خانه / مقالات فلزات / ۷ نوع از ابزارآلات و تجهیزات برش کاری فولاد ضدزنگ
خرید فولاد آلیاژی

۷ نوع از ابزارآلات و تجهیزات برش کاری فولاد ضدزنگ

فولاد ضدزنگ از جمله سخت‌ترین و سفت‌ترین آلیاژ‌هایی است که تاکنون به دست انسان ساخته شده است. در کنار سخت و سفت‌بودن، فولاد ویژگی‌های دیگری از جمله استحکام بالا، مقاوم‌بودن در برابر خوردگی، شکل‌پذیری مناسب، فُرمگیری خوب و… را دارد. به همین دلایل است که از فولاد ضدزنگ در اکثر صنایع استفاده می‌شود.

7 نوع از ابزارآلات و تجهیزات برش‌کاری فولاد ضدزنگ

تجهیزات برش‌کاری فولاد ضدزنگ

جالب است بدانید که در کنار فولاد ضدزنگ، ابزارآلات و تجهیزاتی (ماشینی یا دستی) ساخته شده‌اند که به کمک آنها می‌توان این فلز را تحت برش‌کاری و تراشکاری قرار داد و آن را به شکل مطلوب و موردنیاز درآورد. تجهیزات و ابزارآلات متنوعی برای برش استنلس استیل وجود دارند؛ اما در ادامه به هفت نوع کلی آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه یا ماشین تراش

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های برش‌کاری استیل، استفاده از ماشین تراش است. همان‌طور که می‌دانید قطعه فولادی بر روی محور ماشین تراش به کمک سه‌نظام یا چهار نظام متصل می‌شود. ماشین تراش باعث حرکت دورانی قطعه می‌شود و از طرف دیگر به کمک ابزارآلات متنوع (قلم‌های تراش)، می‌توان بر روی فولاد تراشکاری انجام داد. از ماشین تراشکاری برای کف‌تراشی، رو تراشی، شیارزنی، پیچ تراشی و… می‌توان استفاده کرد.

توجه داشته باشید که این روش تا حدودی قدیمی است و از دقت نسبتاً پایینی برخوردار است. اما قطعات و پیچ‌های خاصی وجود دارند که برای به‌وجودآمدن نیاز به ماشین تراشکاری دارند. همچنین برای ساخت دستگیره‌های در، انواع مهره‌ها، لوله‌ سلاح‌های نظامی و… نیز از ماشین تراشکاری استفاده می‌شود.

اره‌ها

یکی دیگر از روش‌های برش فولاد ضدزنگ، استفاده از اَره‌ است. این روش از دقت نسبتاً پایینی برخوردار است و همچنین بیشتر برای برش لوله‌ها و ورق‌های فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود تا امروزه نیز شاهد استفاده از اره برای برش فولاد ضدزنگ باشیم؛ سهولت و استفاده آسان از این وسیله است. اره‌های مختلفی در بازار وجود دارند؛ به‌عنوان‌مثال اره‌های آتشی، اره‌های نواری و… از جمله مهم‌ترین انواع اَره محسوب می‌شوند.

اما همان‌طور که گفته شد این وسایل دقت بسیار پایینی دارند و برای استفاده‌های صنعتی مناسب نمی‌باشند (با استفاده از این روش نمی‌توان به جزئیات دقت کرد).

دِریل

دِریل نیز از دیگر وسایل برش فولاد ضدزنگ محسوب می‌شود که امروزه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این وسیله از یک موتور قدرتمند، مته و محل اتصال مته تشکیل شده است. محل اتصال، گشتاور تولید شده از سوی موتور دریل را به مته انتقال می‌دهد و باعث می‌شود تا بتوانیم بر روی فولاد ضدزنگ، حفره‌ای ایجاد کنیم.

دریل‌های معمولی، دریل‌های دستی، دریل‌های ضربه‌ای و… از جمله متداول‌ترین نوع دریل‌هایی است که برای ایجاد حفره بر روی فولاد ضدزنگ استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که متناسب با نیاز و کاربرد خود، بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

برش هواگاز یا برش اکسی استیلن

برش اکسی استیلن یا برش هواگاز از جمله روش‌های متداول برش فولاد ضدزنگ محسوب می‌شود. در این روش معمولاً  از گرمای بسیار زیادی که در یک نقطه متمرکز شده است؛ استفاده می‌شود. به همین دلیل از روش اکسی استیلن یا هوا گاز، برای برش فولادهای بسیار سخت با ضخامت‌های نسبتاً زیاد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که برش‌کاری صورت‌گرفته به کمک این روش، معمولاً نامرتب و نامنظم است. اما تا حدود زیادی برش‌کاری منظم و مرتب، به تجربه فرد بستگی دارد (نه دستگاه برش هواگاز!). از طرف دیگر بعد از انجام برش‌کاری به کمک اکسی استیلن نیاز است که قطعه تحت سنگ‌زنی و سمباده کاری قرار بگیرد.

آسیاکاری یا فرزکاری

قطعه فولادی به‌منظور برش خوردن بر روی قسمت ثابت دستگاه فرز قرار می‌گیرد و یک مته با ظاهر هلالی‌شکل و با سرعت بالا، قطعه فولادی را برش می‌دهد. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به‌دقت بالا و رعایت جزئیات در برش‌کاری اشاره کرد. به همین دلیل از این دستگاه برای برش گوشه‌های قطعه فولادی در ابعادهای نسبتاً کوچک استفاده می‌شود.

سنگ فرز

از دیگر تجهیزات برش فولاد ضدزنگ، می‌توان به سنگ فرز‌ اشاره کرد. این وسیله به کمک یک دیسک چرخان و با ایجاد اصطکاک باعث برش‌دادن فولاد می‌شود. اما معمولاً از دستگاه فرز برای صاف‌کردن سطوح فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال از این دستگاه برای تیزکردن تیغه‌ها و یا دندانه‌ اره‌ها استفاده می‌شود.  همچنین از سنگ فرز به‌منظور گرد کردن لبه‌های تیز قطعه فولادی نیز استفاده می‌شود.

واترجت یا جت آب

همان‌طور که می‌دانید امروزه برای برش فولاد ضدزنگ معمولاً از جت آب (اتر جت) استفاده می‌شود. در این روش آب با فشار بسیار زیاد از یک حفره با ضخامت بسیار کوچک خارج می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا آب نیروی بسیار زیادی را با خود حمل کند. این روش معمول‌ترین و رایج‌ترین روش برش‌کاری فولاد ضدزنگ محسوب نمی‌شود؛ اما به دلیل نداشتن محدودیت دمایی، روش مطلوبی به‌حساب می‌آید. در روش‌های قبلی اصطکاک زیاد منجر به بالارفتن دمای قطعه و دستگاه برش می‌شود که می‌تواند به هر دوی آنها آسیب جدی وارد کند. اما استفاده از روش واترجت، دیگر این محدودیت‌ها را ندارد.

همچنین از این روش برای قطعاتی که نسبت به دما حساس‌اند و افزایش دما باعث تغییر شکل آنها می‌شود نیز استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

در این مقاله با 7 نوع از ابزارآلات و تجهیزات برش‌کاری فولاد ضدزنگ آشنا شدیم(و نام بردیم). ماشین تراشکاری، اَره، برش هواگاز یا اکسی استیلن، آسیاب‌ها و یا دستگاه‌های فرز، دریل‌ها، سنگ فرز‌ها و واترجت، هفت نوع متداول وسایل برش فولاد ضدزنگ محسوب می‌شوند که در این مقاله هر یک از آنها را به‌صورت جداگانه نیز بررسی کردیم.

همچنین لازم به ذکر است که در حین کار با هر یک از این وسایل، رعایت ایمنی و داشتن تجهیزات حفاظت شخصی الزامی است.

بیشتر بخوانید: آلیاژ ck70 چیست؟

همچنین ببینید

فولادهای مناسب صنایع مخابرات

کدام فولادها برای صنایع مخابرات مناسب هستند؟

در صنعت مخابرات، از انواع فولاد برای کاربردهای مختلف، عمدتاً برای ساخت برج‌ها، آنتن‌ها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact