خانه / مقالات فلزات / مقایسه فولاد ck45 و mo40
خرید فولاد آلیاژی

مقایسه فولاد ck45 و mo40

با مقایسه فولاد ck45 و Mo40 به تفاوت بین ترکیبات شیمیایی و مکانیکی این دو فولاد پی می‌بریم. خواص متمایز مکانیکی و شیمیایی ازجمله دلایلی است که باعث می‌شود هریک از این فولاد ها کاربرد های گوناگونی داشته باشند. به عنوان نمونه فولاد mo40 برای ساخت میلگرد استفاده می شود و میزان کربن موجود در آن کم است. فولاد ck45 نیز جزو فولاد های کربن متوسط و برای ساخت میلگرد آلیاژی کاربرد دارد.

در ادامه بیشتر راجع به تفاوت فولاد ck45 و mo40 صحبت می‌کنیم و با مشخص کردن ترکیب شیمیایی هر یک از این فولاد ها در خدمت شما هستیم.

تفاوت فولاد ck45 و mo40

تفاوت فولاد ck45 و mo40

فولاد ck45 جزو فولاد های آلیاژی است که تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند و مطابق با استاندارد DIN آلمان تولید می شود. این فولاد که دارای کربن کمی است در صنایع مختلف کاربرد بالایی داشته و یکی از پرفروش ترین فولاد های موجود در بازار است. فولاد ck45 به دلیل میزان کمک کروم در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت چندانی ندارد، اما به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی مناسب و قیمت مقرون به صرفه جزو فولاد های پرکاربرد و پرمصرف بازار است.

یکی از دلایل اصلی تفاوت فولاد ck45 و mo40 همین میزان کروم است. همانطور که اشاره کردیم میزان کروم در فولاد ck45 کم است، اما میزان کروم در فولاد mo40 بیشتر است. به همین خاطر سختی آن بیشتر بوده و مقاومت بالاتری در برابر سایش و خوردگی دارد.

مقایسه فولاد ck45 و Mo40 و بررسی ترکیب شیمیایی

مقایسه ترکیبات هر یک از این فولادهای آلیاژی می‌تواند به شناخت بهتر آن ها کمک کند. همانطور که در بخش پیش اشاره کردیم، فولاد mo40 نسبت به فولاد ck45 دارای مقاومت بهتری است و از لحاظ چقرمگی و استحکام پیچشی نسبت به این فولاد بهتر است. با مشاهده ترکیبات شیمیایی هر یک از این فولادها می توانیم به دلیل تفاوت آن ها از نظر خواص و کاربرد پی ببریم.

مولیبدن کروم گوگرد فسفر منگنز سیلیکون کربن
فولاد mo40 ۰.۱۵-۰.۳ ۰.۹-۱.۲ ۰.۰۳۵ ۰.۰۳۵ ۰.۶-۰.۹ ۰.۴ ۰.۳۸-۰.۴۵

 

نیکل مولیبدن کروم گوگرد فسفر منگنز سیلیکون کربن
فولاد ck45 ۰.۴ ۰.۱ ۰.۴ ۰.۰۳۵ ۰.۰۳۵ ۰.۵-۰.۸ ۰.۱-۰.۴ ۰.۴۲-۰.۵۰

مقایسه فولاد ck45 و Mo40 و بررسی شکل ظاهری

این دو فولاد به شکل های مختلفی در بازار خرید و فروش می شوند. ورق ck45، میلگرد و بیلت جزو مواردی هستند که با استفاده از این فولاد ساخته می شوند. فولاد mo40 نیز به شکل های گوناگونی مانند مقاطع مربعی، میلگرد و ورق در بازار موجود است.

شکل هر یک از این محصولات به میزان زیادی روی وزن آن ها تأثیر دارد و باعث می شود تا قیمت محصول با توجه به وزن متفاوت باشد.

بنابراین یکی دیگر از دلایل تفاوت این دو فولاد، شکل ظاهری آن ها است که روی وزن فولاد تأثیر دارد و درنهایت منجر به تفاوت قیمت آن ها می شود.

مقایسه فولاد ck45 و Mo40 و بررسی ویژگی‌های

این دو فولاد آلیاژی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. به همین خاطر باید شده جزو پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین فولادهای آلیاژی باشند.

  • از جمله ویژگی‌های این دو فولاد می توان به مقاومت بالای فولاد ck45 در برابر اصطکاک ضربه اشاره کرد. مقاومت بالا و استحکام کلی این فولاد بسیار بالا است و همین باعث می‌شود تا کاربرد بیشتری داشته باشد.
  • فولاد mo40 نیز دارای مقاومت بالا و توان کششی بسیار مناسبی است. به همین خاطر در مکان هایی که نیاز به جوشکاری وجود دارد، از این فولاد استفاده می‌شود که خاصیت شکل پذیری مناسبی دارد.

مقایسه فولاد ck45 و Mo40 و بررسی کاربردها

تا این بخش از نوشتار درباره کاربردهای گوناگون این دو فولاد صحبت کردیم، اما از آنجا که فولادهای آلیاژی دارای شکل های مختلفی هستند، بنابراین کاربردهای هر یک از اشکال فولاد نیز متفاوت است.

  • هنگامی که درباره ورق mo40 صحبت می کنیم باید بدانید که از آن برای ساخت غلطک، چرخ دنده لوکوموتیو، ساخت ماشین‌آلات و اجزای آن ها مانند دنده، فرمان، سازه های هواپیما، پیچ های بسیار مقاوم، چرخ‌دنده‌های بزرگ، ظروف تحت فشار و … استفاده می شود.
  • فولاد ck45 نیز کاربردهای گوناگونی دارد. از این فولاد آلیاژی بیشتر برای ساخت وسایلی که باید در دماهای بالا یا پایین قرار بگیرند، استفاده می شود. بسیاری از قطعات مختلف خودرو، هواپیما، مخازن نفت و موتور ها از این فولاد ساخته می شود.

نکته: لازم به ذکر است که فولاد ck45 در ساخت پل و راهسازی نیز بسیار کاربرد دارد. به طور کلی ابزارهایی که باید در برابر مواد خورنده مانند اسید ها یا نمک دریا قرار بگیرند، از این فولاد ساخته می شوند. ویژگی ضد زنگی و مقاومت بالا در برابر خوردگی دلیل استفاده از این فولاد برای ساخت ابزار آلات مقاوم است.

مقایسه فولاد ck45 و Mo40 از نظر روش تولید

تفاوت فولاد ck45 و mo40 مربوط به روش تولید آن ها نیز می شود. برای ساخت این فولادها مراحل آنیل، نرمالیزه کردن و تمپر کردن وجود دارد؛ اما دمای آنیل این فولاد ها با یکدیگر متفاوت است. دمای مناسب نرمالیزه کردن این فولاد ها نیز متفاوت است و در مرحله تمپر کردن نیز دما متفاوتی برای خنک کردن سطح این فولادها استفاده می شود.

کلام پایانی

مقایسه فولاد ck45 و Mo40 و بررسی تفاوت های آن ها، علاوه بر ترکیب شیمیایی، به ویژگی‌ها، شکل، نحوه تولید، کاربرد و … بستگی دارد که به صورت کلی در این مقاله بررسی شد.

این دو فولاد از لحاظ استاندارد نیز با یکدیگر تفاوت دارند و هر یک از این فولادها در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی ساخته می شوند. پس از آشنایی با تفاوت فولاد ck45 و mo40 متوجه می شوید که چرا قیمت فولاد متفاوت است و دلیل اصلی تفاوت قیمت هریک از فولادهای آلیاژی چیست. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت این دو فولاد و خرید این محصولات می توانید به وبسایت تجارت آلیاژ مراجعه نمایید.

جهت خرید فولاد ck45 و mo40 با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact