خانه / مقالات فلزات / چرا فولاد ضد زنگ انقلابی در صنایع معدنی است
خرید فولاد آلیاژی

چرا فولاد ضد زنگ انقلابی در صنایع معدنی است

صنایع معدنی، یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها برای تولید ابزار و ماشین‌آلات مدرن است، اما همواره در همزیستی با محیط زیست، یعنی ردپای کربن، با مشکلات جدی مواجه بوده است. هر شرکت معدنی باید اطمینان حاصل کند که فرآیندهایش تا حد امکان، کمترین میزان انتشار و محصولات جانبی مضر را تولید می‌کند. و تنها راه قابل قبول برای دستیابی به حداکثر روش‌های سازگار با محیط زیست، تکیه بر منابع انرژی تجدیدپذیر و استفاده از مواد قابل بازیافت است. همچنین، از آنجایی که استخراج شامل پردازش، ذخیره سازی و حمل و نقل سیالات و فلزات بسیار واکنش پذیر است، کارایی هر فرآیند، به عدم واکنش پذیری، انعطاف‌پذیری ظروف و ابزار مورد استفاده در طول فرآیند بستگی دارد.

تنها فلزی که به بهترین وجه همه این معیارها را برآورده می‌کند و ثابت کرده است که قابل اعتمادترین ماده اولیه برای طراحی ابزار و ماشین آلات معدنی است، استنلس استیل نام دارد.

چرا استنلس استیل؟

همه می‌دانند فولاد ضد زنگ، تنها آلیاژی است که در برابر خوردگی و در محیط‌های مختلف مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. از این رو، برای پردازش و ذخیره محصولات معدنی ایده آل است. و در صورت استفاده از سایر فلزات مبتنی بر کربن، به سرعت ظروف و انبارها دچار فرسایش می‌شوند.

با این حال، یکی دیگر از ویژگی‌های شگفت انگیز استنلس استیل که می‌تواند به صنعت معدن کمک زیادی کند تا فرآیندهای خود را کربن‌زدایی نماید، قابلیت استفاده مجدد آن است. فولاد ضد زنگ بیشترین طول عمر را در محیط‌های خورنده دارد و تنها آلیاژی است که تقریباً 100٪ قابل بازیافت است. عناصر ارزشمندی مانند کروم، نیکل و مولیبدن را می‌توان به طور موثر از قراضه استنلس استیل جدا کرد تا برای تولید میلگرد استیل و ورق استیل جدید، استفاده نمود.

کاربردهای فولاد ضد زنگ در فرآیندهای معدنی

چرا فولاد ضد زنگ انقلابی در صنایع معدنی است

فرآیند غربالگری در استخراج معدن، حیاتی‌ترین مرحله برای خرد کردن و جداسازی عناصر متمایز از طریق غربال، با اندازه‌های مختلف شبکه است. با این حال، اگر شبکه از فلزات با سایش بالا و مقاومت شیمیایی ضعیف ساخته شده باشد، دانه‌های سنگ معدنی ریز می‌توانند سوراخ‌های شبکه را مسدود کنند. شبکه‌های فولادی ضد زنگ جداکننده‌های عالی هستند، زیرا آلیاژهای فولادی سطح صافی دارند که با مواد دیگر واکنش شیمیایی نمی‌دهند. از آنجایی که فولاد بسیار چکش‌خوار است، سیم‌های شبکه‌ای با قطر بسیار کوچک را می‌توان برای جداسازی محتویات سنگ معدنی ریزتر طراحی کرد.

ورق‌های سقف کارخانه‌های ذوب، به شدت در معرض دودهای اسیدی تشکیل شده به عنوان محصولات جانبی در طول فرآیند پالایش قرار می‌گیرند. در این شرایط هر فلز دیگر بر پایه کربن، به سرعت فرسایش می‌یابد و استحکام خود را از دست می‌دهد، اما استنلس استیل این گونه نیست. سقف‌های فولادی ضد زنگ بر روی کوره‌های ذوب، از رسوب یا خروج گازهای مضر به محیط جلوگیری می‌کند.

با توجه به اینکه تمام ماشین‌ها و کانتینرها به طور مداوم در معرض مسدود شدن و چسبیدن ذرات فلزی هستند، تمیز نگه داشتن آنها چالش دیگری است. استنلس استیل چنین ذرات چسبنده‌ای را به راحتی شکست می‌دهد زیرا سطح آن صاف است و به راحتی تمیز می‌شود.

کاربردهای فولاد ضد زنگ به ماشین‌آلات محدود نمی‌شود، زیرا ظروف، میزها، نیمکت‌ها و سایر تجهیزات روزانه برای استفاده کارگران معدن نیز، باید بهداشتی و سبک باشند. از این رو، آنها از گریدهای مختلف استنلس استیل مانند ورق استیل 304 ساخته شده‌اند.

در نهایت، ویژگی‌های اساسی استنلس استیل، به ویژه فولاد ضد زنگ 410، مانند مقاومت در برابر خوردگی و دوام و پایداری، برای اکثر ماشین‌ها و اجزای درگیر در فرآیند استخراج، مناسب‌تر است.

همه کشورهای جهان در تلاشند تا محیط زیست خود را با استفاده از مواد قابل بازیافت و تکنیک‌های کم آلایندگی در بخش‌های صنعتی خود، کربن‌زدایی کنند و هر تولید کننده فولاد ضد زنگ، نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند. به همین دلیل است که تجارت آلیاژ، یکی از تامین کنندگان پیشرو استنلس استیل در ایران تلاش می‌کند محصولات فولادی، با کیفیت، قابل اعتماد و مقرون به صرفه را به مشتریان ارائه دهد. اگر به دنبال خرید ورق استیل، لوله استیل و میلگرد استیل از یک تولید کننده فولاد ضد زنگ مورد اعتماد هستید، از وب سایت تجارت آلیاژ پیشرو دیدن کنید و از طریق تماس با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای خرید استیل از تجارت آلیاژ با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact