خانه / مقالات فلزات / ۶ نکته هنگام استفاده از استیل
خرید فولاد آلیاژی

۶ نکته هنگام استفاده از استیل

همان‌طور که می‌دانید استیل یکی از کاربردی‌ترین فلزات موجود در جهان محسوب می‌شود که به‌واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فرد، در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فلز از استحکام و دوام مطلوبی بهره می‌برد و همچنین در برابر خوردگی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. اما فولاد ضدزنگ همانند سایر مواد، در کنار ویژگی‌های خوب، مشکلات و خطرات متعددی را برای انسان در پی دارد.

نکات مهم استفاده از استیل

6 نکته هنگام استفاده از فولاد ضدزنگ

در این مقاله به 6 نکته مهم که باید در حین کارکردن با فولاد ضدزنگ آن‌ها را رعایت کنید؛ می‌پردازیم. توجه داشته باشید که شما با رعایت این موارد، می‌توانید از آسیب‌های وارده جلوگیری به عمل بیاورید.

داشتن کارکنان باتجربه و تهیه وسایل حفاظت شخصی (PPE) از سوی کارفرما

برای جلوگیری از بروز حوادث، اولین اقدامی که کارفرما باید آن را انجام دهد؛ اطمینان داشتن از تجربه و مهارت کافی کارکنان خود است. چرا که عدم آمادگی کارکنان و نداشتن تجربه لازم، می‌تواند فرد و سایر کارکنان را در معرض خطر قرار بدهد.

همچنین کارفرما باید وسایل و تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) را برای هر یک از کارکنان خود تهیه کند. منظور از تجهیزات حفاظت شخصی مجموعه تجهیزاتی است که از قسمت‌های مختلف بدن کارکنان، محافظت می‌کنند تا برخورد و افتادن جسم سخت بر روی این اندام‌ها، آسیبی به فرد وارد نکند. کلاه ایمنی، دستکش‌های چرمی، عینک و ماسک جوشکاری، ماسک‌های تنفسی، محافظ‌ گوش و… از جمله مهم‌ترین وسایل حفاظت شخصی (PPE) به شمار می‌روند که هر کارفرما باید بهترین و مطمئن‌ترین نوع آن را برای کارکنان خود تهیه کند (نداشتن این گونه تجهیزات، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کارکنان پروژه وارد کند).

توجه داشته باشید که برخی از این آسیب‌ها به فیزیک فرد وارد می‌شوند و برخی دیگر نیز از لحاظ پزشکی و بهداشتی بدن کارکنان را درگیر می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر یک قطعه فولادی زنگ‌زده به قسمتی از بدن کارکنان ضربه وارد کند و باعث خراشیدگی و ایجاد زخم شود؛ باکتری کلستریدیوم تتانی (عامل بیماری کزاز) وارد بدن کارکنان می‌شود (همین موضوع باعث می‌شود تا فرد مبتلا به بیماری کزاز  بشود). بنابراین کارفرما باید کارکنان خود را در برابر انواع بیماری‌هایی که ممکن است در محیط کار متوجه فرد بشوند؛ واکسینه کند.

در واقع اگر بخواهیم این بند را در یک جمله خلاصه کنیم؛ باید بگوییم که کارفرما باید تجهیزات حفاظت شخصی را برای کارکنان خود تهیه کند. همچنین کارکنان را در برابر بیماری‌هایی که ممکن است در محیط کار (به‌واسطه برخورد فولاد ضدزنگ) برای کارکنان به وجود بیاید؛ واکسینه کند. از طرف دیگر کارفرما باید از کارکنانی استفاده کند که آمادگی لازم برای انجام امور را دارا باشند. در غیر این صورت ممکن است در حین انجام کار به دلیل عدم آمادگی و همچنین کمبود تجربه، فرد نه‌تنها به خود آسیب بزند؛ بلکه سایر کارکنان را نیز درگیر اشتباه خود بکند.

در محل کار “نظم” و “رعایت نظافت” را در دستور کار خود قرار دهید

زمین‌خوردن در محیط کار از جمله دلایلی است که باعث آسیب‌دیدن فرد می‌شود. در واقع نداشتن نظم و رهاکردن قطعات و زباله‌ها بر روی زمین، منجر به زمین‌خوردن فرد می‌شود؛ بنابراین سعی کنید که محیط کاری خود را از هرگونه زباله و جسم مزاحم دیگر تخلیه کنید. این کار نه‌تنها از بروز حادثه جلوگیری می‌کند بلکه محیط کاری شما را نیز زیباتر و منظم‌تر می‌کند.

راهکارهای درست مقابله با آتش‌سوزی را یاد بگیرید

از استنلس استیل معمولاً در زمینه ایجاد جرقه و آتش، بسیار استفاده می‌کنند. بنابراین در صنایعی که از استیل استفاده می‌شود؛ احتمال آتش‌سوزی نیز وجود دارد. به همین دلیل کارکنان باید با اقدامات لازم به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی آشنا باشند. همچنین از قراردادن مواد قابل‌اشتعال در نزدیکی این‌گونه وسایل باید خودداری شود. به‌عنوان‌مثال از قراردادن کاغذ، مواد شیمیایی فرار و سایر مواد نفتی در نزدیکی این‌گونه وسایل (وسایل فولادی که با جرقه و آتش در ارتباط هستند) به‌شدت خودداری کنید. همچنین کارفرما باید محیط کارخانه و کارگاه خود را به کپسول‌های آتش‌نشانی و آبپاش‌های متعدد (یک منبع آب به همراه یک شلنگ قوی) مجهز کند. همچنین اگر کار در محیط باز انجام می‌شود؛ کارفرما باید کارکنان را از گسترش شدیدتر آتش به‌وسیله باد آگاه کند.

وسایل خود را در جای مناسب قرار دهید و بر روی زمین آنها را رها نکنید

مرتب‌کردن محیط کار و قراردادن وسایل در مکان مخصوص خود، می‌تواند از بروز برخی حوادث جلوگیری کند. در واقع قرارندادن تجهیزات در محل مناسب خود نه‌تنها برای کار شما مزاحمت ایجاد می‌کند؛ بلکه در شرایط اضطراری نیز مانع نجات‌یافتن شما می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر آتش‌سوزی در محیط کار رخ بدهد؛ قرارگیری تجهیزات در جای نامناسب می‌تواند مانع از فرار شما به بیرون شوند و همین موضوع می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی به شما وارد کند (حتی باعث مرگ شما بشود!). بنابراین سعی کنید همواره محیط کاری خود را تمیز نگه دارید و قطعات و تجهیزات را در جای مناسب آنها قرار دهید.

قبل از کارکردن با هر وسیله‌ای، دستورالعمل آن را بادقت مطالعه فرمایید

یکی دیگر از عواملی که باعث آسیب‌رسانی به کارکنان می‌شود؛ عدم استفاده درست از ابزار و ماشین‌آلات است. در واقع کارکنان دستورالعمل‌های لازم برای کار با یک قطعه را نادیده می‌گیرند یا اینکه آن را بادقت کافی مطالعه نمی‌کنند. توجه داشته باشید که دستورالعمل‌ها به این منظور تهیه می‌شوند که فرد از نحوه کار، رعایت نکات ایمنی، نحوه تمیزکردن و نگهداری آن قطعه و… آگاه شود. مطالعه‌نکردن یا خواندن دستورالعمل در کسری از ثانیه (خواندن بی‌دقت)، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرد وارد کند. بنابراین قبل از کار با دستگاه یا قطعه موردنظر؛ دستورالعمل آن را بادقت و باحوصله مطالعه بفرمایید.

هرگونه مشکل و نقصی را سریعاً به سرپرست گزارش دهید

در حین کار با قطعات فولادی و همچنین ماشین‌آلات، اگر نقص و اشکالی در محیط کار مشاهده کردید؛ حتماً به سرپرست خود گزارش دهید. همچنین اگر سرپرست پروژه هستید و مشکلی در حین کار توجه شما را جلب کرد؛ سعی کنید بدون هیچ آسیبی محیط کار را  ایمن کنید. توجه داشته باشید که شما به‌عنوان سرپرست پروژه نقش مهمی در ایمن نگه‌داشتن محیط کاری و سلامت کارکنان ایفا می‌کنید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

قطعات فولادی مورداستفاده در صنایع، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کارکنان وارد کنند. اما این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان و کارفرمایان از رعایت چند نکته ایمنی امتناع کنند یا از وجود آنها بی‌اطلاع باشند. در بالا 6 نکته مهم را بیان کردیم تا در حین کار با قطعات فولادی، آنها را مدنظر قرار دهید. در نظر قرارگرفتن این نکات و همچنین توجه کافی به آنها، باعث می‌شود تا در محیط کاری، برای کارکنان هیچ حادثه‌ای رخ ندهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع استنلس استیل با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

6 دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت و ساز و دکوراسیون

۶ دلیل استفاده از استیل در ساخت و ساز و دکوراسیون

اگر قصد ساخت‌وساز و طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را دارید؛ باید بدانید که باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact