خانه / مقالات فلزات / نقش فولاد ضد زنگ در پزشکی
خرید فولاد آلیاژی

نقش فولاد ضد زنگ در پزشکی

پزشکی مدرن با استفاده از اختراعات و فناوری‌های جدید توانسته است به بهبود مراقبت از بیمار و نجات جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دست پیدا کند. با این تکامل، تولید دستگاه های پزشکی و تجهیزات، تأثیر زیادی برای دستیابی به برتری در صنعت پزشکی دارد. و اساسا در این راه  فولاد ضد زنگ به شکل‌گیری پزشکی مدرن کمک بزرگی کرده است.

نقش فولاد ضد زنگ در پزشکی

استانداردهای دقیقی نیاز است، اما ویژگی مقاومت در برابر خوردگی، مراقبت کم و استحکام، فولاد ضد زنگ را به یک ماده ایده آل و مناسب در صنعت پزشکی تبدیل کرده است.

فولاد ضد زنگ در پزشکی

استنلس استیل می‌تواند به دلیل وجود و استفاده از مواد شیمیایی و مواد بی‌شمار در این صنعت، یک ماده عالی در جراحی‌ها، ابزار پزشکی و حتی ماشین‌آلات باشد. از این فلز به صورت ورق استیل، میلگرد استیل و لوله استیل برای ساخت تجهیزات بهداشتی استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی نقش فولاد ضد زنگ در زمینه پزشکی پرداخته‌ایم.

1- با دوام است

از آنجایی که ابزارهای پزشکی همیشه در حال استفاده، مستعد شکستگی یا آسیب‌های مکرر هستند و هزینه تعویض آن‌ها بالا است دوام این تجهیزات به یک نگرانی تبدیل شده است. استنلس استیل در پزشکی بعنوان یک ماده بسیار بادوام با کاربردهای متنوع در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه هزینه اولیه خرید مواد ساخته شده از فولاد ضد زنگ می‌تواند گزاف باشد، اما به دلیل عملکرد و استحکام ابزار در دراز مدت منطقی به نظر می‌رسد.

فولادهای ضد زنگ با توجه به شرایط و عوامل مختلف، در مقایسه با مواد اولیه دیگر از طول عمر بیشتری برخوردارند. این ویژگی باعث می‌شود تا از استنلس استیل برای مقاومت در برابر فشار و آسیب استفاده شود.

2- نیازی به تعمیر و مراقبت ندارد

پزشکان باید از از تمیز بودن ابزارهای پزشکی که برای خدمات پزشکی استفاده می شود، اطمینان حاصل نمایند و این مسئله را نباید نادیده بگیرند. زیرا مقدار معینی از آلودگی یا مواد خارجی می‌تواند باعث عفونت یا حتی مرگ بیمار شود.

نقش فولاد ضد زنگ در پزشکی

سطح غیر متخلخل استنلس استیل در مقایسه با دیگر مواد یک مزیت است که ویژگی‌های بهداشتی و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. نظافت و تمیزی در بیمارستان‌ها موضوعی مهم است به همین دلیل از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود زیرا تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن آسان است. همچنین کمک و خدماتی بدون دردسر برای نجات جان انسان‌ها ارائه می‌دهد.

3- مقاومت در برابر خوردگی و گرما

رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ویژگی استنلس استیل مقاومت آن در برابر خوردگی است. همچنین این فلز در برابر گرمای افزایش یافته، مقاوم است و می‌تواند فشار را تحمل کند. به همین دلیل فولاد ضد زنگ در صنعت پزشکی حداکثر کارایی را دارد زیرا بیشتر مواد و مواد شیمیایی مورد استفاده در این محیط ها بسیار خورنده هستند. استنلس استیل در تماس‌های سخت با محلول‌ها و اسیدها مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. بعنوان مثال ورق استیل 316 که به نام استیل ضد اسید نیز شناخته می‌شود در زمینه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی کاربرد گسترده‌ای دارد.

بنابراین با استفاده از فولاد ضد زنگ نگرانی از خرابی ابزارها و تجهیزات را می توان به حداقل رساند.

4- ظاهر زیبا

با توجه به اینکه فولاد ضد زنگ به مراقبت و تعمیر کمی نیاز دارد، بدون نگرانی از هزینه‌های تمیز کردن و نگهداری، از آن برای تکمیل نمای بیرونی و یا تجهیزات داخلی استفاده می‌شود. از نظر ظاهری، فولاد ضد زنگ برای براق‌تر شدن جلا داده می‌شود تا جذابیت و زیبایی  بیشتری را به نمایش بگذارد که می‌توان از آن در ساخت تجهیزات یا محصولاتی با اهمیت زیبایی استفاده کرد.

اگرچه در صنعت پزشکی عامل زیبایی شناسی بالاترین اولویت را ندارد اما از استنلس استیل می‌توان برای ایجاد و ارائه ظاهری مدرن و پیشرفته در هر فضاهایی مانند مطب یا اتاق های داخل یک مرکز پزشکی استفاده کرد.

فولادهای زنگ نزن شکل‌پذیری و انعطاف پذیری خوبی دارند که این ویژگی‌ها باعث می‌گردد کار، برش، شکل دادن یا ماشین کاری برای استفاده مورد نظرآسان‌تر شود.

فولاد ضد زنگ مورد نیازتان را از تجارت آلیاژ تهیه کنید. جهت سفارش با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact