خانه / مقالات فلزات / روش های از بین بردن خط و خش‌ استیل
خرید فولاد آلیاژی

روش های از بین بردن خط و خش‌ استیل

استیل یک آلیاژ بادوام و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محسوب می‌شود. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا این فولاد در ساخت محصولات و ظروف آشپزخانه، کاربردهای فراوانی داشته باشد. اما توجه داشته باشید که ممکن است سطح ظروف و محصولاتی که از ورق، میلگرد و لوله استیل ساخته شده‌اند؛ دچار خراشیدگی شود. این اتفاق نه‌تنها دوام و مقاومت آلیاژ را به‌شدت کاهش می‌دهد؛ بلکه باعث زشت شدن محیط آشپزخانه نیز می‌شود. اگر این اتفاق برای شما هم رخ‌داده است و قصد دارید که خراشهای موجود را از بین ببرید؛ این متن را تا انتها مطالعه کنید.

در واقع در این مقاله قصد داریم راهکار و تکنیک‌هایی را خدمت شما بیان کنیم که به کمک آنها، بتوانید خراش‌های به وجود آمده بر روی سطح استیل را به‌صورت کامل(و بدون آسیب به وسایل) از بین ببرید.

روش از بین بردن خط و خش‌های فولاد ضدزنگ

متداول‌ترین روکش‌های فولاد ضدزنگ

قبل از اینکه بخواهیم راهکار و تکنیک‌های حذف خط‌ و خش به وجود آمده بر روی سطح فولاد ضدزنگ را بیان کنیم؛ لازم است با انواع مختلف روکش‌های فولاد ضدزنگ آشنا شویم. معروف‌ترین روکش‌های استنلس استیل که در لوازم خانه (مخصوصاً آشپزخانه) کاربرد دارند؛ عبارت‌اند از: روکش برس خورده، روکش صیقل داده شده و روکش ساتن. در واقع هر یک از این نوع روکش‌ها دارای مشخصه‌های منحصربه‌فردی هستند که به روش و تکنیک‌های متنوعی برای ازبین‌بردن خط‌وخش نیاز دارند. در ادامه به بررسی هر یک از آنها و به صورت جداگانه می‌پردازیم.

– روکش برس خورده: اگر به روکش برس خورده فولاد ضدزنگ نگاه کنید؛ متوجه خطوط بسیار باریک و کم عمقی می‌شوید که همگی در یک جهت و راستا قرار گرفته اند. این خطوط بر اثر برس خوردن سطح فولاد به وجود آمده اند و باعث مات شدن روکش فولاد میشوند (در واقع این کار به این دلیل انجام شده است تا قابلیت انعکاس نور توسط سطح فولاد کاهش یابد). برای ازبین‌بردن خط‌ و خش بر روی سطح فولاد برس خورده می‌توانید از یک پد یا سنباده نرم استفاده کنید. توجه داشته باشید که پد یا سنباده را باید در راستای خطوط موجود بر روی فولاد، حرکت(مالش) دهید.

– روکش صیقل داده شده: همانطور که از نام این روکش پیداست؛ سطح این روکش مانند آینه می‌باشد و بسیار براق است. برای از بین بردن خط و خش‌های موجود بر روی این روکش، می‌توانید از یک دستمال بسیار نرم به همراه مواد جلادهنده استفاده کنید(این کار را باید به آرامی و با ظرافت تمام انجام شود).

روکش ساتن: روکش ساتن از نظر براق بودن بین روکش برس خورده و روکش صیقلی قرار می‌گیرد. در واقع روکش ساتن مانند پارچه ساتن، مخمل گونه است. به همین دلیل برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی این نوع روکش، باید از یک سنباده بسیار نرم استفاده کنید(تقریبا مشابه فولاد صیقلی باید رفتار کنید).

روش‌های از بین بردن خط و خش‌ فولاد ضدزنگ با روکش‌های مختلف

1- نحوه استفاده از پد یا سنباده، برای ازبین‌بردن خط و خش‌های به وجود آمده بر روی سطح فولاد ضدزنگ برس خورده: برای این کار ابتدا باید قسمت خراشیده شده را با یک شوینده و آب گرم تمیز کنید و سپس به کمک پارچه تمیز، سطح آن را کاملاً خشک کنید. بعد از این کار از سنباده یا پد استفاده کنید. توجه داشته باشید که سنباده یا پد را باید به‌صورت دایره‌ای و بسیار آرام بر روی خراش حرکت دهید.  این عمل را تا مادامی که اثرات خراش همچنان وجود دارند؛ انجام دهید. سپس سطح ترمیم شده را مجدداً با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید و آن را خشک کنید.

2- استفاده از پد یا سنباده برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی سطح فولاد ضدزنگ صیقلی: برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی روکش صیقلی نیز مانند روش قبلی عمل می‌کنیم. به این صورت که ابتدا محل آسیب‌دیده را با استفاده از آب گرم و مواد شوینده عاری از گردوخاک می‌کنیم و سپس آن را به‌خوبی خشک می‌نماییم. پس از انجام این کار به کمک یک جلادهنده و پارچه نرم، شروع به مالش‌دادن قسمت آسیب‌دیده می‌کنیم. این کار را تا زمانی انجام می‌دهیم که دیگر آثار خط‌وخش بر روی سطح نمایان نباشند. حال محل مورد نظر را به کمک آب و مواد شوینده تمیز می‌کنیم و آن را خشک می‌کنیم.

3- استفاده از پد یا سنباده برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی سطح فولاد ضدزنگ ساتن: برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی روکش فولاد ضدزنگ ساتن نیز مانند دو پاراگراف قبل عمل می‌کنیم. تنها تفاوت این متد این است که برای مالش‌دادن سطح آسیب‌دیده باید از پد یا سمباده ظریف و نرم استفاده کنیم.

پیشگیری بهتر از درمان است!

حتماً با این ضرب‌المثل که “پیشگیری بهتر از درمان است” مواجه شده‌اید. در این قسمت می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانیم از آسیب رساندن و ایجاد خط‌وخش بر روی وسایلی که از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند مانند ورق استیل جلوگیری کنیم.

  • تاحدامکان از تماس اشیا سخت (چاقو، ظروف تیز، پارچه‌هایی که الیاف سخت دارند و…) به وسایل فولادی جلوگیری کنید.
  • برای تمیزکردن این اقلام از دستمال و اسفنج‌های نرم استفاده کنید.
  • لکه‌های ایجاد شده بر روی سطوح فولادی را سریعاً از بین ببرید تا از خشک‌شدن و چسبیدن آنها به سطح جلوگیری شود.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

وجود ظروف استیل در آشپزخانه و همچنین دکوراسیون خانه به زیبایی محیط کمک می‌کند؛ اما در طرف مقابل، به‌وجود آمدن اثرات خراشیدگی بر روی این ظروف نیز از زیبایی آنها می‌کاهد و چهره ای نامطلوب به آشپزخانه میدهد. بنابراین با استفاده از مواردی که در بالا گفته شد؛ همواره سعی کنید که از بروز خط‌وخش بر روی وسایل استیل خود جلوگیری کنید.

به این موضوع هم توجه داشته باشید که در صورت بروز حادثه و ایجاد خط‌ و خش بر روی وسایل استیل، می‌توانید به کمک روش و تکنیک‌هایی که ذکر شدند؛ آنها را از بین ببرید. روش‌هایی همچون استفاده از پد و سنباده‌های مختلف، مواد جلادهنده و… می‌توانند در زمینه ازبین‌بردن خط‌وخش به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری و تمیز کردن وسایل استیل

سؤالات متداول

 آیا خراش‌های عمیق به وجود آمده بر روی سطح فولاد ضدزنگ را نیز می‌توان از بین برد؟

پاسخ: بله؛ اما به‌منظور ازبین‌بردن خش‌های عمیق بدون آسیب رساندن به سطح استیل، به یک فرد متخصص در این زمینه نیاز دارید.

 آیا استفاده از سرکه به‌منظور از بین‌ بردن خط‌ و خش موجود بر روی روکش فولاد ضدزنگ مناسب است؟

پاسخ: خیر؛ استفاده از سرکه اگرچه می‌تواند بخشی از خط و خش‌های وارد شده به سطح فولاد ضدزنگ را از بین ببرد؛ اما آسیب‌های بیشتری نیز به آن وارد می‌کند.

 آیا برای ازبین‌بردن خط‌وخش می‌توان از برس فلزی استفاده کرد؟

پاسخ: خیر(به هیچ عنوان اینکار را انجام ندهید!)؛ استفاده از برس آسیب‌های بیشتری به سطح فولاد ضدزنگ وارد خواهد کرد.

آیا می‌توان از جوش‌شیرین به‌عنوان جلادهنده استفاده کرد؟

پاسخ: خیر؛ اگرچه از این ماده به‌عنوان جلادهنده در برخی زمینه‌ها استفاده می شود؛ اما ممکن است به سطح فولاد ضدزنگ آسیب‌های بیشتری وارد کند.

چند وقت یکبار باید ظروف و وسایل استیل را تمیز کنیم؟

پاسخ: شما باید حداقل هفته‌ای یک‌مرتبه ظروف استیل خود را تمیز کنید و این کار را به‌صورت مداوم نیز انجام دهید.

جهت خرید استیل و سایر محصولات فلزی با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact