خانه / مقالات فلزات / آلیاژ ck70 چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

آلیاژ ck70 چیست؟

آلیاژ ck70 یا فولاد CK۷۰ فولادی از خانواده فولاد‌های فنر است که در این مقاله نگاهی به آن خواهیم انداخت. تیغه‌های فولادی مورد استفاده برای برشکاری انواع پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها، چوب و فلزات در اکثر موارد فولاد‌های پرکربن (نظیر فولاد CK۷۰) می‌باشند که با استفاده از عملیات حرارتی سخت کاری سطحی، لایه سخت و قابل برشی بر روی آن‌ها ایجاد می‌شود. عناصر مختلفی از جمله سیلیسیم، منگنز، کروم، وانادیوم و مولیبدن با مقادیر و درصد‌های مختلف و مناسبی در فولاد فنر به کار رفته‌اند، این آلیاژ دارای پایداری در کشش است و این ویژگی در فولاد فنر بسیار حائز اهمیت می‌باشد. فولاد CK۷۰ و سایر فولادی آلیاژی خانواده فولاد‌های فنر مواد اولیه ساخت فنر‌ها هستند. به همین دلیل است که به این نوع فنر‌ها، فنر‌های فولادی هم گفته می‌شود.

آلیاژ ck70 چیست؟

مشخصات آلیاژ ck۷۰

فولاد ck۷۰ به دلیل ترکیبات مناسب دارای سختی بسیار زیاد بوده، نقطه ذوب پایین‌تری داشته و دارای مقاومت کششی بسیار زیادی دارد. این نوع آلیاژ دارای خاصیتی است که اگر در برابر عملیات حرارتی قرار گیرد میزان استحکام خود را افزایش می‌دهد. فولاد ck۷۰ از طریق فرایند آنیل در دمای پایین به دست می‌آید که در صورت وجود عملیات حرارتی ایجاد می‌شود. آلیاژ‌ها پس از قرار گرفتن در معرض دمای معینی از حرارت، برای خنک شدن در هوای آزاد قرار می‌گیرند.

تأثیر آلیاژ‌ها بر فولاد Ck۷۰

کربن اصلی‌ترین آلیاژیست که به فولاد اضافه می‌شود و از طریق ترکیب این آلیاژ پایه و آهن فولاد تولید می‌شود. فارغ از کربن به برخی از آلیاژ‌های موجود در Ck۷۰ می‌پردازیم. سیلیسیم یکی آلیاژ‌های مورد استفاده در فولاد ck۷۰ است که به استحکام کششی و شکل‌پذیری آن کمک می‌کند. تیتانیوم موجود در فولاد ck۷۰ موجب می‌شود تا زمانی که این فولاد در محیط‌های اسیدی قرار گیرد مقاومت آن افزایش یابد. کروم نیز استحکام و سختی این فولاد را افزایش می‌دهد.

کاربرد‌های فولاد آلیاژی ck۷۰

از ورق آلیاژی CK۷۰، به دلیل مقاومت بالای آن در برابر هرگونه ساییدگی و شکل‌پذیری در ساخت ابزار‌هایی مانند چاقو، ابزار‌های تیغه‌ای، اره برقی، اره مدور، همچنین در ساخت انواع فنر‌هایی مانند فنر‌های کششی، فشاری، پیچشی، دیسکی، بشقابی، ساخت قطعات مورد استفاده در خودرو مانند فنر‌های سیم پیچ خودرو، استفاده در صنعت هواپیما‌سازی استفاده می‌شود.

فولاد‌های فنر

فولاد‌های فنر، فولاد‌هایی با کاربرد مهم هستند. فولاد یا آلیاژ ck۷۰ نیز از دسته فولاد‌های فنر است و در صنعت کاربرد‌های زیادی دارد. این فولاد‌ها وابسته به آلیاژ‌هایی که دارند. فولاد‌های فنر دارای سه دسته‌بندی هستند که شامل فولاد‌های فنر پرکربن، فولاد‌های فنر آلیاژی و فولاد‌های فنر ضد زنگ است.

بیشتر بخوانید: ۷ نوع از ابزارآلات و تجهیزات برش کاری فولاد ضدزنگ

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact