خانه / مقالات فلزات / ۴ نوع ورق فولادی در ساخت و ساز
خرید فولاد آلیاژی

۴ نوع ورق فولادی در ساخت و ساز

ورق فولادی اصطلاحی است که برای هر ماده فولادی که به شکل یک صفحه تبدیل می‌شود به کار می‌رود. فولاد یکی از پرکاربردترین مواد فلزی است که در ابعاد، ضخامت‌ها و پرداخت‌های مختلف وجود دارد. ورق‌های فولادی را می‌توان به اشکال مختلف درآورد. بسته به اینکه این صفحات فولادی چگونه ساخته می‌شوند، می‌توان از آنها برای کاربردهای ساختمانی متنوع و پیچیده، عمدتاً برای پشتیبانی سازه و مقاطع استفاده کرد. در ادامه انواع ورق فولادی در ساخت و ساز معرفی خواهند شد:

انواع ورق فولادی در ساخت و ساز

انواع مختلف صفحات فولادی برای ساخت و ساز

  • ورق‌های آجدار
  • صفحات گالوانیزه
  • ورق فولادی کم کربن
  • ورق‌های B.I. و G.I

انواع مختلفی از صفحات فولادی برای ساخت و ساز استفاده می‌شوند. هر صفحه فولادی مجموعه‌ای از خواص ویژه خود را دارد که از عوامل ضد خوردگی گرفته تا توانایی مقاومت در دماهای مختلف متفاوت است. ورق‌های فولادی در ساخت پل‌ها، ریل‌های راه آهن، انبارها و ساختمان‌ها کاربرد دارند. با توجه به اینکه هر پروژه ساخت و ساز به نوع خاصی از ورق فولادی نیازمند است، پس شناخت انواع مختلف این ورق‌ها امری ضروری است.

ورق‌های آجدار

ورق‌های فولادی آجدار با نقوش برجسته روی سطح ورق مشخص می‌شوند. این الگوهای برجسته چسبندگی بیشتری به سطح صفحه می‌دهند که سبب می‌شود راه رفتن و حرکت کردن روی سطح آنها ساده‌تر شود.

به دلیل بافت صفحات فولادی آجدار، افراد دچار سُر خوردگی و لغزش کمتری می‌شوند. به همین دلیل است که این یک فلز ایده‌آل برای پیاده‌روها و پل‌های عابر پیاده، هم برای افراد و هم برای وسایل نقلیه است. این ورق استیل را می‌توانید در کفپوش پارکینگ، کف آسانسور و پله‌های صنعتی مشاهده کنید. بافت آن باعث می‌شود تا جابه جایی ایمن‌تر و مطمئن‌تر شود.

جدا از کفپوش، می‌توانید از این صفحه فولادی به عنوان محافظ گوشه دیوارها و پوشش درب‌ها استفاده کنید. نگهداری ورق‌های آجدار نیز آسان است. سطوح آن در برابر بسیاری از عناصر ناخواسته مانند خاک، روغن، گرد و غبار و مایعات مختلف مقاوم است.

صفحات گالوانیزه

ورق‌های فولادی گالوانیزه با استحکام و مقاومت در برابر خوردگی شناخته می‌شوند. با گالوانیزه کردن، فولاد در محلول روی (Zn) مذاب غوطه‌ور می‌شود تا یک لایه استحکامی بیشتری به آن اضافه شود. با وجود استحکام آن، هنوز هم می‌توان صفحات گالوانیزه را به اشکال مختلف قالب زد، بنابراین برای بسیاری از پروژه‌ها فلز ایده‌آلی محسوب می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه همچنین به دلیل داشتن یک لایه روی اضافی، مقاومت بالاتری در برابر سایش و پارگی دارند. به همین دلیل، این صفحات فولادی می‌توانند دماهای مختلف را تحمل کنند. به همین خاطر است که از آن در تولید لوازم خانگی مختلف مانند آب گرم کن استفاده می‌شود.

همچنین برای سوله‌ها و سقف‌ها، مانند ورق‌های سقف راه راه، یک انتخاب رایج است. همچنین از این ورق‌ها به دلیل دوام و طول عمر بالا در ساخت اتومبیل نیز استفاده می‌شود. می‌توان گفت که صفحات فولادی گالوانیزه چند دهه دوام دارند زیرا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا خاصیت ضد خوردگی از بین برود.

ورق فولاد کم کربن

صفحات فولادی کم کربن به دلیل تطبیق‌پذیری و سهولت استفاده از محبوب‌ترین صفحات در صنعت ساختمان هستند. این ورق نوعی فولاد کربنی است و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.

این صفحات را می‌توان به راحتی جوش داد یا به اشکال مختلف درآورد. این ویژگی سبب می‌شود تا برای ایجاد سازه‌ها و مقاطع مختلف در شرکت‌های ساختمانی، گزینه‌ای ایده‌آل باشد. همچنین می‌توان این ورق‌ها را به اشکال مختلف برش داد و خم کرد و به راحتی می‌توان سازه‌های فولادی مختلف و تجهیزات مختلف را به وسیله آنها طراحی کرد.

علاوه بر این، صفحات فولادی کم کربن به ابزار خاصی برای برش یا شکل دادن نیاز ندارند. بنابراین صفحات فولادی کم کربن برای بسیاری از اهداف ساختمانی و صنعتی به کار می‌روند. همچنین می‌توان از آن در صنعت حمل و نقل برای ساخت تجهیزات دریایی و طراحی زیرساخت‌های مختلف مانند انبارها، ساختمان‌ها، پل‌ها و پایانه‌های حمل و نقل استفاده کرد.

ورق‌های B.I. و G.I

ورق سیاه (B.I) و آهن گالوانیزه (G.I) دو ورق فولادی متداول مورد استفاده در ساخت و ساز هستند. G.I ورق‌هایی با پوشش فلزی محافظ برای جلوگیری از خوردگی و B.I ورق‌هایی هستند که با مس و آلومینیوم ساخته می‌شوند.

هر دو ورق فولادی مانند فرآیند گالوانیزه کردن، از تمام طرفین خود با روی پوشانده شده‌ و علاوه بر آن، گالوانیزه الکتریکی نیز روی آنها انجام می‌شود. گالوانیزه الکتریکی یک جریان الکتریکی است که پس از اعمال روی (Zn) از ورق عبور می‌کند. این کار به ورق مقاومت و استحکام بیشتری در برابر عناصر مختلف می‌دهد.

کاربرد ورق فولادی G.I

– لوازم خانگی: مواد بادوام و در عین حال سبک وزن، آن را به یک ماده خوب برای بسیاری از لوازم خانگی تبدیل کرده است.
– درب و پانل‌های دیواری: سطوح صاف آن برای ایجاد پانل‌های مورد نیاز برای ساختمان‌های تجاری و منازل مسکونی ایده‌آل است.
– ساخت سقف: پوشش محافظ روی، آن را برای سقف ایده‌آل کرده زیرا در برابر عناصر مختلف مقاوم است.

کاربرد ورق فولادی B.I

– تابلوهای تبلیغاتی (بیلبوردها): ظاهر خوب این ورق‌ها آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای تبلیغات در فضای باز تبدیل می‌کند.
– سیستم‌های تهویه مطبوع: مقاومت آن در برابر خوردگی و سبک وزنی آن را برای سیستم‌های خنک کننده عالی کرده است.
– خودرو: استحکام و ضخامت مناسب، آن را در تولید قطعات خودروها گزینه مناسبی کرده است.

جمع‌بندی

انواع مختلفی از صفحات فولادی برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا این یک ماده رایج در صنعت است. از طریق این صفحات مختلف، شرکت‌ها می‌توانند انواع قطعات و تجهیزات را بسازند. اکنون، می‌توانید تشخیص دهید که چه نوع صفحه‌ای برای پروژه‌های ساختمانی آینده شما بهترین گزینه است.

جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر در مورد ورق‌های فولادی با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact