ورق استیل 316

ورق استیل 316

ورق استیل نگیر 316 (فولاد 1.4401) مات، براق، خشدار و … بعد از ورق استیل 304 بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارد و دومین استیل رایج از خانواده فولادهای ضد زنگ به حساب می‌آید و در مقایسه با 304 قیمت بالاتری دارد. این ورق دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است و در وزن، ابعاد و ضخامت مختلف تولید می‌شود و به صورت رولی و کیلویی به فروش می‌رسد. ورق ضد زنگ 316 و 304 از نظر خواص مکانیکی، فیزیکی و مواد تشکیل دهنده مشابه یکدیگرند اما وجود 2 تا 3 درصد عنصر مولیبدن در فولاد ضد زنگ 316 سبب اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها است. این عنصر باعث بهبود استحکام و خواص مکانیکی در دمای بالا شده و 316 در مقایسه با استیل 304 مقاومت به خوردگی بیشتری دارد.

سر فصل‌ها

مشخصات ورق استیل 316

گرید 316 به دلیل مقاومت در برابر هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید، تارتاریک اسید، استیک اسید، فرمیک اسید، کلریدهای سولفات، آلکالین و محیط‌های کلریدی با نام استیل ضد اسید نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است وزن و ابعاد ورق استیل 316 در قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

ورق استیل 316

استیل 316 چیست؟

ورق زنگ نزن 316 از دسته ورق‌های آلیاژی استنلس استیل یا همان ضد زنگ می‌باشد که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد 1.4401 شناخته می‌شود و با مشخصه‌ X5CrNiMo17-12-2 نیز شهرت دارد. این ورق به دلیل نداشتن خواص مغناطیسی با نام ورق استیل نگیر 316 نیز خوانده می‌شود که علت این نام‌گذاری بخاطر جذب نشدن آن توسط آهنربا است. ورق‌های استیل نگیر در صنعت کاربردی‌تر و از قیمت بالاتری برخوردارند. سری 300 از این استیل‌ها نگیر و سری 400 استیل‌ها بگیر هستند که از آهنربا برای تشخیص بگیر و نگیر بودن ورق‌های استیل استفاده می‌شود.

ورق استیل 316L، یک آلیاژ اصلاح شده با درصد کمتری کربن است که در جوشکاری برای به حداقل رساندن ته‌نشینی کاربیدهای مضر کاربرد دارد. آلیاژهای 316 و 316L در برابر حفره‌ای شدن و اکثر مواد شیمیایی که در صنایع عکاسی، کاغذ و نساجی استفاده می‌شوند مقاومت دارند.

فولاد ضد زنگ 316 در استانداردها به گرید دریایی نیز معروف است و در محیط‌های حاوی نمک بالا مانند مناطق ساحلی کاربرد دارد اما در آب‌های گرم دریایی ورق استیل 316 به دلیل ایجاد لایه خوردگی به رنگ قهوه‌ای در سطح آن نباید استفاده شود. کاربردهای فولاد استنلس استیل 316 در ساخت قطعات و دستگاه‌های مورد استفاده در صنایع نساجی، صنایع نفت و پالایشگاه‌ها است. استنلس استیل 316 استیلی ضد اسید است که مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی بهتری نسبت به استنلس استیل 304 دارد. چگالی گرید 316 در دمای اتاق برابر با (g/cc) 8 است.

مقایسه ورق استیل 316 با 316L

ورق استیل 316 و 316L هر دو به دلیل داشتن عنصر مولیبدن در برابر محیط‌های اسیدی و کلریدی مقاوم هستند و بیشترین تفاوت‌ آن‌ها در میزان عنصر کربن است. علامت اختصاری L به معنای کم بودن میزان کربن ورق استیل 316L است. این ورق در مقایسه با نوع 316 از قابلیت جوشکاری بهتری برخوردار است و در برابر یون‌های کلرید و اسید مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. اما ورق استیل 316 از نظر خصوصیات مکانیکی نسبت به 316L شرایط بهتری دارد به عنوان مثال از استحکام کششی و شکل‌پذیری بالاتری برخوردار است.

خواص مکانیکی گرید 316

  • سختی راکول: 79 HRA
  • سختی برینل: 146 HB
  • سختی ویکرز: 152 HV
  • مدول الاستیسیته: 164 گیگاپاسکال

جوشکاری

ورق ضد زنگ 316 قابلیت جوشکاری بسیار خوبی دارد اما بعد از جوشکاری برای به حداکثر رساندن مقاومت، جوشکاری باید مجدد انجام شود. ولی ورق استیل 316L نیاز به جوشکاری دوباره ندارد. همچنین به دلیل بالا بودن نیکل در این فلز برای جلوگیری از ترک گرم و تشکیل فاز فریت باید سرعت قوس جوش کم باشد. ناگفته نماد که قابلیت جوشکاری ورق 316 کمتر از استیل 304 است.

مقاومت در برابر حرارت

ورق زنگ نزن 316 می‌تواند به صورت یکنواخت، حرارتی تا حدود 925 درجه سانتی گراد و به صورت متناوب و بدون اکسید شدن گرمای حدود 870 درجه سانتی گراد را تحمل کند. اگر مقاومت در برابر خوردگی آب برای شما اهمیت دارد، استفاده مداوم از ورق استیل 316 در محدوده دمایی 425-860 درجه سانتیگراد توصیه نمی‌گردد. همچنین گرید 316L در برابر رسوب کاربید مقاومت بیشتری دارد و در دماهای بالاتر استفاده می‌شود.

کاربرد ورق استیل 316

این ورق کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد که تعدادی از آن‌ها در این مقاله ذکر شده است:

کاربرد ورق استیل 316

  • مبدل‌های حرارتی
  • تجهیزات آماده‌سازی مواد غذایی به ویژه در محیط‌های کلرایدی
  • پنل معماری ساحلی
  • ساخت نرده‌ها
  • صفحه‌های بافته شده یا جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون آب
  • نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی
  • اتصالات قایق
  • ظروف شیمیایی، از جمله در حمل و نقل
  • اتصال دهنده‌ها

فرمول محاسبه وزن ورق استیل

برای به دست آوردن وزن ورق ضد زنگ 316 باید طول، عرض و ضخامت ورق مورد نظر خود را در چگالی آهن که معادل 7.85 است ضرب کنید.

وزن ورق استیل=چگالی آهن×ضخامت×عرض×طول

جدول آنالیز ورق استنلس استیل 316

همانگونه که در جدول زیر مشاهده می‌کنیم استیل 316 از عناصری همچون کربن، سیلیسیوم، منگنز، فسفر، گوگرد، کروم، مولیبدن و نیکل تشکیل شده است که در این میان عناصر کروم و نیکل با متوسط %17.5 و %12 دارای بیشترین مقادیر و گوگرد با %0.015 دارای کمترین مقدار در این آلیاژ می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی ورق استیل 316
برای محاسبه وزن تقریبی ورق استیل 316 می‌توانید از محاسبه‌گر وزن فولادها استفاده کنید.

قیمت و خرید  ورق استیل 316

با توجه به نوسانات موجود در بازار برای اطلاع از قیمت ورق استیل  316 قبل از خرید و هنگام ثبت سفارش با همکاران ما در شرکت تجارت آلیاژ پیشرو در تماس باشید. برای مشاهده و مقایسه قیمت هر کیلو انواع ورق‌های استنلس استیل می‌توانید به صفحه مربوط به قیمت استیل مراجعه فرمایید. برای خرید “ورق استیل نگیر 316” و ثبت سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

خرید ورق استیل 316021-66603335

تجارت آلیاژ


راهنمای خرید مشتریان

رویه خرید محصولات شرکت تجارت آلیاژ پیشرو بسیار آسان بوده و شرکت سعی در ارائه بهترین خدمات به مشتریان عزیز دارد. شما می‌توانید با ارتباط با واحد فروش از طریق روش‌های در نظر گرفته شده، اطلاعاتی همچون نام خانوادگی، نام شرکت، تلفن تماس و اطلاعات کالای درخواستی شامل نوع کالا (ورق)، جنس (استیل 316)، ابعاد و مقدار مورد نیاز خود را به اطلاع همکاران ما در واحد فروش برسانید.

حمل و نقل ورق استیل 316 به سراسر کشور

در شرکت تجارت آلیاژ پیشرو مشاوران با بررسی کاربرد کالا، اطلاعات فنی مورد نیاز، موجودی کالا در بازار و جایگزین‌های مناسب‌تر به لحاظ فنی و قیمتی، بهترین پیشنهاد را در قالب پیش فاکتور برای شما ارسال می‌نمایند. در این مرحله مذاکرات بازرگانی در راستای ارائه بهترین خدمات و کالا صورت می‌پذیرد و در صورت تأیید پیش فاکتور نهایی و واریز پیش پرداخت توسط مشتریان گرامی، صورت خروج کالا از انبار تهیه و کالای درخواستی جهت حمل آماده بارگیری می‌شود.


محصولات مشابه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.