خانه / مقالات فلزات / نحوه نگهداری و تمیز کردن وسایل استیل
خرید فولاد آلیاژی

نحوه نگهداری و تمیز کردن وسایل استیل

لوازم و وسایلی که از فولاد ضدزنگ(استنلس استیل) ساخته می‌شوند؛ به‌واسطه استحکام بالا، دوام خوب و همچنین ظاهر مناسب، طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. محبوب بودن این آلیاژ نه‌تنها در صنایع مختلف مشهود است؛ بلکه در محیط خانه و زندگی روزمره نیز از فولاد ضدزنگ استفاده‌های فراوانی می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر به آشپزخانه خود نگاهی بیندازید؛ با انبوهی از ظروف و وسایل استیل (مانند سینک، صفحه گاز و…) مواجه می‌شوید.

نحوه نگهداری و تمیز کردن وسایل استیل

توجه داشته باشید که وسایل استیل در کنار مزیت‌های فراوان، مشکلات متعددی را نیز به همراه دارند. یکی از این مشکلات، نحوه نگهداری و تمیز کردن ظروف و وسایل استیل است. در اصل این موضوع به دلیل سطح براق فلز استیل به وجود می‌آید؛ زیرا هر لکه یا  خراش جزئی، به‌راحتی بر روی آن نمایان می‌شود و زیبایی وسیله را به‌شدت کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر وجود لکه یا خراش، طول عمر این‌گونه وسایل (وسایلی که از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند) را کاهش دهد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله، روش و راهکارهایی را به‌منظور نگهداری و تمیزکردن لوازم استیل خدمت شما بیان کنیم.

پیامدهای محافظت و نگهداری از وسایل استیل

خیلی از افراد این سؤال را می‌پرسند که محافظت و نگهداری اصولی از وسایل استیلی، چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟ در واقع این افراد تصور می‌کنند که فولاد ضدزنگ به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که در برابر خوردگی دارد؛ هیچ‌گاه با نقص یا خرابی مواجه نمی‌شود. اما توجه داشته باشید که خراش، لکه و اثر انگشت، سطح براق وسایل استیل را با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کنند. اگر این موارد (لکه، اثر انگشت و…) به‌درستی از روی سطح استیل پاک نشوند و از بین نروند؛ می‌توانند در طولانی‌ مدت به وسایل استیلی شما آسیب برسانند و طول عمر آنها را کاهش دهند.

همچنین عدم مراقبت از وسایل استیل، باعث می‌شود تا سطح وسیله شما کدر شود و درخشش اولیه خود را از دست بدهد. به همین دلیل سعی کنید مراحلی که در ادامه به‌منظور نگهداری و نظافت از وسایل استیل ذکر شده است را به‌خوبی رعایت کنید. این کار باعث می‌شود تا نه‌تنها طول عمر وسیله شما افزایش یابد؛ بلکه سطح آن همواره براق و درخشان باقی بماند.

تجهیزات و مواد پاک‌کننده مخصوص وسایل استیل

بسیاری از افراد اگرچه مراحل تمیز کردن و نگهداری از وسایل استیل را به‌خوبی رعایت می‌کنند؛ اما به دلیل استفاده از تجهیزات و مواد شوینده نامناسب، نتیجه قابل‌قبول را دریافت نمی‌کنند.  بنابراین قبل از اینکه به سراغ مراحل تمیزکردن و نگهداری از وسایل استیل برویم؛ بد نیست با تجهیزات و مواد شوینده مطلوب آشنا شویم. وسایل و مواد شوینده مناسب به‌منظور تمیزکردن سطوح استیل عبارت‌اند از:

  • دستمال میکروفایبر
  • آب گرم
  • مایع ظرف‌شویی (توجه داشته باشید که میزانمواد قلیایی موجود در مواد شوینده باید در حد متوسط قرار داشته باشد)
  • سرکه سفید
  • روغن‌ زیتون و روغن‌های معدنی دیگر
  • پاک‌کننده‌های سطوح

نکات مهم و اساسی در تمیز کردن وسایل استیل

بعد از انتخاب وسایل و مواد شوینده مناسب، نوبت به رعایت‌کردن نکات مهم در زمینه تمیزکردن و نگهداری از وسایل استنلس استیل می‌رسد. این نکات مهم به ترتیب عبارت‌اند از:

– وسیله استیل خود را به کمک یک ‌پارچه میکروفایبر مرطوب تمیز کنید تا سطح وسیله، عاری از چربی و گرد و خاک شود.

– شوینده مناسب را با آب ترکیب کنید.

– پارچه میکروفایبر را درون مخلوط شوینده و آب فرو ببرید و آن را آغشته به مخلوط کنید.

– آب اضافی دستمال را بگیرید و به‌آرامی وسیله استیل خود را با آن تمیز کنید.

– این مراحل را تا زمانی که لکه و آثار چربی بر روی وسیله وجود دارد؛ انجام دهید (هر دفعه دستمال خود را تمیز بشویید و سپس آن را بر روی وسیله استیل مالش دهید).

– در نهایت سطح وسیله خود را به کمک یک پارچه میکروفایبر کاملاً خشک و تمیز، عاری از رطوبت و اثرات آب کنید.

چگونه وسایل استیل را برق بیندازیم؟

چگونه وسایل استیل را برق بیندازیم؟

به‌منظور پاک‌کردن لکه‌های مختلف نیاز به دستورالعمل‌های مختلفی است که در ادامه چندین موارد را بیان می‌کنیم.

– برای لکه‌هایی که به دلیل کلر و مواد معدنی موجود در آب به وجود آمده‌اند؛ از سرکه سفید و آب (به نسبت یک به یک) استفاده کنید.

– اگر بر روی وسیله استیل شما اثر انگشت یا لکه‌های چربی وجود داشت؛ چند قطره روغن زیتون یا هر روغن معدنی دیگر را روی یک پارچه میکروفایبر بریزید و آن را به‌آرامی بر روی وسیله خود مالش دهید.

– برای ازبین‌بردن لکه‌های سخت که جزو هیچ یک از دسته‌بندی‌های بالا قرار نمی‌گیرند؛ بهتر است از پاک‌کننده‌های مخصوص سطوح استیل استفاده کنید.

نحوه نگهداری و تمیز کردن وسایل استیل

در مطالب بالا به نحوه تمیزکردن سطوح فولاد ضدزنگ پرداختیم. اما در ادامه می‌خواهیم اقدامات لازم جهت محافظت و نگهداری از وسایل و تجهیزات استیل را بیان کنیم.

– برای محافظت از وسایل استیل در برابر اثر انگشت و خراش، می‌توانید از پولیش یا جلادهنده‌های مخصوص استفاده کنید. در واقع با استفاده از اینمواد، یک لایه محافظ بین سطح استیل و لکه‌ها به وجود می‌آید که این کار باعث می‌شود تا چربی‌ها به‌صورت مستقیم با سطح فولاد برخورد نداشته باشند و سطح فولاد سالم بماند.

– سعی کنید از پارچه و دستمال‌های خشنی که به فولاد آسیب وارد می‌کنند؛ استفاده نکنید.

– از پاک‌کننده‌های غیر ساینده‌ای که برای تمیزکردن سطوح استیل ساخته شده‌اند؛ استفاده کنید.

– اگر به سطح فولاد دقت کنید، خطوطی را مشاهده می‌کنید. برای  تمیزکردن سطح استیل سعی کنید دستمال را در جهت و هم راستا با خطوط موجود بر روی سطح، مالش دهید.

 نگهداری و حفاظت از دستگیره‌های فولادی 

اگر بادقت بیشتری به آشپزخانه خود نگاه کنید؛ متوجه دستگیره‌های استیل موجود در این مکان می‌شوید. این دستگیره‌ها معمولاً بر روی کابینت یا قفسه‌های موجود نصب می‌شوند. این وسایل به دلیل اینکه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ به‌سرعت ظاهر اولیه خود را از دست می‌دهند. اما در پایین نکات مهمی را به‌منظور نگهداری و تمیزکردن این قطعات بیان می‌کنیم که با رعایت آنها، می‌توانید از این‌گونه وسایل محافظت کنید.

– به‌هیچ‌عنوان از پاک‌کننده‌های ساینده و همچنین دستمال‌های خشن برای تمیزکردن دستگیره‌های استیل استفاده نکنید. عدم توجه به این موضوع می‌تواند خراش‌هایی بر روی دستگیره ایجاد کند که براقیت و زیبایی دستگیره را از بین می‌برند.

– برای تمیزکردن دستگیره‌ها از محلول آب گرم و صابون استفاده کنید. در انتهای کار نیز دستگیره‌ها را با یک دستمال تمیز و خشک پاک کنید.

– به‌منظور از بین‌ بردن اثرات خراش و همچنین لکه‌های چربی بر روی دستگیره، از دستمال میکروفایبر آغشته به روغن زیتون و یا هر روغن معدنی دیگر استفاده کنید.

در حین استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص سطوح فولادی نکات ایمنی زیر را حتماً رعایت کنید!

هنگام استفاده از محلول‌های شوینده مخصوص سطوح استیلی باید به چند نکته توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

  • قبل از استفاده حتماً دستورالعملی که در قسمت پشتی محلول شوینده درج شده است را مطالعه بفرمایید.
  • به‌منظور جلوگیری از برخورد محلول شوینده با پوست دست خود حتماً از دستکش مناسب استفاده کنید.
  • قبل از تمیزکردن کل سطح به کمک محلول شوینده، این کار را ابتدا بر روی قسمت کوچکی از وسیله انجام دهید تا  مطمئن شوید که محلول شوینده هیچ آسیبی به ‌وسیله شما وارد نمی‌کند.
  • بعد از انجام سه مرحله بالا حال نوبت آن است که وسیله استیل خود را با آب گرم بشویید و آن را به کمک یک دستمال خشک تمیز کنید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

وسایلی که از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند؛ نیاز به نگهداری و تمیزکاری مداوم دارند. تمیزکردن مداوم و نگهداری اصولی از وسایل استیل، باعث می‌شوند تا  طول عمر این‌گونه وسایل افزایش یابد. همچنین انجام این کار به حفظ زیبایی و براقیت آنها کمک می‌کند.

برای تمیزکردن وسایلی که از استنلس استیل ساخته شده‌اند؛ روش‌های مختلفی وجود دارد. از طرف دیگر انتخاب مواد شوینده مناسب و همچنین ابزار پاک‌کننده مطلوب، از اهمیت بالایی برخوردار است. پس قبل از اینکه روش‌های  نگهداری و نظافت از وسایل استیل را  اجرا کنید؛ حتماً باید از مناسب و مطلوب‌بودن وسایل و مواد پاک‌کننده اطمینان حاصل کنید (زیرا همان قدر که روش‌های تمیزکاری و نگهداری از وسایل استیل مهم هستند؛ تجهیزات و مواد شوینده مورد استفاده نیز از اهمیت بالایی برخوردارند).

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن خط و خش‌ استیل

تجارت آلیاژ مرکز خرید انواع استنلس استیل در تهران است. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact