خانه / مقالات فلزات / ۴ ویژگی بارز استیل در پروژه های معماری مدرن
خرید فولاد آلیاژی

۴ ویژگی بارز استیل در پروژه های معماری مدرن

اگر بخواهیم به تاریخچه استفاده از استیل بپردازیم؛ باید به اوایل قرن بیستم میلادی سفر کنیم. جایی که انسان‌ها برای برطرف‌کردن نیازهای خود، به یک فلز بادوام و مستحکم نیاز داشتند. در ابتدای این دهه تمام کاربردهای فولاد ضدزنگ در صنعت خلاصه می‌شد. اما امروزه نه‌تنها در صنایع مختلف از استیل استفاده می‌شود؛ بلکه در پروژه‌های معماری مدرن نیز از این فلز محبوب استفاده‌های چشمگیری می‌شود.

برای اینکه بخواهیم با کاربردهای فولاد ضدزنگ در پروژه‌های مدرن معماری آشنا شویم و آنها را ببینیم؛ کافی است ساختمان‌ها و برج‌هایی که در اقسام نقاط جهان ساخته شده‌اند را مشاهده کنیم. در واقع از فولاد ضدزنگ در ساخت ساختمان‌های اداری، برج‌های آسمان‌خراش، موزه‌ها و حتی پل‌های موجود در شهر نیز استفاده‌های چشمگیری می‌شود.

4 ویژگی بارز فولاد ضدزنگ در پروژه های معماری مدرن

فولاد ضدزنگ در پروژه های معماری مدرن

در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چه ویژگی‌هایی در فولاد ضد زنگ وجود دارند که باعث می‌شوند تا معمارها از این فلز گران‌بها، در ساخت پروژه‌های خود استفاده کنند. تا انتها همراه ما باشید تا 4 ویژگی بارز فولاد ضدزنگ مورد استفاده در پروژه‌های مدرن معماری را بیان کنیم و هر یک را توضیح دهیم.

بادوام بودن

همان‌طور که می‌دانید استنلس استیل یکی از بادوام‌ترین و مستحکم‌ترین فلزاتی است که به دست انسان ساخته شده است. اما سؤال اینجاست که چه عنصری در فولاد ضدزنگ وجود دارد که دوام فولاد را افزایش می‌دهد؟

اگر به عناصر سازنده فولاد ضدزنگ نگاهی بیندازیم؛ متوجه وجود عنصر کروم می‌شویم. کروم موجود بر روی سطح فولاد ضدزنگ با اکسیژن واکنش می‌دهد و اکسیدی بر روی فولاد ضدزنگ به وجود می‌آورد که همین اکسید، از زنگ‌زدگی فولاد جلوگیری به عمل می‌آورد. در واقع همین ویژگی باعث می‌شود تا فولاد ضدزنگ نسبت به سایر فلزات موجود، در پروژه‌های معماری پرکاربردتر باشد. همچنین توجه داشته باشید که فلزات دیگری همچون طلا، نقره و آلومینیوم وجود دارند که در برابر اکسیداسیون و همچنین خوردگی از مقاومت خوبی برخوردارند. اما با درنظرگرفتن بحث هزینه ساخت و نگهداری و همچنین بالاتر بودن دوام و استحکام فولاد ضدزنگ نسبت به آنها، به این نتیجه می‌رسیم که فولاد ضدزنگ بهترین گزینه برای سازه‌های معماری محسوب می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای فولاد ضدزنگ در پروژه‌های معماری می‌توان به ساخت نرده‌ها، قاب‌ها، پانل‌ها و… اشاره کرد.

زیبایی

فولاد ضدزنگ در پروژه های معماری مدرن

درنظرگرفتن زیبایی و همچنین داشتن ایده‌های جدید، برای یک معمار، از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع معمار باید از خلاقیت خود استفاده کند و سازه‌های زیبا و جدیدی را خلق کند. امروزه از فولاد ضدزنگ در پروژه‌های معماری به این دلیل استفاده می‌شود که این فولاد بسیار براق است و زیبایی خاصی به سازه می‌بخشد. همچنین این فلز در برابر زنگ‌زدگی و انواع لکه‌ها مقاوم است. علاوه بر زیبایی و مقاومت بالای این فلز، استنلس استیل در قسمت‌هایی از سازه که نیاز به انحنا و قوس دارند نیز استفاده می‌شود. دلیل این موضوع هم انعطاف‌پذیری خوب فولاد ضدزنگ است.

نگهداری آسان و کم‌هزینه

پارامترهای متنوعی به‌منظور انتخاب بهترین مصالح، برای ساخت یک سازه عمرانی وجود دارند. نوع طراحی، آسان نصب‌شدن مصالح و… از جمله مواردی هستند که در انتخاب مصالح ساختمانی بسیار مدنظر قرار می‌گیرند. اما علاوه بر این موارد، قطعات و تجهیزاتی در یک پروژه عمرانی به کار گرفته می‌شوند که هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها در حد معقول و مناسبی باشد. در واقع مهندسان از مصالح و تجهیزاتی استفاده می‌کنند که تمیزکردن و نگهداری آنها با مواد ارزان‌قیمت و رایج صورت بگیرد. همچنین در ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی از متریالی استفاده می‌شود که از دوام خوبی برخوردار باشند و در طولانی‌مدت نیازی به تعویض و جایگزینی آنها نباشد. فولاد ضدزنگ به دلیل بادوام بودن و همچنین نگهداری آسان و ارزان‌قیمت، در اکثر پروژه‌های معماری مورداستفاده قرار می‌گیرد. در اصل فولاد ضدزنگ به دلیل نگهداری آسان و تمیزکاری بدون دردسر، در این زمینه بسیار محبوب و پرطرف‌دار است.

مقرون‌به‌صرفه بودن

یکی از مهم‌ترین مباحثی که نه‌تنها در بحث پروژه‌های معماری وجود دارد بلکه در تمام زمینه‌های زندگی مطرح است؛ بحث هزینه است. فولاد ضدزنگ به دلیل اینکه در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و نگهداری و تمیزکاری آن نیازی به وسایل و تجهیزات تخصصی و گران قیمت ندارد؛ یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین فلزات موجود در جهان است که بسیاری از افراد به این دلیل از آن استفاده می‌کنند. در واقع مقاومت بالای فولاد ضدزنگ در برابر خوردگی باعث می‌شود تا نیازی به جایگزینی و تعویض زودهنگام این ماده وجود نداشته باشد. این موضوع نیز سبب می‌شود تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. همچنین ساخت و بازیافت این فلز با سرعت بالایی انجام می‌شود؛ پس نگران ازدست‌دادن زمان و عقب افتادن پروژه خود نباشید.

سخن پایانی

امروزه نه‌تنها از استیل در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ بلکه در حیطه معماری نیز این فلز گران‌بها از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. دلایل زیادی وجود دارند که فولاد ضدزنگ را در پروژه‌های معماری پرکاربرد می‌کنند. در این مقاله چهار مورد از مهم‌ترین آنها (یعنی بادوام بودن، زیبا بودن، نگهداری آسان و مقرون‌به‌صرفه بودن) را نام بردیم و هر یک را توضیح دادیم.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد انواع استنلس استیل با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact