با مقطع دایره ای شکل بیشتر برای عبور جریان مایعات، گازها، سیالات با ذرات معلق و یا جامدات دانه بندی شده کاربرد دارند. گفتنی است امروزه لوله‌های پلاستیکی جایگزین لوله‌های قدیمی شده‌اند و استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

لوله پلی اتیلن

در پالایشگاه های نفت خام در اثر واکنش های پلیمریزاسیون واحدهای منومر اتیلن، پلی اتیلن تشکیل می شود و این پلیمر با توجه به اینکه تحت چه شرایطی سنتز شده است، ویژگی های خاصی پیدا می‌کند. گفتنی است با توجه به گسترش شهر نشینی لوبه‌های پلی اتیلن جایزین لوله های فلزی و سیمانی شدند. این لوله‌ها دیگر معایب لوله های قدیمی مانند خوردگی، ترک، شکست و نشتی را ندارند.

استفاده از لوله پلی اتیلن در صنعت کشاورزی باعث می‌شود مصرف آب تا حد زیادی کاهش یابد، محصولات مرغوب شود و از همه مهم تر، تأثیرگذاری سموم کشاورزی و کودها را افزایش دهد.

لوله کاروگیت

یکی از مدل های لوله های پلی اتیلن، لوله کاروگیت است که در بازار لوله پلی اتیلن دو جداره نامیده می‌شود. این لوله از اهمیت بالایی برخوردار است. انواع مختلف این لوله جزو مقاوم ترین لوله ها بحساب می‌آیند. لوله کاروگیت لوله ای دو جداره با استحکام زیاد است. دیواره داخلی آن صاف و صیقلی بوده و دیواره خارجی، حلقه حلقه یا آجدار است.  گفتنی است شکل ظاهری دیواره های این لوله اهمیت زیادی در کاربرد آن ایفا می‌کند.

لوله مانیسمان

لوله‌های فولادی به دو دسته لوله درزدار و بدون درز تقسیم می شوند. لوله بدون درز (Seamless pipe) که به مانسمان یا مانیسمان گفته می‌شود یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است و کاربرد بسیاری در صنعت نفت، پتروشیمی، گاز و همچنین در قطعه سازی دارد.این لوله از جنس استیل و کربن و فولاد ساخته می شود و یکی از معرف‌ترین لوله‌های مانیسمان آتش خور نام دارد.

این لوله به عنوان مقاطع ضخیم و بسیار مقاوم تحت فشار نیز شناخته می‌شود و به دلیل یکنواخت بودن و نداشتن درز جوش، دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشار و تنش‌های فیزیکی است به طوری که به خوبی خود را در هر نوع شرایط آب و هوایی تطبیق می‌دهد.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه، لوله فلزی‌ای‌ می‌باشد که سطح آن توسط یک لایه عنصر روی (Zn) پوشانده شده است. لوله های گالوانیزه شامل لوله های درزدار و بدون درز است. مقاومت بالای این لوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی باعث شده تا در اکثر تأسیسات لوله کشی ساختمانی از آن استفاده شود. از مهمترین ویژگی این لوله‌ها می‌توان به قابلیت بازیافت آن اشاره نمود که در کوره های حرارتی ذوب، و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌های گالوانیزه در ابعاد و اندازه های متنوعی تولید می شوند و در لوله کشی ساختمان ها برای انتقال آب و فاضلاب در حجم بسیار کم کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: ۵ مزیت فولاد گالوانیزه

لوله استیل و کاربرد آن

لوله‌ استیل که ماده اصلی ساخت آن استیل است در تاسیسات ساختمانی و صنعتی مانند تأسیسات حساس انتقال نفت و گاز در پالایشگاه ها کاربرد دارند. همچنین از لوله استیل به عنوان یک مسیر فلزی توخالی برای انتقال سیالات و مواد جامد پودری شکل در صنایع استفاده می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های استیل می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سطح صاف و صیقلی، درخشندگی، پایداری حرارتی بالا، قابلیت بازیافت و دوام و طول عمر بالا اشاره نمود.

 انواع لوله استیل

جهت دریافت مشاوره درباره انواع لوله‌های موجود در بازار با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact