خانه / مقالات فلزات / فولاد کم آلیاژ استحکام بالا چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

فولاد کم آلیاژ استحکام بالا چیست؟

برای اینکه به خوبی با فولاد کم آلیاژ استحکام بالا آشنا شوید ابتدا فولاد آلیاژی را شما تعریف می کنیم فولاد آلیاژی نوعی از فولاد است که برای تولید آن علاوه بر کربن و آهن از عناصر دیگر نیز استفاده می کنند، به عبارت دیگر برای تولید فولاد کم کربن جدا از کربن از عناصر دیگری هم مانند مس، منگنز، سیلیکون و عناصر سایر اضافه می شود تا مقاومت آن در برابر نیرو های مکانیکی و حرارتی افزایش پیدا کند. در ادامه فولاد آلیاژی استحکام بالا را مورد بررسی قرار می دهیم.

فولاد کم آلیاژ با استحکام بالا

فولاد کم آلیاژ استحکام بالا چگونه تولید می شود؟

برای تولید فولاد کم کربن ابتدا زغال سنگ و سنگ آهک در کوره قرار می دهند تا ذوب شود، سپس ناخالصی های آن را می گیرند و عناصر آلیاژی مختلف مانند گوگرد، فسفر، سیلیکون، تیتانیوم، کلسیم و مس به آن اضافه می کنند. بعد از اتمام فرایند فولاد مایع را در قالب می ریزند تا سرد شود و شکل بگیرد. دقت کنید برای تولید فولاد کم آلیاژ محدوده کربن استفاده شده باید بین 0.05 تا 0.25 باشد.

بیشتر بخوانید: استاندارد های جهانی فولاد

مهم‌ترین مزایای فولاد

وجود عناصر دیگر در فولاد آلیاژی باعث شده استحکام و سختی بهتری نسبت به فولاد کربنی داشته باشد، به طور کلی فولاد آلیاژی به دلیل شکل پذیری خوب، استحکام بالا، چقرمگی مناسب و مقاومت بالا نسبت به فولاد معمولی برتری دارد.

کاربردهای فولاد HSLA

همان‌طور که در قسمت بالا گفتیم فولاد کم آلیاژ یک فولاد باکیفیت به شمار می رود و به دلیل اینکه از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است از آن در تولید وسایل نقلیه نظامی، انواع خودرو، جرثقیل، ماشین های کشاورزی، مخلوط‌کن بتن، لوله های گازی، تجهیزات مربوط به خاک‌برداری و حفر معدن، قطعات راه‌آهن استفاده می شود.

انواع طبقه بندی فولاد کم آلیاژ استحکام بالا

برای دستیابی به گرید های مختلف فولاد از عناصر متفاوت استفاده می شود. گرید های مختلف خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوتی دارند، به طور مثال زمانی که بخواهند فولاد از استحکام بالایی باشد در زمان تولید به آن منگنز اضافه کنند، به همین شکل گرید های مختلف فولاد تولید می شودند در ادامه با گرید های مختلف فولاد کم آلیاژ استحکام بالا آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: تفاوت فولاد st52 و st37

فولاد مقاوم در برابر آب و هوا

فولاد به دلیل اینکه از آهن تشکیل شده است خوردگی به نسبت بالایی دارد، اما این نوع فولاد در مقایسه با گرید های دیگر در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم تر است. فولاد مقاوم در برابر آب و هوا به دلیل وجود مس و فسفر در ترکیباتش در مقابل هرگونه رطوبت دچار خوردگی نمی شود و از آن در ساخت پل استفاده می شود توجه داشته باشید منظور از خوردگی، زنگ‌زدگی نیست.

فولاد دو فازی

فولاد های دو فازی یک فولاد با مقاومت بالا هستند. این فولاد دارای ریزساختار فریتی و مارتنزیتی است و به دلیل وجود منگنز، کروم، سیلیکون چکش خواری و استحکام بالایی دارند و اغلب برای تولید بدنه و سپر خودرو از آن استفاده می کنند.

فولاد میکرو آلیاژی

فولاد میکرو آلیاژی دارای ترکیبات نیوبیم، وانادیم، تیتانیوم، مولیبدن، زیرکونیوم است. از نظر هزینه و عملکرد حد وسطی بین فولاد کربنی و فولاد آلیاژی است نسبت چقرمگی و انعطاف پذیری آن از فولاد آلیاژی کم تر است اما در مقایسه با فولاد معمولی با دارای شکل پذیری بهتری دارد.

فولادهای فریت سوزنی شکل

فریت سوزنی یک ریز ساختار از فریت در فولاد است. فولاد های فریت سوزنی شکل به دلیل ریز ساختار و داشتن یک نظم دهی آشفته دارای یک چقرمگی به نسبت خوب هستند،به طور معمول مقدار کربن استفاده شده در این نوع از فولاد کم تر از 0.05 است.

فولاد های کم پریلت

تولید فولاد های کم پریلت به گونه ای است که در ترکیبات آن یا کربن وجود ندارد یا بسیار کم از آن استفاده شده است، از فولاد های کم پریلت سیم پیانو و طناب فولادی تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: ورق سیاه

انتخاب فلز پرکننده مناسب برای فولاد کم آلیاژ

فلزات پر کننده یا همان فلزی که در زمان ایجاد اتصال اضافه می شود برای فولاد های کم آلیاژ مناسب تر هستند که از نظر ترکیب شیمیایی، استحکام، کشش با ماده پایه استفاده شده هماهنگی داشته باشد، مورد بعدی که در انتخاب فلز پر کننده باید به آن دقت کنید این است که از فولاد کم آلیاژ کجا می خواهید استفاده کنید و متناسب با آن فلز پرکننده را انتخاب کنید.

جمع بندی

فولاد یکی از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف است، در این مقاله یکی از شاخه های فولاد به نام فولاد کم آلیاژ استحکام بالا را تجزیه و تحلیل کردیم و متوجه شدیم نسبت به فولاد معمولی دارای ویژگی های متفاوتی است و گرید های متنوعی دارد. شما هرگونه سوال در زمینه فولاد کم آلیاژ استحکام بالا را می توانید در قسمت نظرات ثبت کنید در اسرع وقت به آن پاسخ می دهیم.

جهت ثبت سفارش و خرید فولادهای کم آلیاژ با شماره 02167212 تماس حاصل فرمایید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact