خانه / مقالات فلزات / تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چیست؟
خرید فولاد آلیاژی

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چیست؟

‌مقایسه ورق روغنی و گالوانیزه

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه تنها در مواردی که در بخش های قبل ذکر شد نیست، بلکه کیفیت ماده اولیه ساخت این ورق ها نیز در کیفیت نهایی ورق های تولید شده تاثیر گذار است. اگر از فولاد ضعیفی برای ساخت ورق ها استفاده شود، در نهایت طول عمر و کیفیت ورق های گالوانیزه و روغنی کاهش پیدا خواهد کرد. کارخانه های مختلف نیز ممکن است از استانداردهای متفاوتی برای ساخت ورقه ها استفاده کنند. برخی کارخانه ها از استانداردهای ملی تبعیت می کنند و برخی دیگر به استاندارهای بین المللی توجه دارند که همین ویژگی باعث می شود ورق های تولیدی از کارخانه های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد.

ویژگی های مختلف ورق های روغنی و گالوانیزه سبب شده است که از آن ها در کاربردهای متفاوتی استفاده شود؛ مهم ترین کاربردهای هر یک از ورق های گالوانیزه و ورق های روغنی در ادامه آمده است.

موارد استفاده ازورق های روغنی:

  1. مهمترین صنعتی که از ورق های روغنی استفاده می کند صنعت خودروسازی است.
  2. برای ساخت وسایل آشپزخانه بهتر است از ورق های روغنی استفاده کرد.
  3. در ساخت درب و پنجره ساختمانی از ورق های روغنی استفاده می شود.

موارد استفاده از ورق گالوانیزه عبارت هستند از:

  1. برای ساخت تجهیزاتی که در معرض آب و رطوبت هستند مانند تانکر آب
  2. برای ساخت وسایل آشپزخانه
  3. در ساخت سقف شیروانی و سقف سوله ها و در بر کل سقف سازه هایی که بارش باران در آن جا زیاد است.
  4. برای تولید ورق های رنگی

بیشتر بخوانید: فولاد کم آلیاژ استحکام بالا

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه همان ورق روغنی آغشته شده به ماده روی است. ماده اولیه برای ساخت ورق گالوانیزه، فولاد می باشد اما از آنجایی که ورق های فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت چندانی ندارد، به همین منظور برای بالا بردن مقاومت آن ها باید از پوشش های متفاوتی برای افزودن این ویژگی به آن ها استفاده کرد که این پوشش در ورق های گالوانیزه روی است؛ روی در فرایند گالوانیزاسیون به ورقه ها اضافه می شود. از جمله ویژگی های ورق های گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ورق های گالوانیزه دارای استحکام بالایی می باشند.
  2. ورق های گالوانیزه دارای ظاهری نقره ای رنگ هستند.
  3. طول عمر این ورق ها بالا است.
  4. این ورق ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارند.
  5. هنگام آسیب دیدن قسمتی از ورق، می توان آن قسمت را ترمیم کرد.

ورق روغنی چیست؟

ماده اولیه ساخت ورق های روغنی فولاد است. نام دیگر ورق روغنی، ورق سرد است زیرا این نوع ورق توسط فرآیند نورد سرد تولید می شود. زمانی که این ورق در فرایند تولید قرار می گیرد، باید به روغن آغشته شود که علت این موضوع هم افزایش مقاومت آن نسبت به زنگ زدگی فرسودگی و خوردگی است.

ویژگی ورق های روغنی عبارت است از:

  1. ورق های روغنی در برابر فشار زیاد دارای مقاومت بالایی هستند.
  2. این ورقه ها را می توان با سرعت بالایی تولید کرد.
  3. ظاهر ورقه های روغنی صاف و صیقلی است.
  4. ورقه های روغنی مقاومت مناسبی در برابر زنگ زدگی دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین فلز رسانای گرما

مقایسه ورق روغنی و ورق گالوانیزه

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه را می توان به چند دسته تقسیم کرد. بسیاری از افراد تصور می کنند ورق روغنی همان ورق گالوانیزه است زیرا ماده اصلی ساخت هر دوی آن ها یکی است اما، باید گفت ورق های گالوانیزه از ورق های روغنی ساخته می شوند و آن ها درنهایت با یکدیگر متفاوت هستند. این تمایزها باعث می شوند کاربرد هریک از این ورق ها نیز با دیگری متفاوت شود. در ادامه به بررسی تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه می پردازیم.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در فرایند ساخت

اصلی ترین تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه، نحوه ساخت هر یک از آن ها است؛ به عبارتی شرایطی که برای ساخت هر ورق استفاده می شود با ورق دیگر متفاوت است. برای تولید ورقه های روغنی از فشار استفاده می شود و این فرایند در دمای محیط اتفاق می ‌افتد؛ به همین دلیل این ورقه ها در معرض حرارت زیادی قرار نمی گیرند و همین موضوع سبب می‌ شود که شکل ظاهری آن ها در نهایت نسبت به ورقه های گالوانیزه بهتر باشد.

منظور از فشار در ساخت ورقه های روغنی، عبور دادن غلتک هایی از روی مواد اولیه این ورق ها و در نتیجه بیشتر شدن طول و عرض آن ها و کمتر شدن ضخامت آن ها می باشد. این فرایند تا زمانی انجام می شود که ورق به ابعاد مورد نظر برسد.

ورق های گالوانیزه نیز مانند ورق های روغنی بر اثر فشار عبور دادن غلتک ها از روی مواد اولیه ساخته می شوند اما، پس از اینکه فرآیند روغن کاری آن ها انجام شد، یک لایه از ماده روی بر روی آن ها به عنوان پوشش اضافه می شود. برای اضافه کردن یک لایه از فلز روی، دو روش وجود دارد که عبارت هستند از:

  1. می توان ورقه های روغنی را در استخرهایی که مملو از روی است شناور کرد تا این ماده سطح روی ورق را پوشش دهد که به این روش، روش شناوری می گویند.
  2. روش دیگر اضافه کردن روی به ورقه های روغنی به روش الکترولیت است که در آن با کنترل بیشتری پوشش روی به ورق های روغنی اضافه می شود.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در طول عمر

دیگر تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه، در طول عمر آن ها می باشد. عمر مفید ورق های گالوانیزه نسبت به ورقه های روغنی بسیار بیشتر است، به طوری که از ورق های روغنی حدود ۱۵ سال می توان استفاده کرد ولی، ورق های گالوانیزه معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می کنند. البته اگر کار کردی که از ورق های گالوانیزه انتظار می رود به صورت معمولی باشد و میزان برخورد آن ها با مواد آسیب رسان کم و به ندرت باشد، ورق های گالوانیزه می توانند تا ۷۰ سال عمر داشته باشند. در نتیجه می‌توان گفت نوع استفاده از ورقه ها تاثیر بسیاری در طول عمر آن ها خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تفاوت فولاد St37 و st52

به این نکته دقت کنید که خوردگی ها و مشکلاتی که در ورق های گالوانیزه و روغنی ممکن است پیش بیاید، احتمال دارد با چشم دیده نشود و آثار آن در دراز مدت خود را نشان دهد. البته خواص شیمیایی روی به این شکل است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی از خود مقاومت زیادی نشان می دهد.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در قیمت

فرایند ساخت ورق های گالوانیزه پیچیده ‌تر است، در نتیجه هزینه تولید آن ها نیز بیشتر از ورق های روغنی است؛ البته، عاملی که در قیمت هر دو ورق در هنگام فروش تاثیر بسزایی می گذارد، سایز ورق ها، ضخامت و وزن آن ها می باشد که باعث می‌شود قیمت متفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

از آنجایی که ابعاد و ضخامت ورقه ها تاثیر زیادی در قیمت آن ها دارد، در مواقعی ممکن است هزینه تولید ورق های روغنی از ورق های گالوانیزه بیشتر شود اما، در شرایطی که ضخامت و ابعاد ورق ها با یکدیگر یکسان است به دلیل نیاز به فرایند گالوانیزاسیون، هزینه تولید ورق های گالوانیزه نسبت به ورقه های روغنی بیشتر خواهد بود.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه با توجه به ضخامت

ضخامت ورق های گالوانیزه و ورق های روغنی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. ورق های روغنی معمولاً دارای ضخامتی بین 0.3 میلیمتر تا ۳ میلیمتر می باشند اما، ورق های گالوانیزه را می توان در ضخامت های متفاوت 0.6 میلیمتر تا ۶ میلیمتر پیدا کرد.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در ظاهر

از نظر ظاهری، ورق های روغنی نسبت به ورق های گالوانیزه برتری دارند و به همین دلیل در کاربردهایی مانند ساخت وسایل خانگی فلزی و صنایع خودرو سازی از ورق های روغنی بیشتر استفاده می شود.

ورق های گالوانیزه به دلیل وجود ماده روی به عنوان پوشش آن ها، دارای سطح نقره ‌ای رنگ هستند و به براقی ورقه های روغنی نیستند. همچنین وجود روی سبب می شود که ظاهر آن ها صیقلی دیده نشود. این موضوع زمانی تشدید پیدا می کند که برای اضافه کردن روی به عنوان پوشش بر روی ورقه های روغنی، از روش شناوری استفاده شود که نسبت به روش الکترولیت ظاهر ورقه ها کدر تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تختال چیست؟

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در کیفیت

اگر به دنبال اعتماد بیشتر نسبت به کیفیت محصول هستید، ورق های گالوانیزه نسبت به ورق های روغنی، قابل اعتماد تر هستند و به همین دلیل از آن ها در کاربردهایی که نیاز به کیفیت بالا دارید بهتر است استفاده شود. ورق های گالوانیزه توانسته‌ اند استانداردهای زیادی را به خود اختصاص دهند و گواهی های زیادی را کسب کنند.

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چیست؟

روغن کاری و گالوانیزاسیون، هر دو فرایند های متفاوتی هستند که برای استحکام بخشی به ورقه های فولادی استفاده می شوند. هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند و با توجه به کاربردی که از آن ها انتظار می رود بهتر است از نوع خاصی از این ورق ها استفاده شود. تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در لیست زیر آورده شده است:

  1. پایه اصلی ساخت هر دو نوع ورق، فولاد است و تفاوت آن ها در نوع پوششی است که بر روی ورقه ها قرار می گیرد. بر روی ورق های روغنی از روغن و بر روی ورق های گالوانیزه از زینک استفاده می شود.
  2. پوشش روغنی که بر روی ورقه های فولادی قرار می گیرد، می تواند تا چندین ماه این ورقه ها را از زنگ زدگی در امان نگه دارد اما، ورق های گالوانیزه مدت زمان بیشتری از زندگی زدگی و خوردگی در امان هستند.
  3. برای ساخت ورق های گالوانیزه بر روی ورقه های روغنی، یک لایه از ماده روی به عنوان پوشش اضافه می شود تا ورق گالوانیزه ساخته شود.
  4. ورق های روغنی در برابر شرایط محیطی و رطوبت پس از مدتی دچار زنگ زدگی می شوند اما، ورق های گالوانیزه توانایی تحمل بیشتری دارند و به همین دلیل از آن ها در مناطقی که رطوبت آب زیاد است استفاده می شود. برای مثال برای ساخت مخازن آب از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.
  5. اگر در قسمتی از ورق های گالوانیزه مشکلی به وجود بیاید می توان همان قسمت را ترمیم کرد و کل ورق از بین نمی رود.
  6. ورقه های روغنی دارای ظاهر صیقلی و صاف و براق هستند و به همین دلیل در کاربردهایی که ظاهر وسایل اهمیت دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع ورق‌های فلزی و گالوانیزه از تجارت آلیاژ قابل سفارش است. برای استعلام قیمت با شماره 02167212 تماس بگیرید.

همچنین ببینید

5 دلیل برتری فولاد ضدزنگ نسبت به الوارهای چوب در ساخت‌ و ساز

۵ دلیل برتری استیل نسبت به الوارهای چوبی

استنلس استیل و الوارهای چوب همواره یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

contact