فولاد های یاتاقان

• برای مقایسه آنالیز فولادهای این دسته روی “جدول آنالیز” کلیک کنید.

جدول آنالیز

نوع فولاد

C%

Si%

Mn%

Cr%

145Cr6

1.4 – 1.6

0.15 – 0.3

0.5 – 0.7

1.3 – 1.5

100Cr6

0.93 – 1.05

0.15 – 0.35

0.25 – 0.45

1.35 – 1.6

فولاد بلبرینگ یکی از فولاد های پرکربن است که به خاطر دارا بودن مقاومت بالا در برابر سایش، کاربرد های فراوانی دارد. فولاد بلبرینگ با نام‌های دیگری چون فولاد رولبرینگ، فولاد یاتاقان یا فولاد 145cr6 هم شناخت می شود. این فولاد پر کروم دارای خواص منحصربه‌فردی است و به خاطر وجود عنصر کروم در ترکیبات تشکیل دهنده آن، سختی فولاد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. وجود عنصری مانند کروم که به‌عنوان یک کاربیدزا مطرح می شود، مقاومت به خستگی فولاد بلبرینگ را افزایش داده است.

در استانداردهای اروپایی فولاد بلبرینگ با نام فولاد 100cr6 هم شناخته می شود. برای آشنایی با ویژگی‌های فولاد بلبرینگ و کاربردهای آن تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی های فولاد بلبرینگ چیست؟

فولاد بلبرینگ دارای مقاومت مکانیکی بالا است و در برابر فرسایش و حد خستگی فولاد مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. با توجه به این‌که اجزای مختلف بلبرینگ بایستی در حین کار، بار زیادی را تحمل کنند، این فولاد تا حد امکان باید بدون حفره، نقص یا آخال غیر فلزی باشد. در صورت وجود هرگونه نقص، آخال غیر فلزی یا حفره در فولاد بلبرینگ، آن قسمت در معرض تنش قرار گرفته و شکسته می شود. به همین خاطر برای جلوگیری از شکستن قطعاتی مانند رولبرینگ و بلبرینگ، از فولادهای مقاوم پرکربن که دارای کروم هستند، استفاده می شود. فولاد بلبرینگ علاوه بر این عناصر دارای میزان مشخصی از عنصر مولیبدن است. در صورتی که سایز بلبرینگ افزایش پیدا کند و بزرگتر شود، میزان عناصری مانند مولیبدن و منگنز هم افزایش پیدا می کند.

البته میزان کروم هم در بلبرینگ های بزرگتر بیشتر است. از جمله ویژگی‌های مهم فولاد بلبرینگ می توان به‌سختی پذیری عمقی آن اشاره کرد. از مشخصات و ویژگی‌های مثبت این فولاد هم می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مقاومت فشاری بسیار بالا
  • مقاومت سایشی فوق‌العاده
  • سختی‌پذیری سرتاسری زیاد
  • چقرمگی در حد خوب

نکته: بد نیست بدانید که یکی از ویژگی‌های منفی فولاد بلبرینگ، دارا بودن ماشین کاری سخت است.

 

فرایند تولید فولاد بلبرینگ

به منظور تولید فولاد بلبرینگ، 5 گروه فولادی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین طی فرایند تولید این فولاد از فولاد هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، استفاده می شود. هر یک از این دسته بندی ها دارای گریدهای مختلفی از فولاد هستند که باید تحت عملیات حرارتی سخت‌کاری قرار بگیرند.

پس از انجام عملیات حرارتی، فولاد بلبرینگ از لحاظ ساختار فازی، سختی مناسبی پیدا می کند و پس از پولیش و سنگ زنی، مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد هایی که برای تولید بلبرینگ و رولبرینگ مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

فولادهای بلبرینگ سخت کاری شده: فولاد پر کربن کروم دار

فولاد بلبرینگ سخت کاری سطحی: فولاد کم کربن کم آلیاژ

 

فولاد کم کربن آلیاژ متوسط دارای قابلیت کربن دهی به صورت سطحی: فولاد بلبرینگ سخت کاری القایی

فولاد کربن متوسط کم آلیاژ دارای قابلیت سخت کاری القایی: فولاد بلبرینگ زنگ نزن

فولاد کروم دار: فولاد بلبرینگ سختکاری دما بالا فولاد آلیاژی

کاربرد فولاد بلبرینگ چیست؟

کاربرد فولاد بلبرینگ برای ساخت رولبرینگ، بلبرینگ و قطعات خودرو است. یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین قطعاتی که در صنایع خودروسازی و ماشین آلات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، بلبرینگ است. این فولادها به دلیل اینکه مقاومت به خستگی و مقاومت به سایش بالایی دارند، برای ساخت انواع یاتاقان، بلبرینگ و رولبرینگ مورد استفاده قرار می گیرند. خصوصیاتی که برای فولاد بلبرینگ برشمردیم باعث می شود تا این فولاد برای تولید انواع غلطک های کروی، ساچمه، غلطک های استوانه ای، رینگ و همچنین دیسک، اجزا غلطشی، حلقه های اتصال و غلطک های استوانه ای که بایستی تحت فشار و سایش بالا باشند، استفاده می شود. پرکاربردترین فولادهای بلبرینگ با استاندارد های گوناگون، عبارتند از:

فولاد بلبرینگ 1.3505

 فولاد 1.3505 از نظر مقاومت سایشی، چقرمگی و سختی پذیری رتبه بسیار بالایی را در میان فولاد ها به دست می آورد. برای ساخت انواع غلطک های مخروطی، کروی و استوانه‌ای از آن استفاده می شود. همچنین برای تولید ساچمه، رینگ، مرغک ماشین تراش حدیده، پیچ تراش، دریل، تیغه فرز، دیسک، صفحاتی با قطر ۳۰ میلی متر و حلقه های اتصال نیز از این فولاد استفاده می شود. برای ساخت میلگرد و فولاد بلبرینگ از روش نورد گرم استفاده می شود. معمولاً قطر میلگردهای 1.3505، بین ۸ تا ۴۰۰ میلی متر هستند و کاربرد بیشتری نسبت به سایر میلگردها دارند.

فولاد بلبرینگ 1.3520

فولاد 1.3520 مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و سختی پذیری آن خیلی خوب است. از لحاظ استحکام و چقرمگی نیز دارای مقاومت خوبی است. برای ساخت و تولید ساچمه، حلقه های اتصال، غلطک های مخروطی شکل، استوانه ای و کروی از آن استفاده می شود. این نوع از فولاد برای ساخت مفصل رینگ، دیسک، واشر و صفحاتی که دارای قطر ۵۰ میلی‌متر هستند، کاربرد دارد.

فولاد بلبرینگ 1.3536

فولاد 1.3536 سختی پذیری بسیار بالایی دارد و از نظر استحکام و چقرمگی جزو فولاد های مناسب محسوب می شود. چه مقاومت سایشی این فولاد بسیار فوق‌العاده است، اما می‌توان گفت که چقرمگی در حد عالی نیست و در دسته خوب می باشد. به همین خاطر می توان برای ساخت حلقه های اتصال، انواع مختلف ساچمه، تولید غلطک استوانه‌ای، مخروطی، کروی و همچنین صفحاتی که قطر ۵۰ میلی متر دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

قیمت فولاد بلبرینگ

به علت نوسانات لحظه ای در بازار نمی توان قیمت دقیقی برای این فولاد ارائه کرد، اما در صورتی که قصد خرید فولاد بلبرینگ را دارید، می توانید با شماره های درج شده در وب‌سایت تجارت آلیاژ تماس گرفته و با کارشناسان بخش فروش این مجموعه صحبت کنید.