خانه / مقالات فلزات / تفاوت فولاد st52 و st37 چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت فولاد st52 و st37 چیست؟

تفاوت فولاد St52 و st37 یکی از مهم ترین مواردی است که مهندسان و افرادی که با این متریال سروکار دارند، باید از آن با خبر باشند. اگرچه ممکن است این دو گرید از فولاد در نگاه اول به یکدیگر شبیه باشند، اما تفاوت های قابل توجهی در آن ها وجود دارد. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله تفاوت های این دو فولاد را از جنبه های مختلف بررسی کنیم و بیشتر درباره آن ها بدانیم.

مقایسه فولاد st52 و st37

تفاوت فولاد St52 و st37 از لحاظ ساختار

ابتدا برای دانستن تفاوت فولاد St52 و st37 به بررسی ساختار این دو فولاد می پردازیم. فولاد St37 یک نوع از فولاد کربنی است که حدود 0.17 درصد در آن کربن وجود دارد. یعنی آلیاژ این فولاد فقط کربن است که به همراه آهن آن را تبدیل به یک گزینه مقرون به صرفه برای بسیاری از کاربردها کرده است. از سوی دیگر ورق St52 یک آلیاژ از عناصری مانند منگنز، سیلیکون و فسفر است. این تفاوت در ترکیب های شیمیایی بر خواص مکانیکی و ویژگی های کار با فولاد تاثیر گذار است.

تفاوت ویژگی های مکانیکی فولاد St52 و st37

بعد از آشنایی با تفاوت های ساختاری در فولاد St52 و st37، نوبت به ویژگی های مکانیکی آن می رسد. در بالا بیان کردیم که فولاد St37 تنها دارای کربن است. همین موضوع باعث می شود تا استحکام کششی و مقاومت نسبتا کمتری نسبت به فولاد st52 داشته باشد. اما با این حال از ورق st37 به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

فولاد st37 دارای مقاومت تسلیم ۲۳۵ و مقاومت کششی ۳۶۰ تا ۵۱۰ مگا پاسکال است. از طرفی دیگر فولاد St52 دارای مقاومت کششی بالاتر از ۴۹۰ تا ۶۳۰ و مقاومت تسلیم ۳۵۵ مگا پاسکال است. به همین دلیل فولاد st37 می تواند برای جوشکاری مناسب تر و فولاد St52 برای کاربردهایی که به استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه نیاز دارند، در نظر گرفته می شوند. البته فولاد st37 برای سوراخ کردن و شکل دادن نیز مناسب تر بوده و به دلیل استفاده کربن در آن وزن کمتری را شامل می شود.

بررسی کاربردهای فولاد St52 و st37

یکی دیگر از انواع تفاوت فولاد St52 و st37 به کاربرد آن ها بستگی دارد. در بالا بیان شد که از فولاد st37 در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. در این جا باید گفت می توان از این فولاد برای ساخت پل ها و دیگر زیر ساخت ها هم می توان استفاده کرد.

از سوی دیگر، فولاد St52 برای کاربردهایی که به استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه نیاز دارند، مانند لوله سیلندری مناسب برای سیلندر های هیدرولیک و اجزای جرثقیل، ایده آل است. هم چنین معمولا در ساخت ماشین آلات سنگین مانند تجهیزات معدن و بیل مکانیکی استفاده می شود. البته میلگرد st52 نیز وجود دارد که به دلیل استحکام بسیار بالا برای ساخت سازه های عظیم و بلند که نیازمند استقامت بیشتر هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی تفاوت فولاد st52 و st37 از نظر خوردگی

یکی دیگر از مواردی که به عنوان تفاوت بین دو فولاد st52 و st37 در نظر گرفته می شود، میزان خوردگی آن ها است. آگاهی از این موضوع برای زمانی که قرار است فولاد ها در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرند، بسیار ضروری است. فولاد St37 به دلیل داشتن آلیاژ کربن بیشتر در معرض خوردگی قرار دارد. به همین دلیل است که باید از پوشش گالوانیزه برای کاربردهای فضای باز روی این فولاد استفاده شود. از سوی دیگر فولاد St52 به دلیل عناصر اضافی در ترکیب شیمیایی، مقاومت به خوردگی بهتری دارد.

هزینه استفاده از کدام فولاد کمتر است؟ st52 یا st37؟

حال که با انواع تفاوت فولاد St52 و st37 آشنا شدیم، ممکن است از خود بپرسید که کدام فولاد برای خرید یا سفارش دادن مناسب تر و کم هزینه تر در نظر گرفته می شود. فولاد St37 به دلیل ترکیب شیمیایی و آلیاژ ساده آن معمولا ارزانتر از فولاد St52 است. این موضوع باعث می شود که این فولاد به عنوان یک گزینه عالی برای پروژه هایی در نظر گرفته شود که هزینه در آن نقش مهمی را ایفا می کند. اما باید به نوسان قیمت ها در بازار نیز توجه کرده و به صورت روزانه استعلام قیمت فولاد را گرفت.

فولاد st52 و st37 در تجارت آلیاژ قابل سفارش‌اند. جهت دریافت مشاوره با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact