خانه / مقالات فلزات / مگنتیت چیست؟ خواص و کاربرد آن
خرید فولاد آلیاژی

مگنتیت چیست؟ خواص و کاربرد آن

مگنتیت یک ماده معدنی است که جزء اصلی آن اکسید آهن است و حاوی مقادیر مساوی آهن (II) و آهن (III) است. فرمول تجربی آن Fe3O4 است و نام شیمیایی آیوپاک آن به صورت اکسید آهن (II, III) بیان می شود. در گذشته، آن را اکسید آهن-فریک نیز می‌نامیدند.

مگنتیت چیست؟

مگنتیت

مگنتیت در سنگ های آذرین و دگرگونی به صورت دانه‌های ریز یافت می شود. همانطور که از نام آن پیداست، مغناطیسی است و توسط آهنربا جذب می‌شود. مگنتیت بعنوان مغناطیسی‌ترین ماده معدنی طبیعی بر روی زمین شناخته می‌شود. به قطعات آهن‌ربایی مگنتیت لودستون می‌گویند که قطعات کوچک آهن را جذب می‌کند که اولین بار توسط مردم باستان شناخته شد.

مگنتیت در کلاس بلورهای شش وجهی قرار دارد و به رنگ سیاه یا قهوه‌ای متمایل به سیاه همراه با درخشش فلزی است و از خود رگه‌های سیاه برجای می‌گذارد.

منابع مگنتیت

منابع مختلفی از مگنتیت یافت می‌شود. به عنوان مثال گاهی در ماسه ساحل وجود دارد که به صورت شن‌های سیاه دیده می‌شود مانند ساحل غربی جزیره شمالی نیوزلندنیز، ایالت متحده و کالیفرنیا. این مگنتیت‌ها حاصل فرسایش سنگ‌ها است که توسط رودخانه‌ها به ساحل رسیده‌اند.

از بزرگترین ذخایر مگنتیت می‌توان منطقه آتاکامای شیلی، منطقه تالاوانگ، ولنتاین در اروگوئه، آدیرونداک نیویورک در ایالات متحده را نام برد. همچنین کوه Kediet ej Jill به طور کامل از مگنتیت تشکیل شده است. در رومانی، نروژ و اوکراین نیز ذخایر مگنتیت یافت می‌شود.

همچنین در پرو شرکت اکتشافی Cardero Resources توانست در سال 2005 تپه‌های بزرگ شنی حاوی مگنتیت را کشف کند. این ماده معدنی به دلیل زیست کانی‌سازی در فسیل‌ها نیز وجود دارد و مواردی از مگنتیت در شهاب سنگ‌ها و مگنتیت دیده شده است. در میزان کافی مگنتیت می‌تواند بر روی ناوبری قطب‌نما تاثیر بگذارد.

خواص مگنتیت

مگنتیت در سنگ‎‌های رسوبی و در رسوبات دریا و دریاچه‌ای به عنوان مگنتوفسیل و دانه‌های آواری یافت می‌شود. همچنین دانشمندان بر این باورند که نانوذرات مگنتیت در خاک ایجاد می‌شود به سرعت اکسید شده و به مگنتیت تبدیل می‌گردند.

کاربرد

بیشترین و مهم‌ترین کاربرد مگنتیت به عنوان سنگ آهن برای تولید فولاد است. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به عنوان یک کاتالیزور در فرآیند ساخت آمونیاک، به عنوان رنگدانه برای رنگ ها و سرامیک ها، و به عنوان میکرو و نانو ذرات مغناطیسی برای انواع فرآیندها و مواد اشاره نمود.

همچنین در یک تحقیق دانشمندان کشف کرده‌اند که ماهی قزل آلا از کریستال های ریز مگنتیت در بافت های خود استفاده می کند تا به کمک آنها راه خود را از اقیانوس به مکان های تخم ریزی داخلی باز کنند.

همچنین ببینید

4 مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

۴ مورد از متداول ترین روش های پوشش دهی لوله های فولادی

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از صنایع و همچنین در زندگی روزمره، ما قصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact