خانه / مقالات فلزات / معرفی شرکت فولاد اکسین خوزستان
خرید فولاد آلیاژی

معرفی شرکت فولاد اکسین خوزستان

شرکت ایرانی فولاد اکسین خوزستان که کار خود را از سال 1384 آغاز نموده است در حوزه تولید و ساخت انواع ورق‌های فولادی فعالیت دارد. از محصولات این شرکت برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی و سایر موارد استفاده می‌شود. از سال 1388 فولاد اکسین خوزستان تولید خود را که شامل انواع محصولات فولادی بود انبوه‌سازی کرد و به ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال رساند. دفتر مرکزی این کارخانه در اهواز واقع شده است.

بین سال‌های 88 تا 1400 تولید سالانه این شرکت ۷۰۰ هزار تن بوده اما میزان ظرفیت اسمی آن یک میلیون و پنجاه هزار تن گفته شده است.

معرفی شرکت فولاد اکسین خوزستان

تاریخچه شرکت فولاد اکسین خوزستان

به منظور پاسخ به نیاز کشور در زمینه تولید ورق‌های عریض فولادی جهت استفاده در صنایع مختلفی مانند ماشین‌سازی، دریایی، پتروشیمی، عملیات حرارتی نفت و گاز و … شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 آغاز به کار کرد و همانطور که گفته شد در سال 1388 تولید انبوه را شروع نمود. تولید این شرکت در سال 1391 مرز 600 هزار تن را رد کرد و در سال 1392 تولید محصولات خاص و کوره‌های عملیات حرارتی را شروع و از سوی اداره استاندارد ایران بعنوان شرکت برتر فولادی کشور معرفی گردید.

ارزش‌های سازمانی این شرکت شامل مشتری مداری، مسئولیت اجتماعی، کار گروهی، بهبود مستمر، کیفیت محوری و شایسته سالاری است.

تولید

بیشترین تولیدات این شرکت یعنی 53 درصد آن در خطوط انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود. همچنین بیشتر از 30 درصد محصولات فولادی به شرکت‌های تولیدی محفظه‌سازی مخازن تحت فشار نفت و گاز و ده درصد آن به حوزه مصالح ساختمانی اختصاص دارد.

شرکت فولاد اکسین دارای ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰ هزار تن در سال است. همچنین برای تولید ورق ظرفیت اسمی 1050 هزار تن را اعلام کرده است که تقریبا 210 هزار تن از این تولیدات، قابلیت انجام عملیات حرارتی را دارند. تختال (اسلب) مواد اولیه مصرفی آن است که از کارخانجات فولادسازی با ریخته‌گری مداوم تأمین می‌گردد. این تختال‌ها دارای ابعادی به طول 3000 تا 4500 میلی‌متر، عرض 1200 تا 2200 میلی‌متر و ضخامت 110 تا 130 میلی‌متر هستند.

استانداردها

این شرکت از استانداردهای مختلفی برخوردار است که عبارتند از:

  • استاندارد ایزو ۱۴۰۰:۲۰۰۱ مرتبط با مدیریت زیست‌محیطی
  • استاندارد ایزو ۱۰۰: ۲۰۰۷ مرتبط با استاندارد مدیریت کیفیت، رضایتمندی مشتری، راهنمایی‌هایی برای اصول رفتاری سازمان
  • استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲:۲۰۰۴ مرتبط با استاندارد مدیریت کیفیت، رضایتمندی مشتری، راهنمایی‌هایی برای رسیدگی به شکایات در سازمان‌ها
  • استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ مرتبط با مدیریت کیفیت
  • استاندارد ایزو ۱۸۰۰:۲۰۰۷ مرتبط با مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

واحد فولادسازی

این شرکت توانست مجوز ایجاد واحد فولاد سازی در کنار کارخانه اکسین را بگیرد. مدیران شرکت فولاد اکسین خوزستان اعتقاد دارند این واحد مانع از خروج حداقل ۶۵۰ میلیون دلار ارز در سال، به خارج از کشور شده است. واحد فولادسازی جهت تهیه و تامین مواد اولیه برای تولید ورقه‌های عریض فولادی مورد استفاده در صنعت نفت ایجاد شد اما باید زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی تمام محصولات کارخانه را تامین کند. تا به امروز 20 درصد از این زیرساخت‌ها ساخته شده است.

محصولات

در این شرکت انواع ورق‌های اکسین و ورق‌های سیاه تولید می‌شود. از ورق‌های سیاه می‌توان ورق اکسین ST 52 و ورق اکسین ST37 را نام برد که هرکدام کاربردی دارند. در صنایع مختلفی مانند لوله سازی، ساخت و ساز، ساخت تجهیزات مورد نیاز مخزن‌های فشار، کشتی سازی و …  از ورق‌های اکسین استفاده می‌شود.

پروژه‌های استراتژیک

طرح ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در سال 1398 با عنوان خط لوله گوره–جاسک کلید خورد که تولید ورق‌های فولادی محیط ترش و شیرین مورد نیاز صنعت نفت و گاز برعهده شرکت فولاد اکسین خوزستان بود که شروع به تولید انبوه این محصولات کرد.

یکی دیگر از این پروژه‌ها تولید ورق‌های فولادی API 5LX80PSL۲ بود که جهت رفع نیاز صنعت نفت و گاز ایران و برای نخستین بار در خاورمیانه اجرا شد کهبه اسپانیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

همچنین ببینید

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی

تفاوت لوله های چدن داکتیل و فولادی چیست؟

وقتی صحبت از لوله می‌شود، لوله‌های چدنی و فولادی در نگاه اول کاملاً شبیه به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact