خانه / مقالات فلزات / راه و روش تشخیص استیل اصل
خرید فولاد آلیاژی

راه و روش تشخیص استیل اصل

استیل با ویژگی‌های بسیار زیاد خود از جمله مقاومت در برابر زنگ‌زدگی بعنوان پرکاربردترین و محبوب‌ترین آلیاژ فولاد در جهان شناخته می‌شود که وجود حداقل میزان 10.5 درصد عنصر کروم  آن را در برابر خوردگی محافظت می‌نماید. همچنین حداکثر درصد جرمی کربن در این آلیاژ فولادی 1.2 درصد می‌باشد. گفتنی است تغییر در میزان  کروم و اضافه نمودن عناصری چون نیکل، تیتانیوم، مولیبدن و … در خصوصیات مکانیکی و فیزیکی استنلس استیل تغییر ایجاد می‌کند. در ادامه این مقاله به بررسی خصوصیات و معرفی چندین راه برای تشخیص استیل اصل پرداخته‌ایم.

راه و روش تشخیص استیل اصل

روش تشخیص استیل اصل

از خصوصیات یک استیل اصل می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، سایش و فرسایش، انعطاف‌پذیری و خاصیت مغناطیسی اشاره نمود که رسانای جریان الکتریکی نیز نمی‌باشد. با توجه به ویژگی‎‌‌های شیمیایی و فیزیکی استیل می‌توان اصل بودن آن را تشخیص داد که روش‌های مختلفی نیز برای آن وجود دارد. در اینجا به دو روش اشاره نموده‌ایم:

روش اول آهن‌ربا: یکی از این روش‌های تشخیص استیل اصل مربوط به استفاده از آهن ربا است. در بازار استیل های موجود به دلیل خاصیت جذب توسط آهن ربا، به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می‌شوند. به این معنا که استیل هایی را که جذب آهن ربا می‌شوند را استیل بگیر و آن هایی را که جذب نمی‌شوند استیل نگیر می‌نامند.

وجود عنصر کروم و نیکل در استیل های ضد زنگ سری 300 منجر به نگیر بودن آن‌ها شده است. همچنین استیل های سری ۴۰۰ به دلیل وجود تنها عنصر کروم توسط آهن ربا جذب می‌شوند. در هر دو نوع استیل بگیر و نگیر میزان آهن یکسان می باشد و هر دو در برابر زنگ زدگی مقاومند. این تفکر میان مردم که اگر آهن ربا به استیل بچسبد نشانه آن است که میزان آهن موجود در استیل بیشتر بوده کاملا غلط است و تفاوت در سایر عناصری می باشد که با آهن ترکیب شده است. بنابراین اگر استیل موردنظر آهن‌ربا را محکم نگه داشت به این معناست که قطعه استیل بگیر اصل است. استیل‌های نگیر از کیفیت و دوام بالاتری برخوردارند.

روش دوم هیدروکلریک اسید: شما با استفاده از این ماده که با نام موریاتیک اسید نیز شناخته می‌شود می‌توانید استیل اصلی را تشخیص دهید. در این روش قسمتی از استیل را که آسیب دیده یا برای شما کاربردی ندارد را انتخاب می‌کنید. سپس توسط قطره چکان چند قطره هیدروکلریک اسید بر روی محل آزمایش بچکانید و بعد از نیم ساعت آن را پاک نمایید. اگر دچار تغییر رنگ‌شده بود، استیل مورد نظر شما اصلی است.

سری استیل 300 که به استیل نگیر معروفند شامل  محصولات زیر است:

سری استیل 400 که به استیل بگیر معروفند شامل  موارد زیر است:

کاربرد استیل

فولاد ضد زنگ بصورت ورق استیل، میلگرد استیل، پروفیل، سیم و لوله استیل تولید می‌شود و در ساخت وسایل آشپزی، کارد و چنگال، دستگاه‌های جراحی، لوازم خانگی بزرگ، مصالح ساختمانی، تجهیزات صنعتی، مخازن ذخیره آب و مخازن مواد شیمیایی و محصولات غذایی کاربرد دارد.

ویژگی استنلس استیل

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • استحکام و دوام بالا
  • شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری آسان
  • نگهداری آسان و ماندگاری طولانی ‌مدت
  • دارای قابلیت بازیافت
  • نیاز نداشتن به روکش یا رنگ‌آمیزی بعد از اتمام کار
  • مقاومت در برابر حرارت
  • ظاهر زیبا و براق
برای خرید استیل اصل و با کیفیت با شماره 02167212 ارتباط برقرار کنید.

همچنین ببینید

کاربرد فولاد ضدزنگ در صنعت هوافضا

کاربرد استیل در صنعت هوافضا

فولاد ضدزنگ از جمله فلزاتی است که به دلیل داشتن ویژگی و مشخصه‌های منحصربه‌فرد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact