خانه / مقالات فلزات / بدلیجات استیل چیست؟ و نحوه تمیز کردن آن ها
خرید فولاد آلیاژی

بدلیجات استیل چیست؟ و نحوه تمیز کردن آن ها

بدلیجات استنلس استیل در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند زیرا همه توان مالی این را ندارند که پول زیادی برای جواهرات خرج کنند. این گردنبندها و انگشترهای مقرون به صرفه، بادوام و شیک، یک انتخاب عالی برای این افراد هستند.

بدلیجات استیل چیست؟ و نحوه تمیز کردن آن ها

بدلیجات استیل چیست؟

جواهرات فولاد ضد زنگ، آلیاژی از آهن و کروم هستند و بر خلاف جواهرات نقره یا طلا که از این فلزات ساخته شده‌اند. جواهرات از جنس استنلس استیل که از فلزات مقاوم در برابر خوردگی ساخته می‌شوند و یک انتخاب محبوب برای مصرف کنندگانی است که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و فلزی بادوام و غیرسمی برای زیورآلات خود می‌خواهند.

بیشتر جواهرات مدرن از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. مانند حلقه‌ها و گوشواره‌های استاندارد. این فلز مغناطیسی است و رسانای خوبی برای گرما می‌باشد، و به طور کلی آلودگی بسیار کمی را جذب می‌کند. می‌توان از آن در انواع مختلف جواهرات از جمله ساعت، زنجیر و انگشتر استفاده کرد. همچنین ضد حساسیت است، بنابراین افرادی که پوست حساسی دارند اغلب استیل ضد زنگ را به انواع دیگر جواهرات ترجیح می‌دهند.

نحوه ساخت جواهرات استنلس استیل

در اینجا روش‌های ساخت جواهرات از جنس استنلس استیل آورده شده است:

1- ریخته‌گری

از این روش برای ساخت بدلیجات استیل ضخیم‌تر مانند انگشتر و گوشواره استفاده می‌شود. فلز را در قالب می‌ریزند و قطعات از آن بریده می‌شود. شرکت‌های بزرگ با ماشین آلات و قالب‎‌‌های گران قیمت در درجه اول از این روش استفاده می‌کنند اما چند ساعت طول می‌کشد تا این نوع جواهرات ریخته‌گری شوند.

2- اکسترود

از این فرآیند برای ساخت زیورآلات نازک‌تر مانند زنجیر و دستبند استفاده می‌شود. فلزاتی مانند مس حرارت می‌بینند و با فشار وارد قالب می‌شوند و قبل از سخت شدن در پوسته بیرونی با مواد دیگری مانند فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم، به سرعت سرد می‌شوند.

3- ریخته گری موم گمشده

این روش شامل ایجاد قالبی از موم یا سایر موادی است که می‌توانند ذوب شوند، مانند خاک رس یا پلاستیک. فلز در قالب ریخته می‌شود و اجازه می‌دهند تا خنک شود و پس از آن می‌توان آن را جدا کرد و صیقل داد.

4- ریخته گری شن و ماسه

از این روش برای ساخت زیورآلات کوچک مانند گوشواره و انگشتر استفاده می‌شود. محصول به دست آمده را می توان قبل از آبکاری، برس یا جلا داد.

5- استفاده از سیم

در این فرآیند انواع جواهرات از یک تکه سیم ساخته می‌شوند، از جمله گردنبند، دستبند و حلقه. سیم به دور انواع سنگ‌های قیمتی یا مهره‌های رنگی پیچ می‌خورد یا بافته می‌شود.

بهترین نوع فولاد ضد زنگ برای جواهرات چیست؟

استفاده از لوله، میلگرد، ورق استیل 304، 316، 316L و غیره در ساخت جواهرات رایج است.

بدلیجات استیل 304

فولاد ضد زنگ 304 که معمولاً به عنوان فولاد ضدزنگ 18/8 شناخته می شود، یک فولاد ضد زنگ آستنیتی است. پرکاربردترین فولاد ضد زنگ است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حرارت دارد.

بدلیجات استیل 316/316L

ورق استیل، لوله و میلگرد استیل 316 بعد از 304 پرمصرف‌ترین گرید استیل است. از این فولاد عمدتاً در صنایع غذایی، صنایع دارویی و تجهیزات جراحی استفاده می‌شود، که با افزودن مولیبدن به آن در برابر محیط‌های اسیدی و کلریدی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. فولاد ضد زنگ 316L یک فولاد بسیار کم کربن با محتوای کربن کاهش یافته بر اساس 316 است.

به طور کلی استیل 316 مقاومت به خوردگی بهتری دارد و نسبت به گرید 304 در محیط های با دمای بالا مقاوم‌تر است. فولاد ضد زنگ 316L انتخاب خوبی برای جواهرات است.

مزایا و معایب جواهرات فولاد زنگ نزن

آیا فولاد ضد زنگ گزینه مناسبی برای ساخت جواهرات است؟ بله، جواهرات از جنس استنلس استیل دارای مزایای زیادی است که سایر مواد به آنها دسترسی ندارند، بنابراین در بین دوستداران جواهرات محبوبیت بیشتری دارد.

مزایا

1- ارزش مناسب

جواهرات از جنس استنلس استیل اغلب دارای روکشی از رودیوم هستند که به آنها از نظر ظاهر و درخشندگی همان ویژگی‌های نقره را می‌دهد.

مزیت دیگر این است که فرآیند آبکاری خلاء را در کوره انجام می‌دهند، که مولکول‌های لایه آبکاری را با مولکول‌های فولاد ضد زنگ ترکیب می‌کند. مدت زمان ماندگاری رنگ آن تا 2 سال افزایش می‌یابد. از آنجایی که جواهرات از جنس استنلس استیل مانند انگشتر و گوشواره به این سرعت کدر نمی‌شوند، ارزش طولانی مدت قابل توجهی دارند. که اجازه می‌دهد تا سال‌ها دوام بیاورند و شکل و زیبایی اصلی خود را حفظ کنند.

2- این نوع زیورآلات در برابر سایش مقاوم هستند

سختی فولاد ضد زنگ بالاتر از نقره است، تغییر شکل آسان نیست و مقاوم در برابر سایش است و مانند نقره یا سایر فلزات به راحتی اکسیداسیون نمی‌شود. بنابراین، جواهرات استیل را می توان برای مدت طولانی استفاده کرد.

3- ضد حساسیت

جواهرات از جنس استنلس استیل تست عرق مصنوعی را گذرانده‌اند. با پوست واکنش نشان نمی‌دهد، خورده نمی‌شود و در برابر اسیدها و بازهای قوی مقاوم است، بنابراین هیچ حساسیتی ایجاد نمی‌کند. جواهرات ساخته شده از فولاد ضد زنگ هیچ عارضه‌ای برای بدن انسان ندارند. بنابراین افراد با پوست حساس می‌توانند با خیال راحت از گوشواره و گردنبند استیل استفاده کنند.

4- قیمت مقرون به صرفه

قیمت زیورآلات استیل به راحتی مورد قبول عموم قرار می‌گیرد و در مقایسه با قیمت طلا و نقره که طی چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد.

5- مراقبت آسان

آنها به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و تمیز کردن آنها آسان است – فقط آنها را با آب گرم پاک کنید!

معایب

1- فولاد ضد زنگ سنگین است

استیل نسبت به سایر فلزات وزن بالاتری دارد، و ممکن است برخی افراد نتوانند آن را تحمل کنند. همچنین، برخی از قطعات ساخته شده از این ماده ممکن است ضخیم تر از جواهرات استاندارد طلا یا نقره باشد.

2- درخشندگی

فولاد ضدزنگ  هیچ درخشش و درخشندگی ندارد و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان آن را به اندازه فلزات دیگری مانند طلا یا نقره درخشان کرد.

3- طراحی 

فولاد ضد زنگ یک ماده سفت و سخت است. در نتیجه، نمی‌توانید طراحی پیچیده یا منحصر به فردی را که با نقره یا طلا به دست می‌آورید، داشته باشید. و خیلی شکل‌پذیر نیست.

4- هزینه تولید بالا

تولید فولاد ضد زنگ نسبت به سایر فلزات گران‌تر است.

سوالات متداول در مورد بدلیجات استنلس استیل

– آیا زیورآلات استیل ضد آب هستند؟ آیا جواهرات استیل ضد زنگ می توانند خیس شوند؟

بله، استنلس استیل ضد آب است و حتی در صورت تماس مداوم با آب، درخشش خود را از دست نمی‌دهد. بنابراین، می‌توانید با جواهرات استیل ضد زنگ دوش بگیرید. همین امر در مورد فولاد ضد زنگ با روکش طلا نیز صدق می‌کند.

– آیا زیورآلات فولاد ضد زنگ ضد حساسیت هستند و برای پوست‌های حساس مناسبند؟

بله، جواهرات استیل ضد حساسیت هستند. واکنش‌های آلرژیک به فولاد ضد زنگ نادر است.

– آیا زیورآلات استیل زنگ می زند و سبز می‌شوند؟

فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی مقاوم است و به راحتی زنگ نمی زند. بر روی سطح فولاد ضد زنگ، یک لایه نازک عمدتاً Cr2O3 وجود دارد که از خوردگی بستر فولاد ضد زنگ در محیط‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

به طور کلی، جواهراتی که به رنگ سبز در می‌آیند در اثر واکنش بین اسید موجود در بدن شما و مس، برنج یا نیکل ایجاد می‌شود. و جواهرات استیل به راحتی اکسید نمی شوند، بنابراین پوست شما را سبز یا رنگ دیگری نمی‌کند.

چگونه زیورآلات استیل را تمیز کنیم؟

 

چگونه زیورآلات استیل را تمیز کنیم؟

جواهرات استیل ضد زنگ به راحتی تمیز می شوند. اگر روی سطح جواهرات گرد و غبار وجود دارد، می‌توانید آن را با آب گرم و صابون بشویید.

اگر سطح جواهرات استنلس استیل توسط گریس یا روغن آلوده شده است، آن را با یک پارچه پاک کنید و سپس با مواد شوینده خنثی یا محلول آمونیاک شستشو دهید.

از برخورد شدید و اصطکاک روی سطح جواهرات فولاد ضد زنگ خودداری نمایید. برای پاک کردن آن از پارچه نرم استفاده کنید. زیور آلات بافت را در امتداد خطوط پاک کنید.

نتیجه‌گیری 

در نتیجه، جواهرات از جنس استنلس استیل، یک ماده بادوام و قابل اعتماد است که افراد با هر سن و هر نوع پوستی می‌توانند از آن استفاده کنند. می‌توان از آن در ساخت بسیاری از سبک‌های مختلف جواهرات استفاده کرد زیرا به احتمال زیاد کدر یا خورده نمی‌شود. از جواهرات استنلس استیل می‌توان در تولید انگشتر، گوشواره، دستبند و گردنبند استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن خط و خش‌ استیل

خرید انواع فولاد ضد زنگ با قیمت مناسب و کیفیت بالا از تجارت آلیاژ پیشرو. جهت استعلام قیمت و ثبت سفارش با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

4 نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود

۴ نکته مهم که در زمینه بازیافت فولاد باید به آنها توجه شود

همان‌طور که می‌دانید فولاد ضدزنگ ویژگی‌های بسیار زیاد و منحصربه‌فردی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact